افتتاح

معنی کلمه افتتاح در لغت نامه دهخدا

افتتاح. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) گشادن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از منتخب بنقل غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). مقابل بستن. ( از اقرب الموارد ). باز کردن. ( یادداشت مؤلف ) : و هم بر این نمط افتتاح کرده شود. ( کلیله و دمنه ). || آغاز کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از منتخب بنقل غیاث اللغات ). ابتدا کردن. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). ابتدا کردن بچیزی یا امری. ( از اقرب الموارد ).
- افتتاح خراج ؛ ابتداء جبایت آن. ( یادداشت بخط مؤلف ).
|| غالب شدن و فتح کردن جایی را با زور: افتتح السلطان دارالحرب ؛ غلب علیها و تملکها قهراً. ( از اقرب الموارد ). فتح کردن. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). || گشادفرج شدن ناقة. ( از اقرب الموارد ). || ( حامص ) مأخوذ از تازی ؛ آغاز. شروع. ( ناظم الاطباء ). مقابل اختتام. ( یادداشت مؤلف ) : تا هر باب که افتتاح کردند بتمامت اشباع برسانیدند. ( کلیله و دمنه ). || گشودگی. گشایش. ( ناظم الاطباء ). گشاد. گشادی. گشادگی. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- افتتاح کردن ؛ گشودن. باز کردن. آغاز کردن :
شکوفه ها همه انواع باغ گردونست
که چون پدید شدند افتتاح کرد سما.

معنی کلمه افتتاح در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - گشودن ، باز کردن . ۲ - آغاز کردن .

معنی کلمه افتتاح در فرهنگ عمید

۱. گشودن، باز کردن.
۲. آغاز کردن.
۳. شروع به کار مؤسسه یا کارخانه یا مدرسه و امثال آن.

معنی کلمه افتتاح در فرهنگ فارسی

گشودن، بازکردن، آغازکردن
( مصدر ) ۱ - گشودن باز کردن . ۲ - شروع کردن آغاز کردن آغازیدن .

معنی کلمه افتتاح در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] افتتاح (ابهام زدایی). واژه افتتاح ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • افتتاح، حالتی در مقابل پایان• دعای افتتاح، دعای ویژه شب های ماه رمضان یا دعای توجّه• تکبیرات افتتاح، تکبیرهای آغازین نماز
...

معنی کلمه افتتاح در ویکی واژه

گشودن، باز کردن.
آغاز کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه افتتاح

