خرش

معنی کلمه خرش در لغت نامه دهخدا

خرش. [ خ َ ] ( ع مص ) خراشیدن. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). مرحوم دهخدا این مصدر را تعریب مصدر خراشیدن فارسی دانسته اند. || کسب برای عیال خود کردن و طلب رزق نمودن.( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ): خرش لعیاله. || چوب سرکج بشتر زدن و آنرا بسوی خود کشیدن ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس )، منه : خرش البعیر. || ( ص ) مرد که خوابش نیاید. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ).
خرش. [ خ َ رِ ] ( ع ص ) آنکه خوابش نیاید. خَرْش. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ).
خرش. [ خ َ رَ ] ( ع اِ ) متاع فرومایه خانه. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس ). ج ، خُروش.
خرش. [ خ َ رَ ] ( اِ ) خر وحشی. گورخر. ( ناظم الاطباء ).
خرش. [ خ َ رِ ] ( اِ ) کسی که از روی هزل و مسخرگی بر وی خنده کنند. ( برهان قاطع ) ( انجمن آرای ناصری ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مسخره. دلقک. ( یادداشت بخط مؤلف ). || استهزاء. ریشخند. ( ناظم الاطباء ).
خرش. [خ ُ رُ ] ( اِ ) خروش. شور. غوغای با گریه. ( برهان قاطع ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرای ناصری ). || خار و خلاشه افکندنی و بکارنیامدنی.( برهان قاطع ) ( از آنندراج ) ( از انجمن آرای ناصری ).

معنی کلمه خرش در فرهنگ معین

(خُ رُ ) (اِ. ) خروش .
(خَ ) [ ع . ] (اِ. ) متاع بی ارزش .

معنی کلمه خرش در فرهنگ فارسی

( اسم ) بانگ و فریاد .
کسی که از روی هزل و مسخرگی بروی خنده کنند .

معنی کلمه خرش در ویکی واژه

متاع بی ارزش.
خروش.

جملاتی از کاربرد کلمه خرش

جسم بند آمد فراخ وسخت تنگ خندهٔ او گریه فخرش جمله ننگ
وان دگری برد خرش را چو باد جانب بازار و به دلال داد
سالها بد ز شیخ او محروم پخته شد گشت آخرش معلوم
بیتِ ۱ اولیه برای این نیاز است که پیام‌هایی که فقط چند بیتِ ۰ اضافی آخرشان متمایز است، یک درهم‌سازی مشابه ایجاد نکنند.
آخرش بردند پیش شهریار عاشق او گشت شاه نامدار
قضا در آخرش خوار و زبون کرد ز جنّاتش بخواری او برون کرد
روز و شب در جنگ و اندر کش‌مکش کرده چالیش آخرش با اولش
اول و آخرش به هم پیوست نقطه چون ختم دایره فرمود
ز آشنایی من کاخرش جدایی بود جدا ز جان شده ام این چه آشنایی بود
در ۲۵ آوریل ۱۹۹۳، «لورن مایکلز» «کونن اوبراین» را که پیش از این یکی از نویسندگان «سمپسون‌ها» بود را به عنوان میزبانِ جدیدِ برنامه‌ٔ «آخرشب» انتخاب کرد. کونن همچنین یکی از نویسندگان ساتردی نایت لایو بود. نام وی به جای لترمن در برنامه قرار گرفت.
اینترفاکس-اوکراین گزارش داد که در ساعت ۱۵:۰۰ «گروهی از افراد ناشناس» سعی کردند از سمت خیابان خرشاتیک به سمت ساختمان ریاست جمهوری حرکت کنند اما توسط پلیس محاصره شدند؛ خبرنگار اینترفاکس از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار در این منطقه خبر داد. نیروی دفاع شخصی یورومیدان بارها از معترضان خواسته بودند که از محدوده میدان استقلال خارج نشوند.
ایشان افزودن: بنده و فعالان محیط زیست و حقوق بشر سال‌هاست قبل از نابودی تالاب بین‌المللی آق می‌نویسم اعتراض می‌کینم و اخرش هم دیدید بعلت عد م توجه مسئولان شهرستان تالاب آق بین‌المللی تصرف و نابود شد و اما دبنبار تحقیقبات زیست محیط ی بنده وفعالان جهانی محیط زیست آق با همت مسئولان و مردم قابل احیا است و بنده به همراه فعالان محیط زیست و حقوق بشر سال‌ها قبل اعتراض نمودیم که دکل برق را از وسط تالاب استیل رد نکید و جلوی تصرف تالاب توسط افراد با نفوذ را بگیردید کسی گوش نکرد بالا ۶۰ درصد تالاب استیل اول انقلاب توسط هیئت واگذاری به کشاوزران دربند و کانرود وعباس آباد واگذار شد لااقل بقیه استیل را برای نسل‌های آینده نگه داریم.
چتر مه از بسکه دید سرزنش از چتر تو چون مه نو آخرش حلقه چنبر شکست
معراج اولش سرِ دوش پیمبر است معراج آخرش ز هر اندیشه برتر است
در مراسم اهدای جایزه گرمی سال ۲۰۱۰، جنیفر هادسن، کری آندروود، اسموکی رابینسون، سلین دیون و آشر برای بزرگ‌داشت مایکل جکسون ترانهٔ «آواز زمین» را به صورت زنده اجرا کردند. در هنگام اجرای این آهنگ توسط این هنرمندان، تصاویری سه‌بعدی در تلویزیون‌های بزرگ پشت سر آن‌ها پخش می‌شد. این تصاویر در اصل برای نمایش در کنسرت‌های این آخرش است (۲۰۰۹) در نظر گرفته شده بود که با درگذشت جکسون هرگز برگزار نشدند. پس از اجرای این ترانه، پرنس و پاریس، فرزندان مایکل بر روی صحنه آمدند تا جایزهٔ گرمی «یک عمر فعالیت هنری» پدرشان را دریافت کنند. آن‌ها سخنرانی مختصری نیز انجام دادند.