دانشور

دانشور

معنی کلمه دانشور در لغت نامه دهخدا

دانشور. [ ن ِ وَ ] ( ص مرکب ) دانشمند. دارای دانش. صاحب علم و دانش. دانا. عالم. دانشگر. دانشی. دانشومند. مرد دانا و فاضل و عالم و صاحب فضل و کمال. ( ناظم الاطباء ). خداوند و دارنده دانش باشد چه ورصاحب و خداوند و دارنده است. ( برهان ) :
مر این جان ما را گهر دیگرست
که بینا و گویا و دانشورست.اسدی.نه گویا نه بینا و دانشورند
نه جفت خرد نز هنر رهبرند.اسدی.حاصل آنک از هر ذکر ناید نری
هین ز جاهل ترس اگر دانشوری.مولوی.این طبیبان بدن دانشورند
بر سقام تو ز تو واقف ترند.مولوی.اگر همچنین سر بخود دربرم
چه دانند مردم که دانشورم.سعدی.نه پرهیزگار و نه دانشورند
همین بس که دنیا بدین میخرند.سعدی.بتدبیر دستور دانشورش
به نیکی بشد نام در کشورش.سعدی.فرق گویم من میان هر دو معقول و درست
تا دهد انصاف آن کز هر دو دانشور بود.امیرخسرو دهلوی.خاندان رموز عیسی را
ملک دانشور تو خاتون باد.عرفی.ز حرف حق نشود رنجه مرد دانشور.قاآنی.

معنی کلمه دانشور در فرهنگ معین

( ~. وَ ) (ص مر. ) دانشمند.

معنی کلمه دانشور در فرهنگ عمید

صاحب علم و دانش، عالم، دانشمند.

معنی کلمه دانشور در فرهنگ فارسی

صاحب علم ودان ، عالم، دانشمند
( صفت ) صاحب دانش عالم دانشمند .

معنی کلمه دانشور در فرهنگ اسم ها

اسم: دانشور (پسر) (فارسی) (تلفظ: dānešvar) (فارسی: دانشور) (انگلیسی: daneshvar)
معنی: صاحب علم و دانش، ( دانش، ور ( پسوند دارندگی ) )، دارای علم و دانش، دانشمند

معنی کلمه دانشور در دانشنامه عمومی

دانشور ( انگلیسی: Scholar ) شخصی است که فعالیت های تحصیلی و اندیشمندانه را دنبال می کند؛ به ویژه آن هایی که در یک زمینه مطالعاتی تخصص پیدا می کنند. یک دانشور ممکن است همچنین فردی فرهنگستانی باشد که استاد یا محقق در دانشگاه یا دیگر مؤسسه های آموزش عالی است.

معنی کلمه دانشور در ویکی واژه

دانشمند.

جملاتی از کاربرد کلمه دانشور

گفت با دانشوری آن ساده مرد کای به دانش نزد هر آزاده فرد
دگر گفت کای بحر دانشوری تو فرهنگیان را یکایک سری
نداند دل هیچ دانشوری سخن را به از راستی زیوری
فخر میران زمانه حضرت میر نظام آن که بر او فخر دارد دانش و دانشوری
حامیان ازدواج همجنس‌گرایان استدلال‌های مختلفی در حمایت از نظرشان می‌کنند. مارک میتبن ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان را به ممنوعیت ازدواج‌های بین نژادی تشبیه می‌کند. فرناندو اسپلس استدلال می‌کند که ازدواج همجنس‌گرایان به این دلیل باید مجاز شود که ازدواج همجنس‌گرایان یک حق مدنی را به یک گروه اقلیت بسط می‌دهد. به گفته ننسی کات، یک دانشور تاریخ آمریکایی، «در واقع هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، زیرا هیج چیز جز ازدواج مشابه ازدواج همجنس‌گرایان نیست.
خود بینی و کبر و حسد و عجب و ریا بود دانشوری و فضل و فرش نام نهادند
هرآن کو که آید به دانشوری خدای همان انجمن شد سری
ابلهان گفتند خیر این‌طور نیست ناصرالملک آدمی دانشور است
سرتیپ دانشور در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ بعد از استعفای سرتیپ عزت‌الله ممتاز از طرف احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور وقت دولت موقت به سمت فرمانده ژاندارمری انتخاب می‌شود و در ۲۸ اسفند ماه همان سال جای خود را به سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد می‌دهد.
مسعود سلیمانی از محققان نخبه ایرانی در حوزه هماتولوژی، و سلول‌های بنیادی اعلام کرد: «بنده به همراه یک تیم تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی به دنبال تعدیل پاسخ ایمنی بدن در بیماران کرونایی هستیم؛ بنابراین تأکید می‌کنم که این یک روش درمانی-تحقیقاتی است… این تحقیق تحت نظارت و حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در دو بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری در حال اجرا است، نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی آن به زودی توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود.»
بنابه گفته قاضی عبدالودود دانشور هندی «قدیم‌ترین فرهنگ فارسی که در هند تألیف شده‌است، فرهنگ فخر قوامی است». ولی اخیراً پروفسور نذیراحمد فرهنگی را کشف کرده‌اند که قدیمی‌ترین فرهنگ فارسی به‌شمار می‌آید. اسم این فرهنگ، فرهنگ قوّاس است که پروفسور نذیر احمد آن را چاپ کرده‌اند.
نمانده ست هیچ آرزو در دلش که نبود ز دانشوری حاصلش
کنون باز گردم بدان داستان که بنوشته دانشور راستان
به مناسبت روز جهانی زن به همت بنیاد فرهنگی روشن کنفرانسی با عنوان زن ایرانی در هر دو سوی دوربین برگزار شد. در این برنامه «آریانا برکشلی» به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک پرداخت و این اجرا را به «سیمین دانشور» نویسنده آثاری چون جزیره سرگردانی، سووشون و پرنده‌های مهاجر تقدیم کرد. این برنامه مورد استقبال ایرانیان و غیر ایرانیان علاقه‌مند به فرهنگ ایران قرار گرفت.
گفتگو بسیار شد اهلی سخن کوتاه کن زانکه پر گفتن بر دانا نه از دانشوری است
در ۲۰۰۶ میلادی، وی یک بنگاه کشف اینترنتی، ریپلیکا، را به‌طور مشترک بنیان‌گذاری نمود که بعداً توسط شرکت اندی‌پاب انترتینمنت خریداری شد. در ۲۰۰۷ میلادی او عضو ارشد دانشور مرکز مرکیتس نامیده شده و در ۲۰۱۵ میلادی عضو پژوهشی استراتا شد. او در رابطه با تأثیرات اقتصادی سیاست دولت تحقیق می‌کند. به عنوان یک دانشور مرکیتس، دیویس برای کارمندان مجلس نمایندگان ایالات متحده سخنرانی‌های علمی پیرامون موضوعات سیاست اقتصادی ایراد نموده‌است.
همزمان با این اعتصابات برخی از فعالان مدنی و سیاسی همچون علیرضا احمدی دهرشید، خالد حسینی، مختار زارعی، مظفر صالح نیا، آرام فتحی، سوران دانشور و مسلم بهرامی دستگیر شدند.