فاصله گذاری

فاصله گذاری

معنی کلمه فاصله گذاری در فرهنگستان زبان و ادب

{alienation} [هنرهای نمایشی] فرایندی در تئاتر حماسی برشت که در آن با استفاده از عناصر متعدد، ازجمله نور و موسیقی و نحوۀ بازی، از غرقه شدن تماشاگر و بازیگر در نمایش جلوگیری می شود

معنی کلمه فاصله گذاری در دانشنامه عمومی

فاصله گذاری ( آلمانی: Verfremdungseffekt ) از اصطلاحات هنرهای نمایشی است. فاصله گذاری فرایندی در تئاتر روایی برتولت برشت است که در آن با استفاده از عناصر متعدد، ازجمله نور و موسیقی و نحوهٔ بازی، از غرقه شدن تماشاگر و بازیگر در نمایش جلوگیری می شود.
برشت برای ممانعت از یکی شدن بازیگرانش با نقش و با این هدف که آن ها تنها نقش را عرضه کنند، به تأثیرات فاصله گذاری، که کارکرد جدیدی از فاصله زیباشناختی واقع گرایانه بود، روی آورده و آنان را وامی داشت تا پیش از بیان هر دیالوگ خود، عبارت «آن مرد ـ یا آن زن ـ گفت» را اضافه کنند که فراموششان نشود که در حال بازی کردن نقش اند و در اجرای آن هم. مقابل تماشاگری خواهند بود که در سالن نمایش است و مشغول به تماشای یک بازسازی از گذشته، و مانند بازیگران تئاتر دراماتیک نباید چنان با نقش یکی شوند که تماشاگر باور کند که حادثه، در زمان حال در حال رخ دادن است.
او می خواست تماشاگر نه مجذوب قصه نمایش و قهرمان آن، که جذب محتوا و پیام شوند و این را از اصلی ترین وجوه تفاوت میان تئاتر دراماتیک و تئاتر روایی می دانست، و می کوشید «جادوی صحنه» را که فریبنده ترین تأثیر تئاتر دراماتیک است، و سبب انگیزش عواطف کلیشه ای و سنتی و تثبیت آن ها، زایل کند.

جملاتی از کاربرد کلمه فاصله گذاری

در مورد استفاده از ماسک تردید وجود دارد زیرا تحقیقات تاکنون کاهش قابل توجهی در آنفلوآنزای فصلی با استفاده از ماسک زدن، نشان نداده است. به همین ترتیب، اثربخشی غربالگری در نقاط ورودی به کشورها به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته است. اقدامات فاصله گذاری اجتماعی مانند تعطیلی مدارس، اجتناب از تماس با افراد آلوده از طریق انزوا یا قرنطینه و محدود کردن تجمعات جمعی ممکن است انتقال را کاهش دهد، اما این اقدامات اغلب گران، نامطلوب و دشوار است. در نتیجه، روش‌های رایج کنترل عفونت، آداب تنفسی، بهداشت دست و استفاده از ماسک هستند که ارزان و آسان هستند. اقدامات دارویی مؤثر هستند اما ممکن است در مراحل اولیه طغیان بیماری در دسترس نباشند.