آبگیری

معنی کلمه آبگیری در لغت نامه دهخدا

( آبگیری ) آبگیری. ( حامص مرکب ) شغل آبگیر حمام. || لحیم کردن ظرفهای فلزین با قلعی یا بستن منافذ آن با موم مذاب. || پرآب کردن حوض و آب انبار و ظروف و اوانی.

معنی کلمه آبگیری در فرهنگ فارسی

( آبگیری ) ۱ - شغل و پیش. آبگیر حمام . ۲ - پر آب کردن حوض و آب انبار و ظرفها. ۳ - لحیم کردن ظرفهای فلزی یا قلعی با بستن سوراخهای آن با موم مذاب .
شغل آبگیر حمام

معنی کلمه آبگیری در فرهنگستان زبان و ادب

آب گیری
{flooding} [حمل ونقل دریایی] پذیرش آب به داخل انبار یا یکی از اتاقک ها برای اطفای حریق یا پذیرش آب در انبارهای ترازه گیری برای بالا بردن پایداری شناور

معنی کلمه آبگیری در دانشنامه آزاد فارسی

آبگیری. رجوع شود به:آبدارشدن

معنی کلمه آبگیری در ویکی واژه

آب‌گیری
عمل آب گرفتن یا بیرون کشیدن عصاره میوه‌ها.
پُر کردن مخزن، تانکر، آب‌انبار، و مانند آنها از آب.
مناسب برای گرفتن آب از آن.
(شیمی): گرفتن آب مواد به کمک گرما یا به روش‌های دیگر.
(مواد): تاب کاری.
حوزه: [حمل‏ونقل دریایی]: پذیرش آب به داخل انبار یا یکی از اتاقک‌ها برای اطفای حریق یا پذیرش آب در انبارهای ترازه‌گیری برای بالا بردن پایداری شناور.

