ستاره ای

ستاره ای

معنی کلمه ستاره ای در فرهنگستان زبان و ادب

{stellate} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ویژگی نوعی کرک پایه دار یا بی پایه با چند شاخه که از یک نقطه مشترک خارج می شود

معنی کلمه ستاره ای در دانشنامه عمومی

ستاره ای (سرده). ستاره ای ها ( نام علمی: Aster ) نام یک سرده از تیره کاسنیان است.
• مینای دائم - Aster alpinus

جملاتی از کاربرد کلمه ستاره ای

همچنین دانشمندان بر این باورند که بادهای ستاره ای و تشعشعات قدرتمند ستارگان درخشان و تازه متولد شده، ابر غبار اولیه مادرزادی کهکشان را در یک فرآیند "پاکسازی" سریع و کارآمد از بین برده اند.
قسمت های پر نور کهکشان ( به خصوص حلقه بیرونی کهکشان که به دور مرکز میگردد ) که به وضوح در مناطق غبارآلود و پاک کهکشان قابل مشاهده است نشان میدهند خوشه های ستاره ای تازه متولد شده بسیاری در این مناطق وجود دارند. خوشه های منطقه پاک به آسانی در نور ماوراء بنفش و مرئی دیده می شوند و به صورت توده های آبی روشن در تصویر ظاهر می شوند. با این حال، خوشه های منطقه غبارآلود تنها با درخشش ابرهای گازی که در آنها پنهان شده اند، آشکار می شوند. این درخشش را می‌توان به‌عنوان نور قرمزی مشاهده کرد که در خطوط تاریک و غبارآلود حلقه نفوذ می‌کند.
منم که پاک بود با فلک حساب مرا وگرنه هرکه تو بینی ستاره ای دارد
بر چرخ ستاره ای که مسعود آمد در طالع شیرزاد مسعود آمد
آهم ز لخت دل فلک گل ستاره ای است حیرانیم بهار بهشت نظاره ای است
تجارت فضایی؛ تجارت بین سیاره ای یا بین ستاره ای است. طرح‌ها و ایده‌هایی دربارهٔ نحوه انجام بازرگانی در فضا توسط آینده‌پژوهان و صاحب نظران از دهه ۱۹۶۰ منتشر شده‌است، با این حال نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی این نوع بازرگانی را از چندین دهه پیشتر متصور بودند.
اما ما چگونه و از کجا بدانیم که طول موج اصلی منبع یا ابرخوشه یا سحابی یا ستاره ای که از ما دور می‌شود چقدر است؟
ان جی سی ۱۲۳۲ توسط میلیون ها ستاره پر نور و گرد و غبار های بین ستاره ای که بازو های مارپیچی اش را ایجاد کرده اند و به دور مرکزش میگردند احاطه شده است. همچنین خوشه های ستاره ای باز که ستاره های پر نور را در خود جای داده اند به وضوح قابل مشاهده است. این کهکشان زیبا حدود ۲۰۰ هزار سال نوری وسعت دارد که در کنار کهکشان های همسایه خود احتمالا بخشی از خوشه کهکشانی اریدانوس می باشد.
درین محل که گشوده است صبح دفتر فیض ستاره ای ز برای خود انتخاب کنید
و چون آب و زمین هر دو به حسب مزاج، سرد بودند و ضروری بود در نمو زراعت از حرارتی، پس خداوند حکیم خورشید را آفرید و آن را با وجود دوری از زمین، سبب حرارت گردانید تا به حرارت آن زراعات به سر حد کمال خود رسند و در ماه، خاصیت ترطیب قرار داد تا به رطوبت آن، میوه ها از سختی و صلابتی که در ابتدا دارند نرم شوند و اینها پست ترین حکمتهای خورشید و ماه است و از برای ایشان فواید و مصالح بی نهایت است، که شرح آن متصور نیست بلکه هر ستاره ای که در آسمان است از برای فواید بی پایان خلق شده که تعداد آنها در قوه بشر نیست.
اگرچه وجود بازرگانی میان ستاره‌ای ناشناخته است، تئوری‌های متعددی توسط اقتصاددانان مشهوری مانند پل کروگمن در مورد نحوه انجام محاسبات تجاری و نرخ‌های بهره در چنین شرایطی ارائه شده‌است. در سرعت‌های بسیار بالا، برای مثال یک ایستگاه فضایی که با سرعت‌های قابل توجهی نسبت به سرعت نور حرکت می‌کند، اتساع زمانی وجود خواهد داشت. در سال ۲۰۰۴ اسپن گاردر هاگ یک مقاله تحقیقاتی فنی در مجله ویلموت در مورد نحوه تنظیم نرخ بهره و محاسبات اوراق بهادار در سرعت‌های بسیار بالا برای جلوگیری از آربیتراژ،منتشر کرد. او نظریه‌های مشابهی را در کتابی منتشر کرد که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. پل کروگمن، برنده جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی، مقاله ای تحقیقاتی در مورد بازرگانی بین ستاره ای در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد.
سوای مهر تو عشاق را بسته که دید ستاره ای که شود ماه آسمانی چند
بر آن بیاض بناگوش گوشوار گهر ستاره ای است که در صبحگاه می لرزد
این نواحی ستاره‌فشان که مناطق ستاره ساز کهکشان هستند همگی خوشه های ستاره ای نوزاد میباشند که به آن قرص پیراهسته ای ستاره‌فشان میگویند. حلقه های ستاره‌فشان ستاره ساز در جهان رایج هستند. چنین حلقه‌هایی در کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای ممکن است در واقع پرتعدادترین دسته از مناطق ستارگان مجاور را تشکیل دهند.
گر ماه و آفتاب شود هر ستاره ای روشن نمی شود شب بخت سیاه من
آنتونیای موری (۲۱ مارس ۱۸۶۶–۸ ژانویه ۱۹۵۲) یک ستاره‌شناس آمریکایی بود که فهرست اولیه مهمی از طیف ستاره ای را منتشر کرد.
اولمو او را از میان امواج بیرون کشید و او را تبدیل به شکل پرنده سفید بزرگ کرد، و سیلماریل بر روی سینه او مانند ستاره ای می درخشید ، و او بر فراز ابها به جستجوی ائارندیل پرواز کرد.
نمونه ای ز جلالت به دهر پیدا شد ستاره ای ز سعادت به خلق روی نمود
پس از تکمیل کار کارشناسی خود، موری برای کار در رصدخانه کالج هاروارد به عنوان یکی از هاروارد کامپیوترها، زنان بسیار ماهر که داده‌های نجوم را پردازش می‌کردند، کار می‌کرد. در این ظرفیت، موری طیف ستاره ای را مشاهده کرد و یک کاتالوگ مهم از طبقه‌بندی‌ها را در سال ۱۸۹۷ منتشر کرد.
چه آفتاب، که هرگز ندیده یوسف ما ستاره ای بجز از چشم گرگ بر سر چاه