آرسام

معنی کلمه آرسام در لغت نامه دهخدا

ارسام. [ اِ ] ( ع مص ) ارسام ناقه ؛ راندن او را تا نشان پای بر زمین گذارد. ( منتهی الأرب ). راندن ناقه را تا نشان سپل او بر زمین ماند. مؤلف تاج العروس آرد: و ارسمتها انا. قال حمیدبن ثور:
أجدّت برجلیها النجاء و کلفت
بعیری غلامی الرسیم فأرسما.
قال ابوحاتم اراد أرسم َ الغلامان بعیریهما و لم یرد ارسم البعیر.
ارسام. [ اَ ] ( اِخ ) ارساماسس. ارسامس. ارسامن. مبدّل ارشام. نام گروهی از بزرگان عهد هخامنشی از جمله نام پدر هیستاسپ ( ویشتاسپ ، گشتاسب ) و جدّ داریوش. ( ایران باستان ص 2450 ). || پسر داریوش ( بزرگ ) از آرتیس تُن دختر کوروش. وی در عصر خشایارشا زمانی رئیس میکیان بود. ( ایران باستان ص 733 ). در زمان دیگر فرمانده اعراب و حبشیانی که بالای مصر سکنی داشتند. ( ایران باستان ص 734 ). || پسر ارته باذ که با پدر و دو برادر خود آنگاه که اسکندربگرگان شد، نزد او رفتند. ( ایران باستان ص 1641 ).

معنی کلمه آرسام در فرهنگ فارسی

ارسام ناقه راندن او را تا نشان پای بر زمین گذارد

معنی کلمه آرسام در فرهنگ اسم ها

اسم: آرسام (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ārsām) (فارسی: آرسام) (انگلیسی: arsam)
معنی: آرشام، نیرومند، قوی هیکل، پسر آریامنه و پدر ویشتاسپ از خاندان هخامنشی، گونه ای دیگر از واژه ی آرشام، خرس، زورمند، دارای زور خرس پسر آریارمنه و پدر ویشتاسب از خاندان ‏هخامنشی

معنی کلمه آرسام در ویکی واژه

آرسام (جمع آرسام‌ها)
ارسام نيا داريوش بزرك و بسر عمو بدر كوروش بزرك يعني كمبوجيه بود معنا نام او يعني دست نيرومند با دارنده دست خرس است

جملاتی از کاربرد کلمه آرسام

پس از اضافه شدن اظهری و ثنایی، آرسامس کار ضبط آثار خود را شروع کرد. اولین اثر ضبط شده آن‌ها آدیپوزر بود که در اواخر سال ۲۰۰۵ در استودیویی در مشهد ضبط شد. حال و هوای قطعه که تحت تأثیر حال و هوای خود گروه بود، به شدت بروتال دث متال بود. گروه چندین قطعه دیگر را نیز با امکانات محدود خانگی ضبط کرد ولی کیفیت ضبط به هیچ وجه راضی‌کننده نبود. به پیشنهاد مادرشاهی، تمام آهنگ‌ها مجدداً در استودیوی خانگی اظهری، این بار با کیفیتی بهتر ضبط می‌شوند.
در این دوره آرسامس تصمیم گرفت تا بیشتر وقت و انرژی خود را صرف تمرین و شرکت در فستیوال‌های موسیقی بکند تا بدینوسیله بتواند در جایگاه مناسب‌تری برای عقد قرارداد بهتر با ناشرین بهتر قرار بگیرد.
دو ماه پس از اجرای آرسامس در یونی‌راک ترکیه، حمید فاورانی از گروه جدا می‌شود اما جدایی او تأثیری بر برنامه‌های آرسامس ندارد و گروه به تمرینات منظم و برنامه‌ریزی شده خود ادامه می‌دهد. در همین زمان و در میان همین تمرین‌ها حمید علیزاده، خواننده و نوازنده گیتار واسپوهر که پیش از این با مادرشاهی و نحوه مدیریت او در سفر به ارمنستان و شرکت در فستیوال متال‌فرانت آشنا شده بود به آرسامس می‌پیوندد و جای خالی حمید یوسفی را پر می‌کند.
آرسامس گروه افتتاح کنندهٔ کنسرت سال ۲۰۱۵ گروه برزیلی سپولترا در ارمنستان بودند. اجرا در ارمنستان بخشی از تور سی‌امین سالگرد تأسیس سپولترا بود.
در مرداد ۱۳۹۹ در حساب اینستاگرام آرسامس خبری منتشر شد مبنی بر این‌که اعضای گروه که در سال ۱۳۹۵ برای مدتی بازداشت شده بودند به اتهام شیطان پرستی و تبلیغ علیه نظام هرکدام به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند. تاکنون اعضای چندین گروه متال دیگر نیز در ایران بازداشت شده، مورد بازجویی قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها حتی سلول انفرادی را هم تجربه کرده‌اند.
منتفی شدن حضور آرسامس در فستیوال متال کمپ اثری در روحیه اعضای گروه آرسامس نداشت و نتوانست آن‌ها را دلسرد کند. در فاصله اندکی گروه از فستیوال یونی‌راک ترکیه دعوتنامه برای حضور در فستیوال ۲۰۰۹ را دریافت می‌کند، آرسامس نیز با پذیرفتن این دعوت، سر از ترکیه و یونی‌راک ۲۰۰۹ درمی‌آورد.
در زمستان ۱۳۸۸ (آوریل ۲۰۱۰) متال اسایلم که یکی از معروف‌ترین متال کلاب‌های امارات متحده است از آرسامس برای برگزاری یک اجرای زنده دعوت به عمل می‌آورد. علی مادرشاهی به عنوان فرانت‌من و رهبر گروه این پیشنهاد را می‌پذیرد. با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد سیزدهم فروردین ۱۳۸۹ (۲ آوریل ۲۰۱۰) به عنوان زمان برگزاری کنسرت تعیین می‌شود. آرسامس اجرا را با موفقیت پشت سر می‌گذراند و دوباره موفق به جلب نظر هواداران به خود می‌شود. پس از بازگشت از دوبی، حمید علیزاده از گروه جدا می‌شود و پس از او احمد تکلو به جمع گروه می‌پیوندد.
اسرائیل آرساماکوف (روسی: Исраил Магомедгиреевич Арсамаков؛ زادهٔ ۸ فوریهٔ ۱۹۶۲) وزنه‌بردار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
آرسام محمودی در تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۱ با یورش مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به خانه پدری‌اش در تهران بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد. او پس از یک ماه به زندان فشافویه تبعید شد.
طی نامه‌ای رسمی از سوی متال کمپ آرسامس به فستیوال ۲۰۰۹ متال کمپ دعوت شد، اما این پایان داستان نبود. گروه به تمرینات ویژه و منظم روی آورد تا با آمادگی کامل بر روی صحنه برود، همه چیز به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه درست در زمان اندکی مانده به برگزاری فستیوال گروه با مشکلی جدی برخورد کرد. دولت اسلوونی از دادن روادید خودداری می‌کند و تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌های مادرشاهی و متال کمپ نیز راه به جایی نمی‌برد و بدینگونه آرسامس از شرکت در این فستیوال بازمی‌ماند.