درمل
معنی کلمه درمل در لغت نامه دهخدا

درمل

معنی کلمه درمل در لغت نامه دهخدا

درمل. [ دُ م ُ ] ( اِ ) غله را گویند که هنوز خوب نرسیده باشد و آنرا بریان کنند و خورند. ( برهان ). دلمل. و رجوع به دلمل شود.

معنی کلمه درمل در فرهنگ معین

(دُ مُ ) (اِ. ) نک دُلمُل .

معنی کلمه درمل در فرهنگ عمید

= دلمل

معنی کلمه درمل در فرهنگ فارسی

( اسم ) غله نارس نخود و لوبیا و مانند آنها که نرسیده باشد و آنرا بریان کنند و بخورند .
غله را گویند که هنوز خوب نرسیده باشد و آنرا بریان کنند و خورند

معنی کلمه درمل در دانشنامه عمومی

دِرِمِل یک شرکت آمریکایی سازنده ابزار قدرتی است که به ویژه برای ساخت ابزار چرخشی ( روتاری ) مشهور است. این ابزار توسط آلبریت جی. درمل، که شرکت درمل را در سال ۱۹۳۲ در ویسکانسین آمریکا پایه گذاشت، گسترش پیدا کرد. شرکت بوش، در سال ۱۹۹۳ شرکت درمل را خرید و امروز این شرکت بخشی از شرکت ابزارسازی بوش در ایلینوی آمریکاست.

معنی کلمه درمل در ویکی واژه

نک دُلمُل.

جملاتی از کاربرد کلمه درمل

بی وجه مبخش و بی سبب نیز مزن درملک مثلا باغبان باش و چمن
حقیقت این همی بایست که جای زیست درملک جهان نیست
گر کرده ام گناهی درملک چون تو شاهی حدم بزن ولیکن از حد مبر جفا را
کی توان از خلق پنهان گشتن آنگه درملا مشعله در دست و مشک اندر گریبان داشتن
شد صبح شام هجر ونمردم زهی توان درملک عشق خسرو صاحبقران شدم
دیده‌ها باز است و اسباب تماشا مغتنم لیک‌درملک خرد جز جنس غفلت یاب نیست
سید ملک ابد، واقف اسرار ازل کیست درملک و ملک؟ حضرت انسان، انسان
نقلست که استاد را شاگردی بود نام او ابوبکر صیرفی بر سر تربت استاد نشسته بود گفت: بخواب دیدم که تربت از هم بازشدی و استاد برآمدی و خواستی که بهوا بر پرد گفتمی کجا می‌روی گفتی همچنین گویان می‌روم که ما را درملکوت اعلی منبرها نهاده‌اند.
اتابک زارعی (زادهٔ مارس ۱۹۹۷) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است که در باشگاه فوتبال چادرملو بازی می‌کند.
گروهی از کارگران معدن سنگ آهن چادرملو در استان یزد در ادامه اعتراضات خود نسبت به تأخیر در دریافت حقوق و عدم رسیدگی به مشکلات صنفی تجمع اعتراضی برگزار کردند.
درملک وصل دوست بیک لحظه میرسد هرکو سمند عشق درین ره سوار شد
سید سجاد آقایی (زادهٔ ۲۸ اسفند ۱۳۷۷) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست مهاجم در باشگاه فوتبال چادرملو بازی می‌کند.
بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر را منسوجات، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. واحدهای صنعتی استان یزد عمدتاً در شهرک‌های صنعتی یزد و میبد و اردکان متمرکز شده‌اند. همچنین یزد دارای معادن زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها معدن سنگ آهن چادرملو و چغارت بافق و معدن سرب و روی کوشک بافق، فسفات اسفوردی بافق هستند. معادن غنی اورانیوم نیز در اواخر دهه ۸۰ در منطقه ساغند اردکان کشف شده‌است. [نیازمند منبع]
بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر را منسوجات، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. واحدهای صنعتی استان یزد عمدتاً در شهرک‌های صنعتی یزد و میبد و اردکان متمرکز شده‌اند. همچنین یزد دارای معادن زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها معدن سنگ آهن چادرملو و چغارت بافق و معدن سرب و روی کوشک بافق، فسفات آسفوردی بافق هستند. معادن غنی اورانیوم نیز در اواخر دهه ۸۰ در منطقه ساغند اردکان کشف شده‌است. [نیازمند منبع]
پیک برق استان در سال ۹۱ حدود ۹۳۰ مگاوات بوده که حدود ۵۵ درصد از این میزان مربوط به صنایع فولاد است. در اواخر بهار ۱۳۹۲، توان نامی نیروگاه‌های نصب‌شده در این استان ۱۴۲۰ مگاوات اعلام شده‌است. از جمله منابع تأمین انرژی در این استان می‌توان به نیروگاه سیکل ترکیبی شیرکوه، نیروگاه خورشیدی کوشک بافق، نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو، نیروگاه زنبق یزد و نیروگاه خورشیدی یزد اشاره نمود.
گلزار خود ز سبزه بیگانه پاک کن آنگاه درملامت مردم زبان برآر
اسکوپ با شیاری کم عمق که در پشت سنگ یا سرامیک ایجاد شده -بوسیله سنگ فرز - وارد سنگ و سرامیک شده و پایه‌های آن درملات (دوغاب) پشت سنگ درگیر می‌شود؛ و همین امر مانع از سقوط سنگ و سرامیک از نما می‌شود.