خودنما

معنی کلمه خودنما در لغت نامه دهخدا

خودنما. [ خوَدْ / خُدْ ن ُ / ن ِ / ن َ ] ( نف مرکب ) خودنمای. رجوع به خودنمای شود.
خودنما. [ خوَدْ / خُدْ ن ُ / ن ِ / ن َ ] ( ص مرکب ) گیاه خودرو. ( برهان قاطع ).

معنی کلمه خودنما در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که خود و کارهای خود را خوب می نمایاند و خوبی های خود را به رخ دیگران می کشد.

معنی کلمه خودنما در فرهنگ فارسی

خودنمای

معنی کلمه خودنما در ویکی واژه

vanitoso

جملاتی از کاربرد کلمه خودنما

از این زمان ظاهر ساختمان که در برخی مواقع طبقهٔ همکف آن را یک مغازه اشغال می‌کرد و صاحب مغازه در پشت وبالای آن زندگی می‌کرد می‌بایستی چهره‌ای مشتری پسند داشته و معرف شخصیت مالک خود باشد. در حالیکه رسم خودنمایی معمار هنوز متداول نشده بود، بنّا با سلیقه و مهارت خود سعی در بهبود کیفیت فاساد می‌نمود. به همین دلیل ساختمان‌ها، هم‌زمان با تنوع شکلی نماهایشان، با یکدیگر هماهنگ بودند.
فروید علاوه بر عامل خودشیفتگی، محرومیت‌های جنسی را نیز باعث پیدایش اختلال نمایشگری می‌دانست، به همین علت است که «لوئی» دانشمند فرانسوی عقیده دارد که اگر در فاحشه خانه‌های پاریس بسته شود، در هر کوچه و خیابان شهر پاریس نمونه‌های شگفت‌انگیزی از اشخاص نمایشگر خودنمایی خواهند کرد. کارل آبراهام معتقد است که ریشه انحراف خود نمایی را در مردان عقدهٔ اختگی و در زنان رشک آلت مردی به وجود می‌آورد، فروید نیز در این مورد با آبراهام و میشل هم عقیده است، بنابراین این مورد از نظر فروید باید سومین منشأ نمایشگری باشد.
روایتی از آنچه به صورت کلینیکی به خودنمایشگری تعبیر می‌شود، به وسیله کمیسیونی برای مقابله با توهین به مقدسات در سال ۱۵۵۰ میلادی در ونیز، ثبت شده‌است.
خودنمایی لازم نوکیسگان افتاده است خرده زر غنچه را خندان کند در زیر پوست
زد حباب از خودنمایی خیمه از دریا برون چون صدف پستی گزین تا با گهر همدم شوی
با زنگی خال تو که بر ماه در جلوهٔ خودنمایی آمد
آستارا یکی از جنوبی‌ترین شهرهای جمهوری آذربایجان است که در مرکز ناحیه تالش و در کرانه دریای کاسپین قرار گرفته است. این شهر ۳ کیلومتر تا شهر آستارا در شمال استان گیلان در ایران فاصله دارد. مسافت این شهر تا باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ۳۱۳ کیلومتر است. پیش از ورود به شهر مزارع برنج و باغ‌های چای و مرکبات در پیرامون راه خودنمایی می‌کنند. این شهر مرکز شهرستان آستارا است.
نمی دانم چه سازم تا فنای مطلقم داند که در خود گم شدن را خودنمایی عشق می داند
به عالمِ بشری غیرِ خودنمایی نیست کسی که بگذرد از وهمِ خویشتن ملک است
عالمی اندر هنرها خودنما هم‌چو عالم بی‌وفا وقت وفا
بس کساد افتاده است این جا قماش خودنما نیست سودا غیر ترک خویش در بازار عشق
در قسمت شرق افجه در فضای سبز چسبیده به روستا؛ درخت کهنسال گردو به قدمت200 سال (به گفته صاحب درخت) خودنمایی می‌کند.
این جهان و آنچه در جهان بینی عدمی خودنماست همچو طلسم
آیه ۳۳ سوره احزاب از دو بخش تشکیل شده‌است که بخش ابتدایی آن در ادامه آیات قبلی، در خصوص شرح برخی از وظایف همسران پیامبر اسلام است. در این فراز، زنان پیامبر به ماندن در خانه و عدم خودنمایی و همین‌طور اطاعت از خدا و پیامبرش توصیه شده‌اند. در فراز دوم آیه که از واژه «انما» شروع می‌شود و با عبارت «تطهیرا» تمام می‌شود؛ اهل بیت پیامبر از پلیدی‌ها مصون شمرده شده و از اراده خداوند به جهت این مصونیت یاد شده‌است.
عالم آیینه‌خانه راز است هست در پرده خودنمایی‌ها
من که با روی توام کاری‌ست، چون بینم مگو؟ سوی خورشیدی که هرسو خودنمایی می‌کند