اندازه گیری

اندازه گیری

معنی کلمه اندازه گیری در لغت نامه دهخدا

اندازه گیری. [ اَ زَ / زِ ] ( حامص مرکب ) عمل اندازه گرفتن. مقیاس گیری. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه اندازه گیری در فرهنگ فارسی

عمل اندازه گرفتن مقیاس گیری .

معنی کلمه اندازه گیری در فرهنگستان زبان و ادب

{measurement} [فیزیک] تعیین مقدار کمیت ازطریق مقایسۀ آن با یکای استاندارد

معنی کلمه اندازه گیری در دانشنامه عمومی

اَندازِه گیری یا قیاس، انتساب یک عدد به مشخصه یک شی یا واقعه است که می تواند با اشیا یا رویدادهای دیگر مقایسه شود. ( مانند اندازه گیری با کولیس، ریزسنج، خط کش، ترازو، دماسنج، سرعت سنج، ولت سنج، سختی سنج، زبری سنج، بادسنج، ژرفاسنج، زاویه سنج، آب سنج یا فشارسنج ) .
این فرایند می تواند شامل برآورد اندازهٔ ویژگی های یک چیز، مانند طول یا وزنِ آن نسبت به یکاهای اندازه گیریِ استاندارد، مانند متر و کیلوگرم باشد. مترولوژی نیز دانش بررسی اندازه گیری است.
هر نوع ویژگی فیزیکی را می توان با استفاده از وسایل اندازه گیری مناسب آن فرایند اندازه گرفت، کمّیت های فیزیکی، مانند مسافت، سرعت، انرژی، دما و زمان ازجملهٔ این ویژگی ها هستند.
اندازه گیری، سنگ بنای تجارت، علوم، فناوری و پژوهش کمی در بسیاری از رشته ها است. در طول تاریخ، سیستم های اندازه گیری متعددی برای کمک به انسان در تسهیل مقایسه وجود داشته است. معمولاً این سیستم ها به صورت محلی و توسط شرکای تجاری یا همکاران ایجاد می گردید.
هنگامی که انسان ها برای اولین بار به دنبال یک واحد طول بودند، قسمت هایی از بدن انسان، به طور عمده دست ها، بازوها یا پاها را برای مقایسه تصویب کردند. غیرکاربردی بودن این روش ها به سرعت مشخص شد، چرا که این موارد در سراسر جهان یکسان نبودند. اندازه گیری موفق، باید بر اساس استانداردهای قابل اطمینان، تکرارپذیر و ترجیحاً تصویب شده جهانی باشد. امروزه تمام کشورهای صنعتی، «متر» بین المللی را به عنوان مرجع اصلی طول پذیرفته اند. کشورهای آمریکا و بریتانیا که از اینچ نیز استفاده می کنند، به صورت رسمی یک اینچ را برابر ۲٫۵۴ سانتی متر تعریف کرده اند.
گیج بلاک ها، نیاز روزمره صنعت به وسیله ای برای اندازه گیری طول با دقت بسیار بالا را در کارخانه های تولیدی رفع می کنند. این بلوک های کوچک مقطعی مستطیلی، مربعی یا دایره ای داشته و از موادی مانند فولاد، آلیاژهای کاربید یا مواد سرامیکی ساخته می شوند. گیج بلاک ها دو سطح مسطح کاملاً صیقلی داشته و هر کدام از آنها طول معینی دارند.
گیج بلاک ها گریدهای مختلفی دارند. بلاک های گرید ۰٫۵ ( که بلاک های Grand - master خوانده می شوند ) به عنوان مرجع استاندارد در لابراتوارهای کالیبراسیون استفاده می شوند. بلاک های گرید ۱ ( گرید لابراتوار ) برای بررسی و کالیبره کردن سایر گریدهای گیج بلاک ها استفاده می شوند. بلاک های گرید ۲ ( گرید - دقیق ) برای بررسی گیج بلاک های گرید ۳ یا مستر استفاده می شوند. از گیج بلاک های گرید ۳ ( که گرید B یا گرید کاری نیز خوانده می شوند ) برای کالیبراسیون دستگاه های اندازه گیری متداول، مانند میکرومترها، یا برای کارهای اندازه گیری واقعی استفاده می شوند.

