در خانه

در خانه

معنی کلمه در خانه در لغت نامه دهخدا

درخانه. [ دَ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) خانه سلاطین و امرا که در عرف هند دربار گویند. ( آنندراج ). دربار پادشاهی. سرای سلطنتی. ( ناظم الاطباء ). خانه شاه. دربار شاه. || ( اصطلاح دوره قاجاریه ) دارالحکومه. || هر یک از ادارات دولتی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ): عرایضی که امراء سرحد نزد ایشیک آقاسی باشیان می فرستاده یا امرای درخانه عریضه که در حرم می فرستاده اند،... عرایض بدست ایشیک آقاسی باشی حرم محترم... داده می شده. ( تذکرة الملوک چ دبیرسیاقی ص 18 ). || خانه امیری و رئیسی ، نسبت به زیردستان و چاکران. خانه آقای نوکری. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || جایی که آدمی در آن سکنی کند. منزل.
درخانه. [ دَ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ماسال بخش ماسال شاندرمن شهرستان طوالش ، واقع در 2هزارگزی جنوب خاوری بازار ماسال ، با 441 تن سکنه. آب آن از رودخانه ماسال و راه آن مالرو است. ییلاق آنان سرچشمه های رودخانه ماسال است و اکثر مالکین دهستان ماسال در این ده ساکنند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
درخانه. [ دَ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان پایین شهر بخش میناب شهرستان بندرعباس ، واقع در 12هزارگزی باختر میناب و چهارهزارگزی شمال راه فرعی میناب به بندرعباس ، با 200 تن سکنه. آب آن از رودخانه و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه در خانه در فرهنگ معین

(دَ نِ یا نَ ) (اِ. ) ۱ - دربار پادشاهی ، سرای سلطنتی . ۲ - دارالحکومه ، استانداری (قاجاریه ). ۳ - جایی که آدمی در آن سکنی کند، منزل . ۴ - دولت ، درب خانه .

معنی کلمه در خانه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - در بار پادشاهی سرای سلطنتی . ۲ - دار الحکومه استانداری . ۳ - جایی که آدمی در آن سکنی کند منزل . ۴ - دولت دربخانه .

معنی کلمه در خانه در دانشنامه عمومی

در خانه ( به فرانسوی: Dans la maison ) فیلمی فرانسوی به کارگردانی فرانسوا اوزون محصول سال ۲۰۱۲ است. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه ای به نام پسری در ردیف آخر از نویسندهٔ اسپانیایی، خوان مایورگا ( Juan Mayorga ) است.
یک پسر شانزده ساله خود را به داخل خانهٔ یکی از دانش آموزان کلاس ادبیات خود می رساند؛ و در مورد اتفاقات درون خانه دوست اش مقالاتی برای معلم ادبیات خود می نویسد. معلم در مواجهه با این دانش آموز با استعداد و غیر معمول، شور و شوق خود را برای کار ( نویسندگی ) دوباره کشف می کند، اما نفوذ این پسر به خانه با یک سری از وقایع غیرقابل کنترل مواجهه می شود و. . .
این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سن سباستین ۲۰۱۲ و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران را برای بهترین فیلم نامه بدست آورد.
• جوایز گویا ۲۰۱۳ - جوایز گویا
• نامزد جایزه گویا برای بهترین فیلم اروپایی ( فرانسه )
• جوایز فیلم اروپا برای بهترین فیلمنامه به فرانسوا اوزون
• نامزد جوایز فیلم اروپا بهترین کارگردان به فرانسوا اوزون
• نامزد جوایز فیلم اروپا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد به فابریس لوچینی
• امتیاز ۸۹٪ از بین ۸۰ نقد و بررسی منتقدان در سایت راتن تومیتوس
• امتیاز ۷٫۴ از ۱۰ از میان ۱۲۱۴۵ کاربر در سایت آی ام دی بی
همچنین نقدو بررسی این فیلم را در اینجا بایگانی شده در ۱ فوریه ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine ببینید.

معنی کلمه در خانه در ویکی واژه

portone
دربار پادشاهی، سرای سلطنتی.
دارالحکومه، استانداری (قاجاریه)
جایی که آدمی در آن سکنی کند؛ منزل.
دولت، درب خانه.

