زمان حال

معنی کلمه زمان حال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به زمان حاضر، یا حالت فاعل و مفعول در زمان وقوع فعل را حال یا زمان حال می گویند.
حال در لغت به معنای زمان حاضر ـ برزخ میان پایان گذشته و شروع آینده ـ است.
معنای اصطلاحی حال
در اصطلاح علم نحو به چیزی گفته می شود که حالت و چگونگی فاعل یا مفعول یا هر دو را در جمله بیان می نماید؛ برای مثال " جائنی زید راکبا " یعنی زید در حالی که سواره بود نزد من آمد.
مستندات مقاله
مکارم شیرازی، ناصر، انوارالاصول، ج۱، ص۱۶۵.
فاضل لنکرانی، محمد، ایضاح الکفایة، ج۱، ص۲۷۶-۲۷۷ ؛ خویی، ابوالقاسم، محاضرات فی اصول الفقه، ج۱، ص۲۴۰.
حیدر، محمدصنقورعلی، المعجم الاصولی، ص۴۹۷ ؛ خمینی، روح اله ، مناهج الوصول الی علم الاصول، ج۱، ص۲۱۰.
آخوندخراسانی، محمدکاظم بن حسین، کفایة الاصول، ص۶۲. ؛ جرجانی، محمد بن علی، کتاب التعریفات، ص۳۶.
منبع
...

جملاتی از کاربرد کلمه زمان حال

تاریخ معاصر مجموعه وقایع تاریخی است که بلافاصله مربوط به زمان حال است.
پس از آن پیرمرد به خانه دخترش می‌رود و نامه‌های عاشقانه همسرش را به دخترش می‌دهد. دختر هم خوشحال می‌شود و اندکی از نامه‌های سال ۱۹۶۶ را می‌خواند که مربوط به روز تولد خود اوست. در اینجا الکساندر روزی که همسرش را از بیمارستان به خانه برده را یادآور می‌شود و اینکه همه اعضای فامیل برای دیدن دختر تازه متولد شده اش به خانه آنها آمده‌اند. دوباره به زمان حال می‌رویم و دختر الکساندر خبر می‌دهد که او و شوهرش می‌خواهند خانه پدری الکساندر که کنار ساحل است را بفروشند. الکساندر ناراحت از خانه آنها بیرون می‌رود.
یک استاد و نابغهٔ کامپیوتر با بهره‌گیری از شیوه‌های پیچیدهٔ کامپیوتری قادر است گذشته را به حال بیاورد یا آینده را پیش بینی کند. او «رستم» قهرمانِ اسطوره‌ایِ شاهنامه را در قالب یک کارمند به زمان حال می‌آورد و به پدری این امکان را می‌دهد تا آیندهٔ فرزندش را در سی سال آینده، ببیند و....
دورهٔ معاصر به‌طور معمول در برگیرندهٔ تاریخ امروز تا حدود ۹۰ سال قبل است. با این وجود، به صورت هدفمند، این دوره به سال‌های جنگ جهانی اول تا زمان حال گفته می‌شود تا از دوره‌های گذشته تاریخ تمایز داده شود.
زمانی که تاکمیچی به زمان حال بازمی‌گردد، کیساکی عضوی از تنجیکو می‌شود، که باند توکیو مانجی را جذب کرد و مایکی را به قصد کشت به باد کتک گرفت که همه اعضای باند افسرده و آزرده بود. در حالی که تاکه‌میچی و نائوتو در مورد تِنجیکو تحقیق می‌کنند، هر دوی آن‌ها زخمی می‌شوند و تاکه‌میچی قبل از اینکه هر دو بمیرند به گذشته سفر می‌کند. هیناتا با شنیدن تاکه‌میچی در سوگ مرگ نائوتو و همچنین این واقعیت که او در زمان سفر کرده بود، شنیده‌است.
هر زمان حال من از عشق تو دیگرگون است بتو چون شرح کنم حال چه گویم چون است
اینگونه پنداشته می‌شود که فشار منفی از ویژگی‌های انرژی خلاء است، اما ماهیت دقیق و وجود انرژی تاریک همچنان به عنوان یکی از رازهای مه‌بانگ باقی مانده‌است. نتایج منتشر شده توسط تیم دبلیومپ در سال ۲۰۰۸، جهانی را توصیف می‌کنند که شامل ۷۳٪ انرژی تاریک، ۲۳٪ ماده تاریک، ۴٫۶٪ ماده و معمولی و کمتر از ۱٪ نوترینو است. بنا بر نظریات، چگالی انرژی در ماده با انبساط کیهان کاهش می‌یابد اما چگالی انرژی تاریک ثابت است (یا تقریباً ثابت است). بنابراین در گذشته ماده بخش بزرگتری از کل انرژی جهان را در مقایسه با زمان حال تشکیل می‌داد و اما همچنان‌که سلطه انرژی تاریک در آینده دور افزایش می‌یابد، سهم ماده در انرژی کل جهان کاهش خواهد یافت.
بیت ثانی را باقتضای زمان حال نوشتم نه از مقوله المقال یجرالمقال است، افسوس که اشعراق خیال شما چنانم فریب داد که گویا حالا با هم نشسته ایم و بی واسطه نامة و رسول سخن در پیوسته. هیهات! هیهات!
چون بر ما آمده‌ای یک زمان حال دل خسته پریشان مکن
این بیانیه عمداً از هر گونه احتمال شنود در گذشته چشم‌پوشی می‌کند، و فقط به زمان حال و آینده رجوع می‌کند و به نظر می‌رسد که آن‌ها شنود مکالمات مرکل را انکار می‌کنند در حالی که اینطور نیست.
غم و شادی جهان را نبود هیچ ثبات هر زمان حال وی از شکل، دگر خواهد شد
همی گفت پیش نبی سرگذشت همی هر زمان حال بر وی بگشت