آسیب رساندن

معنی کلمه آسیب رساندن در ویکی واژه

آسیب‌رساندن
به کسی یا چیزی آسیب رساندن؛ صدمه زدن به او یا آن. آزار و گزند رساندن به او یا آن. به طرف او می‌رود، مبادا آسیبی به او برساند. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب رساندن

روز بعد، استیو به او می‌گوید که افرادی از مقام‌های «بالاتر» برای او انتخاب کرده‌اند که به هدر کوچک‌ترین فرد از این دو زن، باید دوز دارکن‌فلاکس تزریق شود، که فقط ۵ دقیقه طول می‌کشد. جف با اکراه موافقت می‌کند، و در کمال وحشت، هدر در حالی که زیر تأثیر دارکن‌فلاکس بود، پس از آسیب رساندن به موبی‌پک خود، دستگاهی که داروها را مدیریت می‌کند، خودکشی می‌کند. وقتی که استیو با عجله از اتاق پروجکشن خارج می‌شود، کلیدهایش را اشتباهاً می‌اندازد. جف محفظهٔ میز استیو را باز می‌کند و متوجه می‌شود که هیچ مقام «بالاتری» وجود ندارد: زندان توسط شرکت داروسازی آبنستی اداره می‌شود و داروها از روی کارت‌های بینگو نامگذاری شده‌اند.
غفاروا از نخستین رهبرانی بود که مقامات شوروی را به دلیل قتل عام غیرنظامیان در باکو در شب ۱۹-۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ محکوم کرد.در این جلسه ۱۶۰ نماینده بیانیه محکومیت این قتل عام را صادر کردند و به شوروی اعلی اتحاد جماهیر شوروی ، کلیه مجالس جهان و سازمان ملل متحد اشاره به تجاوز نظامی علیه غیرنظامیان به بی اعتنایی به کنوانسیون های ژنو و وین دادند. در نتیجه ، دادستانی کل جمهوری آذربایجان تحقیقات جنایی را در بندهای ۴ و ۶ ماده ۹۴ (قتل عمد در شرایط تشدید کننده) ، ۱۴۹ (تخریب یا آسیب رساندن به اموال به صورت عمد) ، ۱۶۸ (سوء استفاده از قدرت) و ۲۲۵ (سوء استفاده از اختیارات) آغاز کرد.
یکی از کاربردهای مهم اثر مارانگونی در خشک کردن قرص‌های سیلیکونی در قطعات الکترونیکی است؛ چراکه قرص‌های سیلیکونی بعد از فرایند تولید تراشه‌ها یا مدارهای مجتمع خیس می‌شوند. مواضع تر موجود در قرص‌ها در صورت خشک نشدن می‌تواند باعث اکسید شدن و آسیب رساندن به قطعه شود. برای جلوگیری از این موضوع، بخارات الکل یا ماده آلی دیگری به حالت گاز، بخار یا ایروسل از طریق مجرایی روی سطوح قرص‌ها دمیده می‌شود. در نتیجه به هنگام هجوم قطرات در حین شکل‌گیری قرص‌های سیلیکونی، به علت اثر مارانگونی قطرات از نواحی آغشته به ماده آلی می‌گریزند و قرص‌هایی با سطوح خشک در آخر باقی خواهد ماند.
در اواسط قرن نوزدهم، امیل دو بوآ ریموند و هرمان فون هلمهولتز توانستند از یک گالوانومتر برای نشان دادن اینکه تکانه‌های الکتریکی با سرعت قابل اندازه‌گیری در امتداد اعصاب عبور می‌کنند، استفاده کنند و دیدگاه معلم خود یوهانس پیتر مولر مبنی بر اینکه تکانه عصبی یک عملکرد حیاتی و قابل اندازه‌گیری نبود را رد کردند. ریچارد کاتن[بط] در سال ۱۸۷۵ تکانه‌های الکتریکی را در نیمکره مغزی خرگوش‌ها و میمون‌ها نشان داد. در دهه ۱۸۲۰، ژان پیر فلورنس[بظ] پیشگام روش آزمایشی آسیب رساندن به بخش‌های خاصی از مغز جانوران بود که اثرات آن بر حرکت و رفتار را توصیف می‌کرد.
البته تلاش‌های ماری برای احیای آیین کاتولیک، توسط خود کلیسای کاتولیک ناکام ماند. پاپ پل چهارم به فیلیپ اعلام جنگ کرد و پل را به رم فراخواند تا او را به عنوان یک بدعت گذار محاکمه کند. مریم اجازه نداد او برود؛ بنابراین حمایتی که او از یک پاپ سپاسگزار انتظار داشت عملاً از بین رفت. از سال ۱۵۵۷، پاپ از تأیید اسقف‌های انگلیسی امتناع کرد، که منجر به ایجاد نقطه ضعف و در نهایت آسیب رساندن به برنامه مذهبی ماری شد.
نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی برای سرکوب شهروندان در این اعتراضات از باتون، باتون برقی، ماشین آب‌پاش، گاز اشک‌آور، تفنگ پینت‌بال، تفنگ ساچمه‌زنی، اسلحه دستی و تفنگ جنگی و همچنین از خشونت، یورش به منازل مسکونی، شلیک مستقیم به شهروندان، آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی مردم از جمله خودروها و مغازه‌ها و همچنین تعرض جنسی به زنان استفاده می‌کند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده از طرف «کمپین معلولان»، مأموران پلیس جمهوری اسلامی به معترضانی که در تهران در برابر ساختمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی داشتند حمله کردند و به شماری از آن‌ها آسیب رساندند. این معترضان پلاکاردهایی مبنی بر درخواست اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان را در دست داشتند.
این ماده قصد دارد هر طرفی را از استفاده از ادعای نقض حق ثبت اختراع یا سایر دعواهای قضایی برای آسیب رساندن به آزادی کاربران تحت مجوز منصرف کند.
عدهٔ زیادی از زنان افسرده علائم و نشانه‌های شدیدتری در دوران قاعدگی تجربه می‌کنند. بسیاری از آن‌ها در زمان پس از زایمان به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند. علائم افسردگی شدید در زنان در فاصله زمانی کمی پس از وضع حمل بروز می‌کند که موجب اضطراب، بی خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می‌شود.
در هندوستان قبلاً برای پخت‌وپز استفاده می‌شود اما در حال حاضر برای سیگار کشیدن و روشن کردن سیگار استفاده می‌شود. با این حال لازم است ذکر شود که حرارت‌های بالا موجب آسیب رساندن به امگا ۳ موجود در روغن و کاهش نقش منحصر به فرد آن می‌شود.