جملاتی از کاربرد کلمه در خانه

از شحنهٔ شهر نیست بیمم در خانهٔ هجر نیست کارم
ابراهیم محمد الحمدی (عربی: إبراهيم الحمدي)؛ (زاده ۳۰ سپتامبر ۱۹۴۳ – درگذشته ۱۱ اکتبر ۱۹۷۷) رئیس‌جمهور عربی یمن بود که طی سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ در این منصب قرار داشت و در شرایط کاملاً پیچیده‌ای خودش و برادرش در خانه‌شان ترور شدند.
دل تاریک من از چشم بستن می شود روشن اگر در خانه در بسته نور از جام می بارد
یک سالن زیبایی فضایی کاملاً توسعه یافته در یک مکان خصوصی است که معمولاً دارای ویژگی‌های بیشتری از یک سالن زیبایی است. معمولاً یک سالن زیبایی بر روی ویژگی‌های زیبایی مانند ظاهر طراحی شده زنان تمرکز می‌کند. همچنین، سالن زیبایی مکانی کم جمعیت و دوستانه برای جامعه است که معمولاً در خانه یا یک سالن واقع شده‌است.
لیلی اندر حی و مجنون به بیابان طلب یار در خانه و من بیهده سرگردانم
پیروان مذهب آمیش کماکان بر اساس روش‌های قدیمی نیاکان‌شان مانند استفاده از اسب برای کشاورزی و حمل و نقل، روش پوشش سنتی و ممنوعیت استفاده از برق و تلفن در خانه زندگی می‌کنند.
این کیست این این کیست این شیرین و زیبا آمده سرمست و نعلین در بغل در خانه ما آمده
سورنسون در ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ در خانهٔ خود در واشینگتن، دی.سی.، بر اثر سرطان لوزالمعده در ۶۲ سالگی درگذشت.
او خاندانش را اهل فقه و قضا معرفی می‌کند و در سفرنامه هم شواهدی در اثبات این ادعا وجود دارد. او در سفر به اندلس، قاضی شهر رنده را پسرعموی خود معرفی می‌کند. در مکه نیز با فقیهی به نام ابوالحسن علی بن رزق‌الله انجری دیدار می‌کند که دوست پدرش بوده و هر وقت به طنجه می‌رفته، در خانهٔ آنان اقامت می‌کرده است.
تا کی غرور چیدن و واچیدن هوس در خانه این بساط ‌که افکنده‌ای ته است
تا که در خانهٔ فلک باشیم همه در خانهٔ غلام توایم
تو می‌خندی بهانه‌ای یافته‌ای در خانهٔ خود دام و دغل بافته‌ای
برفتند در خانه نوشدار شه و لشکر و مهتر نامدار
آرام «آل» آواکیان در سال ۱۹۲۶ در منهتن، نیویورک سیتی به دنیا آمد. والدین از اهل ایران و گرجستان شوروی بودند. وی از «مدرسه هوراس مان» و «دانشگاه ییل» فارغ‌التحصیل شد. وی در اوایل صبح روز شنبه ۱۷ ژانویه ۱۹۸۷ در سن ۶۰ سالگی در خانه‌اش در آپر وست ساید منهتن به علت نارسایی قلب درگذشت.
ز روزنامه چه گویم که قدر خانه من از او شکسته بذات حق یگانه همی
استیونسن در ۶ سپتامبر ۲۰۲۱در خانه‌اش در شیکاگو در سن ۹۰ سالگی بر اثر عوارض بیماری بدن لوئی درگذشت.
خوش‌باش که یک نیمه مرا در خانه‌ست در سنبلهٔ سپهر اگر یک دانه‌ست
و هم چنین موجی از انرژی مثبت در خانه به راه افتد پس از این که منزل آینه کاری شد با توجه به مقدار کثیفی درست کردن شده بر روی آینه‌ها اگر کثیفی چربی باشد با ترکیب مقداری سرکه و آب که به آینه می‌مالیم آن را از بین می‌بریم و اگر کثیفی فقط در حد غبار باشد.
در روز دوشنبه سوم اسفند ۱۳۴۹ (در ۹۷ الی ۱۰۷ سالگی) به علت نارسایی کبد، در خانه خود در محله اهراب تبریز درگذشت.