همکف

معنی کلمه همکف در لغت نامه دهخدا

هم کف. [ هََ ک َ ] ( ص مرکب ) در اصطلاح بنایان ، دو سطح که در ارتفاع برابر قرار دارند. ( یادداشت مؤلف ).
هم کف. [ هََ ک َف ف / ک َ ] ( ص مرکب ) دو تن که دستهایشان یکسان باشد، و به کنایه ، دوتن که در بخشش و جود به یک درجه باشند :
همسر آسمان و هم کف ابر
هم به تن شیر و هم به نام هزبر.نظامی.

معنی کلمه همکف در فرهنگ فارسی

دو تن که دستهایشان یکسان باشد و بکنایه دو تن که در بخشش وجود بیک درجه باشند

معنی کلمه همکف در ویکی واژه

همکف (جمع همکف‌ها)
همکف=هم + کف / "هم" در اینجا به معنی "با هم یکسان شدن" است ، و "کف"از کفه گرفته شده مانند کفه ترازو که در این اسم منظور تراز بودن کف(سطح)
زمین میباشد
هم سطح
به طبقه ای از ساختمان گفته میشود که هم سطح زمین قرار دارد

جملاتی از کاربرد کلمه همکف

اتاق‌ها به چند شکل با دیگر فضاهای موجود ارتباط دارند. اتاق‌های طبقه همکف، مستقیماً به حیاط راه دارند و معمولترین راه دسترسی به آن‌ها به وسیله طارمه (ایوان بین چند فضا) انجام می‌شود.
این موزه از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی تشکیل شده‌است. طبقه همکف از سالن اصلی بنا، به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چای‌نوشی اختصاص داده شده و طبقه دوم بنا را ویترین‌ها و اقلام مردم‌شناسی تشکیل می‌دهند.
عباس واعظ طبسی در تاریخ ۵ جمادی‌الثانی ۱۴۲۴ قمری برابر با سیزدهم مرداد ماه ۱۳۸۲ خورشیدی یک باب کتابخانه و حسینیه امام رضا، واقع در کوچه ناظر مشهد، مشتمل بر چندین بلوک را تجمیع و به صورت یک ساختمان حسینیه و کتابخانه که دارای دو سالن در طبقات زیرین و همکف و ۵ دستگاه واحد مسکونی در ۳ طبقه احداث، و با هدف تنظیم و ترویج شعائر مذهبی و تقویت مبانی دینی، به ویژه برگزاری مجالس تبلیغی و ترویجی در ماه رمضان و محرم و صفر و مناسبت‌های اعیاد و موالید و وفیات پیامبر اسلام، فاطمه دختر پیامبر اسلام و امامان شیعیان وقف آستان قدس رضوی کرد.
بنای آسباد از ساده‌ترین مصالح شامل خشت و گل و چوب ساخته شده و ساختمان آن از دو طبقهٔ اصلی تشکیل شده‌است. طبقهٔ همکف که سالن اصلی آسباد به حساب می‌آید، محل قرار گرفتن سنگ بزرگ و مدور آسیاب است و کار اصلی آسیاب غلات در اینجا انجام می‌شود. از این طبقه به‌عنوان انبار غلات هم استفاده می‌شود. در طبقهٔ دوم که همان پشت‌بام آسباد محسوب می‌شود پره‌ها و تیرک‌های متصل به آن قرار گرفته‌است. پره‌های آسیاب از چوب و نی ساخته شده‌است و سبک است تا به راحتی حرکت کرده و بتواند سنگ بزرگ طبقهٔ زیرین را به حرکت درآورد. در مناطق گرمسیری جنس پره‌ها متفاوت است.