دخترانه

معنی کلمه دخترانه در لغت نامه دهخدا

دخترانه. [ دُ ت َ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ، ق مرکب ) خاص دختران.
- لباس دخترانه ؛ جامه که پوشیدن دختران را باشد.
- مدرسه دخترانه ؛ آموزشگاه که دانش آموزان آن دختر باشند.

معنی کلمه دخترانه در فرهنگ فارسی

خاص دختران

جملاتی از کاربرد کلمه دخترانه

در بیست و دومین روز از خیزش سراسری مردم ایران، دانش‌آموزان مدارس دخترانه در شهرهای سقز، سنندج و تهران با برگزاری تجمع اعتراضی در دبیرستان‌ها و خیابان‌های اطراف آن با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» اعتراضات خود را شروع کردند. بعضی از دانش آموزان با در درست داشتن عکس مهسا امینی و برخی با لگد کردن به تصاویر روح‌الله خمینی علیه جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
در ۲۶ فوریه ۲۰۲۱، ۲۷۹ دانش آموز دختر بین ۱۲ تا ۱۷ سال در یک حمله توسط راهزنان مسلح از مدرسه متوسطه علوم دخترانه دولت، یک مدرسه شبانه‌روزی در جانگبه واقع در ایالت زامفارا، نیجریه ربوده شدند. دانش‌آموزان در ۲ مارس آزاد شدند.
نس در سال ۱۹۳۷ در آلمان از ازدواج پزشک آلمانی، آگوست اسکار ژرمن راب (۱۹۰۱-۱۹۹۳) و کرستن "کیکی" دکه نس (۱۹۰۷-۲۰۰۱)، یک شهروند نروژی که برادرش فیلسوف و کوهنوردی به نام آرنه نس بود، به دنیا آمد. خانواده نس در طول جنگ جهانی دوم در آلمان زندگی می‌کردند. والدین او پس از جنگ از هم جدا شدند و نس به همراه مادرش به نروژ نقل مکان کردند و هر دو نام دخترانه او را «نس» گرفتند.
آنیک استپانیان صاحب امتیاز و مدیر مدرسهٔ خواهران روحانی کاتولیک و همچنین مدرسهٔ دخترانه ساهاکیان بوده‌است. وی سال‌ها به عنوان رابط میان سازمان زنان ایران و انجمن خیریه زنان تهران به خدمت پرداخت و در سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵) از طرف این انجمن در کنفرانس حقوق زنان که در ایران برگزار گردید شرکت نمود.
دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در گلشهر کرج در یکی از خیابان‌های این شهر تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
کورین به مدرسه والدینگهام کاتولیک رومی در ساری، که یک مدرسه شبانه‌روزی دخترانه است، رفت و در آنجا علاقه خود را به بازیگری و رقص توسعه داد. او طی یک سال، دوره شکسپیر را در آکادمی موسیقی و هنر دراماتیک لندن گذراند و به عنوان معلم در مدرسه ای در کنیسنا، آفریقای جنوبی داوطلب شد. او نمایشنامه را در دانشگاه بریستول خواند، اما از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ برای تحصیل انگلیسی، درام و هنر به کالج سنت جان، کمبریج رفت.
بائه جو-هیون (به کره‌ای: 배주현) (زاده ۲۹ مارس ۱۹۹۱) که بیشتر با نام هنری آیرین (به کره‌ای: 아이린) شناخته می‌شود، خواننده، رپر و بازیگر اهل کره جنوبی است. او لیدر گروه دخترانه رد ولوت است. او به همراه این گروه در سال ۲۰۱۴ به عنوان لیدر گروه شروع به کار کرد. او در موزیک ویدیو ۱-۴-۳ هنری لاو نقش بازی کرده است. و همراه با کریستال و سولی از اف (اکس) وارد کمپانی اس.ام انترتینمنت شده است. در آهنگ "شادی" به رنگ صورتی و سرخ شناخته می‌شود. قبل از آغاز کار برای مجله های "سلبریتی" و "اوه پسر!" عکس برداشته است. همچنین یکی از اعضای اس ام روکیز بوده است. و حتی به نظرش اصلا زمان خوبی برای شروع به کار رد ولوت نبوده است.