دسیسه

معنی کلمه دسیسه در لغت نامه دهخدا

( دسیسة ) دسیسة. [ دَ س َ ] ( ع اِ ) آنچه از دشمنی که پنهان شده باشد. ( از اقرب الموارد ). || مکر و حیله ، و گویند این معنی مولد است. || نیت و قصد مخفی. || شبهه خبیث و پلید. ( از اقرب الموارد ). و رجوع به دسیسه شود.
دسیسه. [ دَ سی س َ / س ِ ] ( از ع ، اِ ) دسیسة. مکر. حیله. توطئه. فتنه. عداوت. ج ، دَسائس ، دَسایس. و رجوع به دسیسة شود.
- دسیسه باز؛ حیله باز. مکار. فتنه گر.
- دسیسه بازی ؛ عمل دسیسه باز.
- دسیسه کار ؛ توطئه چین. مکار. فریب کار.
- دسیسه کاری ؛ عمل دسیسه کار.
- دسیسه کردن ؛ توطئه کردن. توطئه چیدن.

معنی کلمه دسیسه در فرهنگ معین

(دَ س ) [ ع . دسیسة ] (اِ. ) حیله و مکر.

معنی کلمه دسیسه در فرهنگ عمید

مکر و حیلۀ پنهانی، کاری که پنهانی و از روی مکر و دشمنی انجام بدهند.

معنی کلمه دسیسه در فرهنگ فارسی

مکروحیله پنهانی، کاری که پنهانی ازروی مکراست
( اسم ) ۱ - حیله پنهانی توطئه فتنه انگیزی . ۲ - مکر و عداوت پنهان .
دسیسه . مکر . حیله

معنی کلمه دسیسه در فرهنگستان زبان و ادب

{intrigue} [هنرهای نمایشی] مجموعۀ درگیری ها و موانعی که یکی از شخصیت های نمایشنامه طراحی می کند تا به نتیجۀ مورد نظر خود برسد

معنی کلمه دسیسه در ویکی واژه

دسیسة
حیله و مکر.

