خوشحال
معنی کلمه خوشحال در لغت نامه دهخدا

خوشحال

معنی کلمه خوشحال در لغت نامه دهخدا

خوشحال. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( ص مرکب ) شاد. باسرور. بی غم. مقابل بدحال. با وقت خوش. || بشاش. کامران. بختیار. شادمان. نیک بخت. ( از ناظم الاطباء ). مسرور ( یادداشت مؤلف ) :
من بهر جمعیتی نالان شدم
جفت بدحالان و خوشحالان شدم.مولوی.اندوه فایده نمیکند خوشحال می باید بود. ( انیس الطالبین ). || ( ق مرکب ) در حال شادمانی و سرور. ( ناظم الاطباء ). شادان. ( یادداشت مؤلف ) : به ذوق دریافت لقای شریف ایشان خوشحال میرفتم. ( انیس الطالبین ).

معنی کلمه خوشحال در فرهنگ معین

( ~. ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) ۱ - شاد، شادمان ، بشاش .۲ - کامران ،کامروا. ۳ - نیکبخت ، سعادتمند .

معنی کلمه خوشحال در فرهنگ عمید

تندرست و در حالت نشاط و شادی، شاد، شادمان.

معنی کلمه خوشحال در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - شاد شادمان بشاش . ۲ - کامران کامروا . ۳ - نیکبخت سعادتمند .

معنی کلمه خوشحال در دانشنامه عمومی

خوشحال (ترانه مارینا و دیاموندز). «خوشحال» ( به انگلیسی: Happy ) ترانه ای توسط خواننده و ترانه سرای بریتانیایی مارینا و دیاموندز از سومین آلبوم استودیویی او فروت است که در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد.
خوشحال (ترانه مایکل جکسون). «خوشحال» تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا مایکل جکسون است که در سال ۱۹۷۳ میلادی منتشر شد.
خوشحال (فیلم ۲۰۰۶). «خوشحال» ( انگلیسی: Happy ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک و کمدی - درام است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.
خوشحال (فیلم ۲۰۱۱). «خوشحال» ( انگلیسی: Happy ) فیلمی در ژانر مستند است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
معنی کلمه خوشحال در فرهنگ معین
معنی کلمه خوشحال در فرهنگ عمید

معنی کلمه خوشحال در ویکی واژه

دارای وضع روانی خوب و سرشار از نشاط؛ شاد، مسرور. مقابل بدحال. خوشحال از دو کلمه خوش - حال شکل گرفته و حالت شادمانی فرد یا افراد است.

جملاتی از کاربرد کلمه خوشحال

غم کرد ریاض جان مه و سال مرا آئینه ندارد دل خوشحال مرا
ز حق نصیب نداری ولیک خوشحالی که در میان خلایق به زهد مشهوری
شکم از خوشدلی و خوشحالی گاه پر می کند گهی خالی
در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، شورای هماهنگی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در دومین بیانیه خود اعلام کرد اعتصابات کارگران «با قدرت ادامه دارد» و ابراز خوشحالی کرد که «هر روز بخش‌های بیشتری از همکاران به اعتصاب می‌پیوندند.» همچنین گزارش شد که تا ظهر سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت کارگران پیمانی دست‌کم ۸۴ کارخانه به اعتصابات پیوستند.
«از آنچه ژنرال‌ها و دیپلمات‌هایمان می‌گویند، خوشحالم. ما یک قانون اساسی داریم که باید از آن پیروی کنیم. رئیس‌جمهوری از آن منحرف شده‌است.»
دلبر غربال باف امشب مرا خوشحال کرد همره من رفت و روی خانه را غربال کرد
خوشحالم زنده هستم و مشکلی برایم به وجود نیامد. من از فرصت استفاده کردم و بدون‌اینکه چیزی بگویم فرار کردم و دویدم.
شکفته رویم ار بینی، نپنداری که خوشحالم که در زیر غبار غم نهان شد چین پیشانی
خوشحالم که پیش از مرگ به جمهوری اسلامی رای می‌دهم.
بیشتر سگها، تفاوتی نمی‌کند که برای مقاصد پیچیده باشند یا برای زندگی با افرادی که با بودن سگ کنار خود احساس خوشحالی می‌کنند صاحبانشان می‌خواهند که سگ در مقابل افراد و حیوانات دیگر از خود و صاحبشان حفاظت کند.
دیگر باره متفکر شد، مست کننده را بخاطر آورد، مثل شراب و غیره، باز بسیار خوشحال گردید.
آیلیش در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ در اینستاگرامش اعلام کرد که دومین آلبوم خود، خوشحال‌تر از همیشه، را به‌طور کامل در ۳۰ ژوئیه منتشر می‌کند. این آلبوم حاوی ۱۶ ترانه است.
شمّه که از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده بود شروع به سراییدن اشعاری در مدح آل حمید و برادران خود نمود و مردم تا هنگام مرگش همواره او را از خاندان آل حمید و شیوخ احساء می‌دانستند و به او لقب شیخه دادند.
علاوه بر این، ملاحظه کند آیات و اخباری که در مذمت مال و حقارت مالداران رسیده و آنچه در فضیلت فقرا و شرافت فقر وعزت ایشان در روز قیامت و سبقتشان به بهشت وارد شده چگونه عاقل دیندار به مال شاد و فرحناک و خوشحال می گردد، و به آن عجب می کند با وجود اینکه حقوق بسیار از جانب پروردگار به آن تعلق می گیرد و از عهده همه آنها برآمدن در نهایت صعوبت و اشکال، و در حلال آن پستی مرتبه در روز قیامت و طول حساب، و در حرام آن مواخذه و عقاب است بلکه سزاوار مالداران آن است که ساعتی از خوف و اندوه، و از تقصیر مالیه و راه دخل و خرج آن خالی نباشد و حال اینکه قیمت مرد به کمال و هنر است نه به سیم و زر، بزرگی و شرف در بندگی خداوند اکبر است نه به گاو و خر.
گشتم بلنداقبال فرخنده فال وخوشحال ز آئینه دلم چون زنگ هوس زودی
پی خوشحالی اهل طرب از نکته جان‌بخش سکندروَش فرو ریزی بساغر آب حیوان را
برخی هم گفته‌اند: مِسیار واژه‌ای در لهجهٔ بادیه‌نشینان عرب است که در اینجا به معنای «سیر به سوی زوجه و خوشحال نمودن وی می باشد.»[نیازمند منبع]
«مرا بردار و هر جای این جهان که می‌خواهی بینداز! هر جا که باشم، خدای قلبم را خوشحال و راضی نگه می‌دارد؛ که این نتیجه وقتی‌ست که کردار و رفتار ما، طبعیت حقیقی خود را دنبال کنند…
پدر زان گفتگو گردید خوشحال ز فکر کار او شد فارغ‌البال