نخستین مدرسه به سبک نوین در اراک را صمصام‌الملک بیات به نام مدرسه صمصامی و در سال ۱۳۲۱ قمری تأسیس کرد که سومین مدرسه نوین ایران بود. دومین مدرسه، منتصریه نام داشت که در سال ۱۳۲۵ قمری و به دست منتصرالدوله (حاکم وقت) تأسیس شد. سهام السلطان نیز سومین مدرسه شهر به نام سهامیه را بنیان نهاد. نخستین مدرسه دخترانه بنام شمس المخدرات در سال ۱۳۳۲ قمری افتتاح شد. در سال ۱۲۸۶ خورشیدی، ارامنه مقیم اراک مدرسه شرف ارامنه را تأسیس کردند.
صدر و صف نعال نباشد به بزم عشق از هر که خواست ساقی ما کرد افتتاح
او در روز شنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۳۶ درحالی‌که عازم مراسم افتتاح فروشگاه فردوسی بود، بر اثر حمله قلبی درگذشت.
قصیده‌ای بگفتم و به نزدیک امیر الشعراء معزی رفتم و افتتاح از او کردم و شعر من بدید و از چند نوع مرا برسخت به مراد او آمدم بزرگیها فرمود و مهتریها واجب داشت.
افتتاح آن دعای صاعد مسعود دان بامدادان هر نفس کان صبح روشنگر زدست
علیرغم این افتتاح، در طول سال‌های بعد استفاده از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری کرمانشاه متوقف شد. این توقف بهره‌برداری تا جایی پیش رفت که امکانات این ورزشگاه به مرور زمان قابلیت‌های کاربردی خود را از دست دادند و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری پانزده خرداد کرمانشاه به یک ورزشگاه متروکه تبدیل شد.
فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یَکادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثاً؟! یعنی ما لهؤلاء الیهود و المنافقین لا یفقهون قولا الّا التّکذیب بالنّعم؟! اگر خواهی اینجا وقف کن، پس بافتتاح سخن درگیر که: ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ، یعنی ما اصابک یا ابن آدم من فتح و غنیمة فمن تفضّل اللَّه، و ما اصابک من سیّئة ای من جدب و هزیمة و أمر تکرهه، فمن نفسک، ای فذنبک یا ابن آدم، و أنا الّذی قدّرتها علیک. نظیر این آنست که ربّ العزّة گفت: وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ. جای دیگر گفت: أَ وَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصِیبَةٌ، الی قوله: قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ ای من استحقاق انفسکم. و اگر خواهی وقف مکن، و سخن در پیوند: لا یَکادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثاً ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ، یعنی یقولون: ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ. و معنی آنست که چه رسید اینان را، و چه بودست که در نمی‌یابند این سخن که میگویند که: هر چه بتو رسد از نیکی، از خدا است، و هر چه بتو رسد از بدی، از نفس تو است. پس این سخن حکایت است از ایشان که بر سبیل انکار باز میگوید.
این شخصیت در طول دوران طلایی کشتی حرفه‌ای دبلیودبلیواف در دهه ۱۹۸۰ به اوج خود رسید و رقابت او با هالک هوگان، هوگان را به یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان تلویزیونی آن دهه تبدیل کرد. او بعداً یک تیم تگ با نیکولای ولکوف تشکیل داد که قهرمانی تگ تیم دبلیودبلیواف را در مراسم افتتاحیه رسلمانیا به دست آورد. در سال ۲۰۰۵، او به تالار مشاهیر دبلیودبلیوئی معرفی شد.
یونیورسال همچنین در تمامی این دوران پارکهای تفریحی خود را گسترش داده و با بروز رسانی و تجهیز بازی‌ها به محبوب‌ترین و جدیدترین کاراکترها به افزایش مخاطب و بهره خود پرداخته‌است. با افتتاح پارکهای جدید در اوزاکای ژاپن در سال ۲۰۰۱ و سنگاپور در سال ۲۰۱۱ و برنامه توسعه آن در چین، روسیه و کره جنوبی یونیورسال هر سال صدها میلیون دلار به درآمد و هزاران نفر را به جمع دوستداران خود می‌افزاید.
دولت آمریکا تحت این نام نمایشگاه‌هایی در کشورهای گوناگون برگزار کرد که هدف آن تبلیغ سودمند بودن انرژی اتمی و رفع نگرانی مردم از جنبه‌های نظامی و مرگبار انرژی اتمی بود. در سال ۱۳۳۵ با همکاری آمریکا نمایشگاهی با همین نام در دانشگاه تهران برپا شد که محمدرضا شاه آن را افتتاح کرد. همچنین با کمک آمریکا نیروگاه‌های اتمی در ایران، اسرائیل و پاکستان دایر گردید.
ای به نامت افتتاح نامه‌ها وی به یادت گرمی هنگامه‌ها
در سال ۱۳۹۹ حزب وحدت اسلامی نوین افغانستان را تأسیس کرد و خود به عنوان دبیرکل حزب شروع به فعالیت نمود. افتتاحییه این حزب در تالار لویه جرگه که در محوطه دانشگاه پولی تخنیک کابل موقعیت دارد صورت گرفت.[نیازمند منبع]
و گفته‌اند که بِسْمِ اللَّهِ زینهار است و افتتاح خیر و اوّل این سورة و عید است و نقض عهد و برداشت زینهار، ازین سبب این ننوشتند. و درین سورة نه آیت منسوخ است چنان که بآن رسیم، بیان کنیم ان شاء اللَّه تعالی و تقدّس.
این بیمارستان در سال ۱۳۹۱ با حضور رئیس‌جمهور با ۳۰۰ تخت افتتاح شد. هم‌اکنون بیمارستان شهید صیاد شیرازی دارای ۳۴۰ تخت فعال و بزرگ‌ترین مرکز آموزشی درمانی استان است.
در سال ۱۹۹۷ خانه یادبود خواهر کنی، که کارهای زندگی او را جشن می‌گیرد، در نوبی، کوئینزلند افتتاح شد.
شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی از سال ۱۳۹۱ به صورت دیجیتال در این جزیره در دسترس قرار گرفته و دفتر خبری صدا و سیما در این جزیره تأسیس شده است. همچنین از سال ۱۳۹۱ دفتر خبرگزاری ایسنا در این جزیره افتتاح شد. تلفن‌های ثابت بوموسی تحت شرکت مخابرات استان هرمزگان بوده و پیش‌شماره آن «۰۷۶۳۵۶» است. کد پستی بوموسی بنابر شرکت ملی پست ایران، «۷۹۵۹۱» است.
تا آفتاب طلعت ساقی طلوع کرد کردیم دیده بر رخ خورشید افتتاح
ابتدای هر سخن و افتتاح هر کلام بنام پروردگاری شایسته و سزاست که بیت موزون فلک را بی وتد و سبب برافراشت و سقف مرفوع سما را بی عروض و ضرب بپا داشت. بحور بروج را بلالی نجوم موشح کرد و دوایر چرخ دوار را بی حاجت خط پرگار پدید آورد و شطرین لیل و نهار را در فصلین خزان و بهار موازی و موازن سازد و در سایر اوقات چنان ناقص و مضاعف و معلول و مزاحف آرد که گاه مقطوف ومخرومند و گاه مذیل و مجزوم.
حالی بذکر فتح ملک افتتاح کرد چون صبح رانفس زگلو بر دهان رسید
ثنا و شکر تو دارد همی به بسم‌الله هم افتتاح کلام و هم ابتدای کتاب