آتش باز

معنی کلمه آتش باز در فرهنگ فارسی

( آتشباز ) ( اسم ) ۱ - آنکه با آتش بازی کند . ۲ - آنکه وسایل آتشبازی فراهم سازد . ۳ - آتشبازی .

معنی کلمه آتش باز در ویکی واژه

آتش‌باز
آنکه با آتش کارهای شگفت‌انگیز انجام دهد و با آن مردم را سرگرم سازد. استادان آتش‌باز ... آغاز آتش‌بازی کرده ... «نطنزی»

جملاتی از کاربرد کلمه آتش باز

آتش بازی‌های هوایی با توجه به ارتفاع آن‌های و سایز قطر توپ آن اندازه‌گیری و شماره گزاری می‌شوند، به عنوان مثال یک توپ ۲٫۵ اینچی با استفاده از لانچر مخصوص خود می‌تواند تا ارتفاع ۲۰ متر بالا برود و در نهایت با یک انفجار کوچک در نوع یک گلی از آتش و نور باز شود.
سربسر خانه سوز و آتش باز آتش خویش را نکشته به آز
اصولاً لوازم آتش بازی (نورافشانی) به ۲ دسته زمینی و هوایی تقسیم می‌شوند.
در ۱۸ مارچ ۲۰۰۶، آلسو با یک میلیونر یهودی به نامِ یان آبراموو ازدواج کرد. آبراموو به او در نمایش پیشنهاد آتش بازی کرده بود. آلسو در ۷ سپتامبر سال ۲۰۰۶ دخترش سافینا را در بهترین بیمارستان خصوصی در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آورد. نام دخترش را شوهرش انتخاب کرد، یان آبراموو. در ۲۹ آوریل ۲۰۰۸ آلسو دومین دخترش ملیکا را به دنیا آورد.
شب تاریک روشن گشت چون روز ز آتش بازهای شعله افروز
در ایالات متحده آمریکا «روز استقلال» همراه است با آتش بازی، رژه، باربکیو، کارناوال، پیک نیک، کنسرت، بازیهای بیس بال، سخنرانی‌ها و جشن‌های سیاسی، و خیلی دیگر از برنامه‌ها مراسمی که برای بزرگداشت تاریخ و سنن در این کشور برپا می‌گردد. روز استقلال روز ملی ایالت متحده است.
و سبب آن که شریعت دوزخ و بهشت جسمانی را شرح و وصف بیش کرد، آن بود که آن همه خلق بشناسند و فهم کنند، اما این سخن فراهر که بگویی آن را حقیر داند و صعبی و عظمت آن را درنیابد چنان که اگر کودک را گویی، «چیزی بیاموز؛ اگر نیاموزی، ولایت و ریاست پدر تو بر تو نماند و از آن سعادت دور مانی» این خود فهم نکند و در دل وی عظیم نیاید، اما اگر گویی، «استاد گوش تو بمالد» ازاین بترسد که آن فهم کند و چنان که گوشمال استاد حق است و آتش بازماندن از ریاست پدر حق است کودکی را که ادب آموزد، همچنین دوزخ جسمانی حق است و آتش محروم ماندن از جمال حضرت الهیت حق است و دوزخ جسمانی در این دوزخ محروم ماندن، چون گوشمالی بیش نیست در جنب بازماندن از ولایت و ریاست.
چینی‌ها اولین مردمانی بودند که در قرن هفتم میلادی توانستند باروت و مواد آتش بازی را اختراع کنند.
از جمله مراکز مورد علاقه جهانگردان می‌توان از محله اورچارد رود شامل مراکز خرید بزرگ، باغ وحش سنگاپور، باغ پرندگان جورونگ و جزیره گردشگری سنتوزا نام برد. این جزیره دارای جاذبه‌ها و فعالیت‌های بسیاری برای کودکان و بزرگسالان است که از جمله شامل نمایش آتش بازی شبانه، پارک دلفین‌ها، پارک پروانه‌ها و سینمای چهاربعدی می‌شود.
در آتش بازی گرم از فیتیله و گوگرد استفاده می‌شود و سوختن آن‌ها باعث تولید نور می‌شود. در این نوع از آتش بازی گرمای بالای آن باعث سوختن اجسام نزدیک آتش می‌شود، برگزار کنند باید خیلی محتاطانه این کار را انجام دهند.
من و یاریم هر دو آتش باز من ز آه دل او زسوزان خو
نیست ازین آب و خاک ز آب و هوائی است دل کآتش بازی کند شیر نیستان او
گلریز نگر هر طرف از خط شعاعش آتش بازی کرده همه سیرت و سان را
فراقم سوخت سر تا پا به آتش باز می‌گوید میان پختگان عشق او سودایی خامی
هیزم را از آتش بر خورداری بوجود هستی هیزمی تواند بود ولکن بقدر آنک از هستی هیزمی فدای هستی آتشی میکند برخورداری بکمال وقتی یابد که جملگی هستی هیزمی فدای آتشی کند تا هیزم کثیف ظلمانی سفلی آتش لطیف نورانی علوی گردد و تا از هستی هیزم چیزی باقی ماند هنوز دودی میکند. آن دود چیست؟ طلب آتش میکند که هیزم ذوق آتش باز یافته است بهیزمی‌ خویش راضی نمیشود میخواهد همه وجود آتش گردد. بیت.
جشن‌های آتش یک رشته از جشن‌های آریایی است و منظور جشن‌هایی است که با افروختن آتش جهت سور و سرور و شادمانی آغاز و اعلام می‌شد. رقص و شادی بر گرد آتش مراسم همگانی و اشتراکی اصل شادمانی و سرور همراه با باده‌نوشی، پشته‌های بزرگ هیمه و آتش در بلندی‌ها، آتش بازی و سوزاندن جانوران موذی در آتش از موارد اشتراک این جشن‌ها بوده‌است.
اما در آتش بازی سرد با استفاده از ابزار الکتریکی (جریان برق توسط دستگاه‌های مخصوص یا حتی یک باتری قلمی) باعث اجرای این نوع لوازم آتش بازی می‌شوند و به دلیل استفاده از یک نوع ترکیب خاص دارای گرمای بسیار کمتری هستند و در نتیجه هیچ آسیبی به اجسام اطراف خود نمی‌رسانند.
یا چو خورشید پی کسب قراضات نجوم از تف سینه سپهر آتش بازش بیند
در آستانه آغاز سال نو میلادی در سال ۲۰۰۸، صدها زن ناپلیایی قول دادند همسران و دوست‌پسرهای خود را «روی مبل بخوابند»، مگر اینکه آن‌ها اقدامی برای جلوگیری از صدمات جدی آتش بازی انجام دهند.
قوله: وَ کُنْتُمْ عَلی‌ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ میگوید: شما بر کناره دوزخ بودید، و میان شما و میان آتش بقیه عمر مانده بود، ربّ العالمین شما را دین اسلام کرامت کرد و از آتش باز رهانید.