جملاتی از کاربرد کلمه دسیسه

مرد روستایی بی‌خبر از این همه دسیسه با بسیاری خریدهای لوکسش وارد ده می‌شود. آنها را در خانه جا می‌دهد و از معلم ده، زینال پور، که حالا نام فامیلش را به اصرار مرد روستایی به لشکویی (جایی که معلم در آن جا به دنیا آمده) تغییر داده، می‌خواهد که خانه را نیز بازسازی کند. معلم به طرز خنده آوری بنای قدیمی را سرهم‌بندی می‌کند و برای او عمارت و باغی نیز سرهم می‌کند. در نهایت محیطی مهیا می‌شود که هیچ جایش به جای دیگر نمی‌خورد. خانه و باغ پر از مجسمه‌های لوکس است.
دولت خارج از کنترل غیرنظامی به عنوان یک تهدید بزرگ وجود دارد. علاوه بر این، اسکندر دیمیتریویچ را یک دسیسه غیرمسئول می‌دانست که با خیانت به یک پادشاه ممکن است همیشه به پادشاه دیگری خیانت کند. در ژانویه ۱۹۱۴، نیکولا پاشیچ، نخست‌وزیر صربستان، نامه‌ای به امپراتور نیکلاس دوم فرستاد که در آن پادشاه پیتر ابراز تمایل کرد که پسرش با یکی از دختران نیکلاس نیکلاس ازدواج کند و در پاسخ خود اظهار داشت که دخترانش مجبور به این کار نمی‌شوند. ازدواج کرد، اما اشاره کرد که اسکندر در آخرین سفرهایش به سن پترزبورگ در طول شام در کاخ زمستانی مدام نگاه‌های محبت آمیز به دوشس بزرگ تاتیانا می‌کرد و باعث شد که حدس بزند که اسکندر با او بود که می‌خواست با او ازدواج کند. در ۲۴ ژوئن ۱۹۱۴، اسکندر نایب السلطنه صربستان شد.
واتسون به هوش می‌آید و می‌فهمد که تقریباً همه ازجمله شوهر و کارکنان فرماندار از نقشه خبر دارند و یکی از اعضای جناح راست پارلمان که نامش مشخص نیست طراح این نقشه است. او با هیوئی، یک سرباز قدیمی معلول که در هتل کفش‌های مردم را واکس می‌زند، آشنا می‌شود. هیوئی اول حرف‌های واتسون را باور نمی‌کند. واتسن به اسمیت می‌گوید که هیوئی ناشنواست و اسمیت در حضور هیوئی دربارهٔ نقشه با واتسون حرف می‌زند. هیوئی که حالا حرف واتسون را باور کرده به او کمک می‌کند که به اتاق فرماندار برود و او را از این دسیسه باخبر کند. فرماندار در ابتدا به حرف‌های واتسون شک می‌کند، اما وقتی که می‌بیند رفتار شوهرش مشکوک است و کریستا غیبش زده‌است، می‌فهمد که واتسون حقیقت را گفته‌است.
من ار که نکته‌سنجم بر تو رسید رنجم پس از چه در شکنجم؟ دائم دسیسه رانی
هیچ‌یک از دسیسه‌های کشورهای دیگر نتوانست تأثیر قابل توجهی بر هندی‌های داخل هندوستان بگذارد، بنابراین هیچگونه سرکشی یا عصیان مهمی رخ نداد. با این وجود، ترس عمیقی که در میان مقامات بریتانیا در ارتباط با قیام هندی‌ها وجو داشت، موجب شد که آن‌ها هندی‌ها را با تهدید وادار به اطاعت و تسلیم کنند.
سه پسر پس از مرگ پدر متمولشان با دسیسهٔ پیشکارشان ثروت پدری را از دست می‌دهند …
در مورد مرگ وی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما احتمالاً اردشیر یکم از دسیسه‌چینی اردوان مطلع شده و او را اعدام کرده‌است. بعضی منابع معتقدند او بعد از به قدرت‌نشاندن اردشیر یکم در حال برنامه‌ریزی برای به قدرت‌نشاندن پسران خود بود که اردشیر یکم از این واقعه مطلع شده و دستور به اعدام او می‌دهد.
نخواست هیچ خردمند وام از ایام که با دسیسه و آشوب باز خواهد وام
دروغگوی چو شیطان‌، دسیسه کار چو دیو فراخ‌روده چو یابو، چموش چون استر
«کریستی در طرح نقشه‌های هیجان انگیز و دسیسه‌های پیچیده و به دست دادن کلید معماهای روانی، نویسنده‌ای چیره دست است. گره گشائی‌ها در پایان وقایع مرموز داستان‌های او به نحوی ترتیب می‌یابد که خواننده هرگز در جریان داستان انتظار آن را نداشته است.» از کتاب‌های مشهور آگاتا می‌شود به قتل راجر آکروید، ماجرای اسرارآمیز در استایلز، قتل در زمین گلف و پرده اشاره کرد.
وی کمیته بین‌المللی المپیک و دسیسه‌های بین‌المللی علیه روسیه و ورزش روسیه را عامل اعلام دوپینگ خود در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ دانسته‌است که در آینده مشخص گردید دولت روسیه به‌صورت ساختاری دست به دوپینگ سازماندهی شده برای المپیک زده‌است.
در بین چپگرایان ادعا می‌شود انقلاب و گروگان‌گیری نتیجهٔ دسیسهٔ بین خمینی و رونالد ریگان بود تا باعث شکست جیمی کارتر در انتخابات شود؛ ماجرای ایران–کنترا به عنوان گواهی بر این مسئله گرفته می‌شود.
اسماخان در زمان سلطنت پدر و برادرش به عنوان همسر وزیراعظم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بود و در کنار خواهرانش و مادرش به رقابت با و صفیه سلطان می‌پرداختند در سال ۱۵۷۹ سوکلو محمد پاشا قربانی این رقابت شد و با دسیسه‌های صفیه سلطان به فرمان مراد سوم اعدام شد.