معنی کلمه اندازه گیری در ویکی واژه

[ændɒzegiri]
اندازه‌گیری
عمل اندازه گرفتن. مقیاس گیری.

جملاتی از کاربرد کلمه اندازه گیری

مورلی و البرت مایکسون سعی کردند تا با این ازمایشات وبا اندازه گیری دقیق سرعت نور مسئله ی اتر را حل کنند.این دو دانشمند تفاوت زمان رسیدن نور در امتداد حرکت زمین و عمود بر ان را تحلیل کردند.سرعت نور در جهت و عمود و در خلاف جهت حرکت زمین یکسان بنظر رسید.
آفتاب‌سنج معمولی دارای حسگری از نوع فوتودیود سیلیکونی است و قادر است انرژی تابش خورشید از ۰ تا ۱۸۰۰ وات بر متر مربع را با وضوح ۱ وات بر متر مربع اندازه گیری نماید. داده‌ها بر روی کارت حافظه ذخیره گردیده و قابل استفاده در نرم‌افزار اکسل می‌باشند.
به این تئوری دیگر پرداخته نشد تا اینکه در سال 1997 که آزمایش مستقیمی توسط لامورکس این نیرو را حداقل به میزان 5٪ از ارزش پیش‌بینی شده توسط تئوری‌اش اندازه گیری کرد.
چو اندازه گیری ز دارا و فور خود آموزگارت نباید ز دور
قدرت و جذابیت آزمون تورینگ از سادگی آن حاصل می شود. فلسفه ذهن، روانشناسی ،علوم اعصاب مدرن نتوانسته اند تعاریفی از «هوش» و «تفکر» ارائه دهند که به اندازه کافی دقیق و کلی باشند تا در مورد ماشین ها به کار گرفته شوند. بدون چنین تعاریف نمی توان به پرسش های محوری فسلفه هوش مصنوعی پاسخ داد. آزمایش تورینگ، حتی اگر ناقص باشد، حداقل چیزی را فراهم می کند که در واقع می تواند اندازه گیری شود. به این ترتیب تلاشی عمل گرایانه برای پاسخ به یک پرسش دشوار فلسفی است.
کنون از تو اندازه گیریم راست نباید بر این بر فزون و نه کاست
در سال ۱۸۸۸، فردیناند هورتر و وئرو چارلز دری‌فیلد وسیله‌ای برای سنجش میزان قدرت اکتینیک نور خورشید و برای محاسبه سرعت شاتر و دیافراگم برای دوربین‌های عکاسی بر اساس سرعت فیلم، با توجه به ساعت روز، زمان از سال، و عرض جغرافیایی، به ثبت رساند. این وسیله کشویی، یک ابزار اندازه گیری، بدون رسم منحنی است که با نام هورتر-دی‌فیلد به ثبت رسیده است.
اصل مکملیت که در ۱۹۲۷ توسط نیلز بوهر معرفی شد، یکی از اصول بنیادین فیزیک کوانتوم است که با تفسیر کپنهاگی نزدیکی بسیار دارد. این اصل بیان می‌کند که اشیا دارای خصوصیات مکمل هستند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور همزمان مشاهده یا اندازه گیری نمود.
بیشترین ولتاژ اندازه گیری شده در یک موج، به اسم دامنه شناخته می شود.واحد اندازه گیری دامنه دسی بل می باشد. این پارامتر در آزمون انتشار امواج صوتی بسیار حائز اهمیت می باشد،چرا که میزان قابلیت تشخیص سیگنال را مشخص می نماید. سیگنال هایی با دامنه کوچکتر از آستانه تحریک ، در تحلیل نهایی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.همانطور که اشاره شد آستانه تحریک توسط بازرس به منظور حذف سیگنال های ناخواسته همانند نویز ها،تعریف می شود.
تورینگ به صراحت بیان نکرد که آزمون تورینگ می تواند به عنوان اندازه گیری هوش، یا هر کیفیت انسانی دیگری مورد استفاده قرار گیرد. او می خواست جایگزین روشن و قابل فهمی برای کلمه «فکر کردن» ارائه دهد که پس از آن می توانست از آن برای پاسخ به انتقادها از احتمال «ماشین های تفکر» استفاده کند و راه هایی را پیشنهاد کند که تحقیقات ممکن است در آن ها به جلو بروند.