جملاتی از کاربرد کلمه آبگیری

گرنه از می تیغ او را آبگیری کرده اند همچو گل زخمم چرا لبریز از خمیازه شد
آورده‌اند که در آبگیری از راه دور و از تعرض گذریان مصون سه ماهی بود، و دو حازم و یکی عاجز. از قضا روزی دو صیاد بران گذشتند با یک دیگر میعاد نهادند که جال بیارند و هر سه ماهی بگیرند. ماهیان این سخن بشنودند. آنکه حزم زیادت داشت و بارها دستبرد زمانه جافی دیده بود و شوخ چشمی سپهر غدار معاینه کرده و بر بساط خرد و تجربت ثابت قدم شده، سبک، روی بکار آورد و از آن جانب که آب درآمدی برفور بیرون رفت. در این میان صیادان برسیدند و هر دو جحانب آب گیر محکم ببستند.
قاتل بهانه جوی و دعا بی اثر بیا کز گریه آبگیری تیغ ستم کنم
این باتلاق در جنوب امین‌مویل و شرق رود آندوئین واقع است و توسط دلتای انت‌واش آبگیری می‌شود. باتلاق‌های مرگ کمی شرق‌تر از آن قرار دارند و احتمالاً ادامهٔ همین باتلاقند. همچنین به نام وست‌ونگ معروف است.
سید احمد کاشانی پس از آزادی از زندان در اواخر سال ۱۳۶۷، خرداد ماه سال ۱۳۶۸ به عنوان سرپرست کارگاه سد جیرفت مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۷۴ در این مسئولیت باقی‌ماند،[نیازمند منبع] البته آبگیری سد در بهمن ماه سال ۱۳۷۰ و در حضور رئیس‌جمهور وقت یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی انجام شد. این سد که روی هلیل رود ساخته شده‌است اولین سد بلند بتنی پس از انقلاب است که به وسیله شرکت ایرانی پیماب به عنوان پیمانکار و با پرسنل صد در صد ایرانی در تمام سطوح احداث گردید. ۱۳۴ متر ارتفاع داشته و ضخامت آن بین ۱۷ متر در کف تا ۵ متر در تاج متغیر است.
کنارم آبگیری هست و در وی توانی آشنا کرد ار بخواهی
آبشار شارشار از نقاط دیدنی استان زنجان بود. این آبشار تنها آبشار شناخته شده در زنجان بود که در منطقه تهم، در شمال باختری شهر زنجان قرار شده بود که بسیار زیبا در میان سنگ‌های صخره‌ای قرار گرفته‌ بود،این آبشار پس از ساخت و آبگیری سد تهم در این منطقه به‌طور کامل به زیر آب رفت.
آثار به جای مانده همچون گورهای زردشتیان موسوم به «قبرستان گبرها» و «سرو» بسیار کهنسال بر سر راهِ ورودی، تاریخ روستا را به پیش از اسلام می‌برند. اگر پیش‌تر آییم به آثاری از دوران سلجوقیان قلعه‌های اسماعیلیه که بر بالای کوه صعب العبور موسوم به «باغ قلعه» برخواهیم خورد. دور تا دور قلعه یعنی پشت دیوار بارو، خندقی حفر شده که در مواقع اضطراری آن را آبگیری می‌کردند تا دشمن نتواند حمله کند. خندق و بارو، هنوز به خیابان اصلی ازغند که از میدان اصلی درب قلعه به سمت شمال یعنی قبرستان بالا می‌باشد، مردم ته خندق می‌گویند.
من نسازم جز به دریایی وطن آبگیری را نسازم من سکن
استخر آب، آبگیری مصنوعی است که برای شنا، آب‌تنی، تفریح، سرگرمی و ورزش‌های آبی مانند واترپلو و غواصی استفاده می‌شود. از استخر آب همچنین برای مصارف آموزشی و علمی نیز استفاده می‌گردد.
بیامد بر آبگیری فراز نشست اندر آنجا زمانی دراز
میان حصار آبگیری فراخ زگِردش بسی گونه ایوان و کاخ
رسیدند زی آبگیری فراز زده کله زرّ بفت از فراز
بتازگی سد خاکی به همین نام (الخلج) درکنار این روستا آبگیری شده‌است.[نیازمند منبع]
برای آبگیری معمولاً آب جاری در کوهستان و دشت‌ها را به آب‌انبارها هدایت می‌کردند. این آب‌ها با حوضچه‌های شنی ساکن و تصفیه شده و سپس وارد مخزن می‌شدند. این ترتیب البته در تمامی آب‌انبارها صادق نیست. برای مثال در آب‌انبارهای کاشان که از آب چشمه‌های فین استفاده می‌شده‌است. استرابون جفرافی‌دان یونانی می‌نویسد: «ایرانیان در آب جاری استحمام نمی‌کنند، در آن لاشه و مردار نمی‌اندازند و عموماً آنچه ناپاک است در آن نمی‌ریزند.»
افزودنی‌های معدنی خنثی و رنگدانه‌ها بتن یکی از انواع افزودنی‌های معدنی بتن طبق آیین نامه بتن ایران (آبا) است. این مواد باید در مقابل نور و قلیایی‌ها مقاوم باشند و در واکنش‌های آبگیری سیمان دخالت نکنند.
در آن نغز باغ آبگیری گلاب ز دُر سنگ و ریگش همه مشک ناب
برش آبگیری کزو جز بخار شناور نکردی به روزی گذار
در فاصله ۵۰۰ متری بقعه رود مارون قرار رگفته‌است که اکنون به دلیل آبگیری سد مارون یک دریاچه زیبا در این میان پدیدار شده‌است.
در ابتدای ورودی این جنگل و در امتداد جاده، دریاچه سد مخزنی واقع می‌باشد که از یک چشمه اصلی در بالادست مجموعه آبشارها و رودخانه زرین گل آبگیری می‌گردد. در ادامه مسیر و با ورود به بخش جنگلی و در دامنه کوه هارون در میان دره اصلی مجموعه آبشارهای کوچک و بزرگی مشاهده می‌گردد که تقریباً تعداد آنها به هفت عدد می‌رسد، اما آبشار اصلی آبشاری تمام خزه ای است که پنجمین آبشار از این مجموعه می‌باشد.