دبیرخانه

معنی کلمه دبیرخانه در لغت نامه دهخدا

دبیرخانه. [ دَ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) دارالانشاء. دفتری که دبیران و نویسندگان اداره ای آن جا به کارهای نویسندگی پردازند.
- دبیرخانه حزب ؛ محل اجتماع نویسندگان حزب. دفتر حزب.

معنی کلمه دبیرخانه در فرهنگ معین

( ~. نِ ) (اِمر. ) بخشی از اداره که وظیفة وارد یا صادر کردن نامه ها را دارد.

معنی کلمه دبیرخانه در فرهنگ عمید

شعبه ای از یک اداره که نامه ها را در آنجا می نویسند، دارالانشا.

معنی کلمه دبیرخانه در فرهنگ فارسی

شعبهای ازیک اداره که نامه هارادر آنجامینویسند
( اسم ) اداره ای که انشائ و تحریرنامه ها در آنجاانجام میگیرد دارالانشائ .

معنی کلمه دبیرخانه در ویکی واژه

segreteria
بخشی از اداره که وظیفة وارد یا صادر کردن نامه‌ها را دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دبیرخانه

به گفته وی، در رای دیوان بین‌المللی لاهه در سال ۲۰۰۳ در قضیه سکوهای نفتی آمریکا و ایران، عراق به عنوان آغازگر جنگ معرفی شده است. در مورد دوم نیز در سال ۲۰۰۵، کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل، به صورت رسمی اعلام کرد از دیدگاه «دبیرخانه شورای امنیت و او» دولت عراق متجاوز است. به گفته آقای محمودی، «اراده سیاسی ایران برای مطالبه غرامت اهمیتی محوری دارد.»
برخی از پروژه‌ها (مانند راهکارهای تقویت دبیرخانه) به صورت موردی در کمیته فرعی این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در یکی از مراسمی که هر سال به مناسبت گرامی‌داشت روز بستن کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های مهم بین‌المللی و زیستگاه پرندگان آبزی برگزار می‌شد دبیرخانه این کنوانسیون از اسکندر فیروز به عنوان پدر تالاب‌ها یاد کرد؛ چرا که تلاش‌های او سبب شد تا در سال ۱۳۴۹ این کنوانسیون در رامسر منعقد و از آن پس به نام کنوانسیون رامسر شناخته شود.
دبیرخانه منطقه ۲ ایران اصفهان است.
باسو در دسامبر ۱۹۵۳ در شهر نیویورک متولد شد. والدین او، راسیل و رومان باسو، هر دو عضو دبیرخانهٔ سازمان ملل در نیویورک بودند. مادر باسو در شاخه زنان دبیرخانه کار می‌کرد و باسو آشنایی با فمینیسم را مدیون مادرش می‌داند. مادر باسو او را به کنفرانس زنان زیادی می‌برد، از جمله اولین کنفرانس زنان در مکزیکو سیتی در سال ۱۹۷۵. باسو کودکیش را در خارج ایالات متحده، در مصر، لیبی، و تایلند و تابستان‌هایش را در هند می‌گذراند تا زمانی که برای دبیرستان به نیویورک بازگشت.
اسدالله آل بویه (۴ آبان ۱۲۸۷ دیلمان گیلان – ۲۵ شهریور ۱۳۸۱) ریاضیدان، سیاستمدار، روزنامه‌نگار و ادیب ایرانی بود. او در کابینه رزم آرا مدتی معاونت فرهنگ و زمانی کفیل وزارت فرهنگ بود. وی مشاغل اداری متعددی از قبیل ریاست کل کارگزینی وزارت دارایی، مدیریت کل دبیرخانه دانشگاه تهران، معاونت وزارت فرهنگ، عضویت در شورای عالی فرهنگ، عضویت در شورای عالی دانشگاه و شورای عالی معادن را به عهده داشته‌است. او مؤلف کتابهای درسی هندسه بود. او از بنیانگذاران ترجمه اصطلاحات ریاضی به فارسی بود. به جای نصف الزاویه واژه نیمساز و به جای قائم الزاویه، مثلث راست گوشه را پیشنهاد کرد.
این نمایندهٔ طالبان، به واسطهٔ معصوم استانکزی رئیس دبیرخانهٔ شورای عالی صلح و رحمت‌الله واحدیار یک عضو این شورا، برای صحبت در مورد تلاش‌های صلح و مذاکره با گروه طالبان به خانه آقای ربانی راه یافته بود.
در سال ۱۳۸۷ دبیرخانه‌های هیئت‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رای به انحلال طیف علامه دفتر تحکیم وحدت دادند تا تنها طیف شیراز به عنوان نماینده دفتر تحکیم باقی بماند و به فعالیت ادامه دهد.
دبیرخانهٔ آیمو از دبیرکل و ۳۰۰ کارمند بین‌المللی که در مقر سازمان، لندن مستقر هستند، تشکیل شده‌است. دبیرخانه مسئولیت امور اداری و هماهنگی اجرایی را بر عهده دارد.