در 4 ژوئن 2013 گزارش شده‌است که یک کنگلومرا از دانشمندان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ،دانشگاه فلوریدا،دانشگاه هاروارد،انستیتوی فناوری ماساچوست و آزمایشگاه ملی اوک ریج برای اولین بار یکپارچه جمع و جور را نشان داده‌اند که می‌توانست نیروی کازیمر را برای یک تراشه سیلیکونی اندازه گیری کند.
نفس تا ترکیب نپذیرد با هستی نیاید و ترکیب او به مادت عقل است و دلیل بر درستی، این دعوی آنست که نفس کل چون از عقل کل مادت یافت اندر ذات خویش مادت‌پذیر بود، و آنچ مادت‌پذیر باشد مرکب باشد و چون از عقل مادت یافت خداوند ترکیب امد، و نفس جزیی تا با عقل مرکب نشد از خدای تعالی مخاطبه نیافت، نبینی که خدای تعالی همی‌گوید قوله:« فاعتبروا یا أولی الابصار» همی گوید: «اندازه گیرید ای خداوندان چشمها» یعنی خردمندان، و هر نفسی که با عقل جفت نشود عدد برو نیوفتد، و نفس خردمند چون به عقل مرکب گشت از حکم قیاس لازم آید که به وزن بیش از نفس بی‌خرد است. و میان مردمان رونده است که خردمند را گران‌سنگ و گران‌مایه خوانند و بی‌خرد را سبکسار و سبک‌مایه گویند، از بهر آنک آن یکی با خرد جفت است و این دیگر از خرد تنهاست، و درست کند مرین دعوی را قول خدای تعالی که می‌گوید، قوله :«فآما من ثقلت موازینه فهو فی عیشته راضیه و أما من خفت موازینه فأمه هاویه». همی گوید: «هرکه گران شود ترازوهای وی اندر زیستی پسندیده است و هر که سبک شود ترازوهایش جای او دوزخ است.» و اندر حال ظاهر پیداست که نفس کسی که با خرد جفت است آهستگی و آرام که نشان گرامی و ترکیب است اندران کس پدید آمده‌ست، و نفس کسی کز خرد بهره و ترکیب ندارد بی‌آرام و بی‌ثبات مانده‌ست، پس درست شد که نفس تمام اندر ذات خویش مرکب است به عقل، و تا به عقل ترکیب نپذیرد هستی نیابد، و هر نفسی که با عقل مرکب ناشده بدان عالم بازگردد از بدبختان باشد، به گفته خدای تعالی، قوله:« لقد جئتمونا فرادی کما خلقناکم اول مره و ترکتم ما خولناکم وراء ظهورکم» . همی‌گوید: اندر خطاب با بدبختان روز قیامت که «بیامدید سوی ما تنها چنانک بیافریدیم‌تان نخستین بار و دست بازداشتید آنچ شما را داده بودیم پس پشت خویش» این آیت همی دلیل کند که جزین که نفس را به عقل همی ترکیب باید کردن به دلالت خداوند دور خویش و راهنمایان خلق از فرزندان او و نفس را همچنان بی‌خرد تنها بدان عالم نباید بردن و خداوندان حق را منکر شدن به حق ایشان از پس پشت نباید داشتن، که معنی علم ناپذیرفتن ازو آن باشد که او را از پس پشت کرده باشی ، که هرچه از پس پشت مردم باشد مردم ورا نبیند و هر که چیزی بنگرد مرورا نبیند مر آنرا سپس پشت کرده باشد.
روش "گیره ولتاژ یا اعمال ولتاژ تثبیت شده" به آزمایشگر اجازه می‌دهد تا پتانسیل سلول را در یک مقدار انتخاب‌شده تثبیت کند. این روش، این امکان را برای اندازه گیری میزان جریان یونی عبوری از غشای سلول در هر ولتاژ مشخص فراهم می‌کند. اهمیت و برتری این روش زمانی مشخص می‌شود که، بسیاری از کانالهای یونی در غشای یک نورون کانالهای یونی وابسته به ولتاژ هستند، یعنی که فقط هنگامی‌باز می‌شوند که ولتاژ غشا در محدوده خاصی باشد. اندازه گیری جریان در روش گیره ولتاژ، از تفریق جریان خازنی گذرا از الکترود و جریان غشای سلول برای تغییر پتانسیل سلول عبور می‌کند‌، امکان پذیر می‌شود.