آسیب‌شناس

معنی کلمه آسیب‌شناس در فرهنگستان زبان و ادب

آسیب شناس
{pathologist} [پزشکی] پزشک متخصص آسیب شناسی

معنی کلمه آسیب‌شناس در ویکی واژه

(پزشکی): پزشکی که در رشته آسیب شناسی تخصص گرفته است؛ پاتولوژیست.
حوزه: [پزشکی]: پزشک متخصص آسیب‌‏شناسی.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب‌شناس

لغزش «فرویدی» برگرفته از نام زیگموند فروید است. وی در کتاب آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره در سال ۱۹۰۱ تعداد زیادی از خطاها و لغزش‌های به‌ظاهر پیش پا افتاده، عجیب و غریب یا بی‌معنا را توصیف و تحلیل کرد، که مهم‌ترین آن‌ها نابهنجارخوانیِ سیگنورلی است. این نابهنجارخوانی متمرکز بر مشکل یافتن کلمه و تولید جایگزین برای آن است. فروید نمی‌توانست نام لوکا سیگنورلی، که خالق نقاشی‌های دیواری ارویتو بود، را به خاطر بیاورد. وی در عوض نام دو نقاش دیگر یعنی «ولترافیو» (جووانی آنتونیو) و «بوتیچلی» (ساندرو) را با هم درآمیخت و جایگزین آن کرد. تحلیل فروید نشان می‌دهد که چه فرآیندهای تداعی «سیگنورلی» را به بوتیچلی و بولترافیو مرتبط کرده است. این تحلیل توسط زبان‌شناسان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ایران آسیب‌شناسی تشریحی یکی از دو شاخه اصلی آسیب‌شناسی است، شاخهٔ دیگر آسیب‌شناسی بالینی است که بیماری از طریق آزمایش مایعات یا بافت‌های بدن تشخیص می‌دهد. غالباً، آسیب‌شناسان هر دو آسیب‌شناسی تشریحی و بالینی را به کار می‌برند، ترکیبی که به عنوان آسیب‌شناسی عمومی شناخته می‌شود.
معمولاً این کار با اهداف قانونی یا علمی و توسط پزشک متخصص آسیب‌شناس یا متخصص پزشکی قانونی در ایران در سازمان پزشکی قانونی انجام می‌گیرد. کالبدگشایی علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اهداف تحقیقاتی، آموزشی یا… صورت می‌گیرد ولی کالبدگشایی قانونی اغلب در مراکز پزشکی قانونی و با حکم دادگاه جهت تعیین علت مرگ و صدورگواهی فوت (در موارد مشکوک یا موارد دارای پرونده قضایی) انجام می‌شود.
وی در تاریخ ۲۷ فوریه ۱۸۶۹ میلادی در شهر فورت وین ایالت ایندیانا به دنیا آمد. وی دومین دختر خانواده از بین چهار دختر خانواده بود. وی تحصیلات ابتدایی‌اش را مدرسه دوشیزه پورتر در شهر فارمینگتون ایالت کنتیکت گذراند. در سال ۱۸۹۳ میلادی مدرک دکترای خود را در رشته پزشکی دانشگاه میشیگان اخذ کرد و دوره کارآموزی‌اش را در بخش کودکان و زنان بیمارستان مینیاپولیس به پایان رساند. وی برای ادامه تحصیلات عالی به میشیگان سفر کرد و در آن‌جا از دانشگاه پزشکی زنان به درجه پروفسوری در رشته آسیب‌شناسی نائل شد. وی در سال ۱۹۷۰ میلادی در سن صد و یک سالگی درگذشت.
آسیب‌شناسان قانونی باید در چندین زمینه آموزش ببینند تا در شغل خود موفق باشند. آن‌ها از طیف گسترده‌ای از روش‌ها مانند انجام کالبدگشایی استفاده می‌کنند که به خودی خود روش‌های مختلفی دارد. هنگام انجام کالبدگشایی، یک آسیب‌شناس قانونی ممکن است از پرتو ایکس، نمونه‌هایی از مایعات بدن، نمونه‌هایی از بافت‌ها و نمونه‌هایی از کشت باکتریایی که در بدن یافت می‌شود، استفاده کند. حین انجام کالبدگشایی، پزشک قانونی از مراحل مرگ به‌عنوان روش دیگری برای بررسی زمان فوت و مدت زمان فوت جسد استفاده می‌کند. استفاده از اطلاعات دریافتی در طول کالبدگشایی همراه با شواهد ارائه‌شده توسط مجری قانون، مبنایی را برای تعیین علت مرگ فراهم می‌کند.
بسیاری ازوقتهاکلیدآزمایشگاه آسیب‌شناسی کلیه «رنه حبیب» را پیش از نیمه شب در اختیار نگهبان بیمارستان می‌گذاشت.
هم‌اکنون بحث‌هایی بین دانشمندان در جریان است راجع به این که آیا انسان فلورسی در واقع یک گونهٔ مجزا محسوب می‌شود یا نه. برخی از دانشمندان بر این باورند که انسان فلورسی نوعی کوتوله (با دید آسیب‌شناسی) از انسان خردمند امروزی بوده است. این فرضیه تا حدودی دارای پشتوانه است زیرا مردمی که هم‌اکنون در فلورس، محلی که اسکلت انسان فلورسی در آن یافت شده است، زندگی می‌کنند دارای قد کوتاه هستند. مسئله دیگر در مورد انسان فلورسی نیز این است که سنگوارهٔ آن همراه با ابزارهایی که به انسان‌های امروزی نسبت داده می‌شود، یافت شده است.
هرچند که واژه اعتیاد بیشتر برای سوءاستفاده از مواد، مصطلح است، اما این واژه برای توضیح آسیب‌شناسی استفاده از اینترنت و رایانه نیز دارای کاربرد است.
به‌طور کلی، پزشکان، دندانپزشکان، فیزیوتراپها، پرستاران، امدادگران، پرتونگاران و دانشجویان علوم زیستی، آناتومی کلی و آناتومی میکروسکوپی را از مدل‌های آناتومیکی، اسکلت بدن، کتاب‌های مرجع، جداول، عکس‌ها، سخنرانی‌ها و آموزش مشاوره‌ای یادمی‌گیرند. مطالعه آناتومی میکروسکوپی (یا بافت‌شناسی) را می‌توان با تجربه عملی در بررسی‌های بافت‌های آماده (یا اسلایدها) زیر میکروسکوپ انجام داد، به علاوه اینکه، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی می‌توانند آناتومی را با مطالعات کالبدشکافی و بررسی لاشه (اجساد) مطالعه کنند. مطالعات آناتومی برای همه پزشکان به‌خصوص جراحان و پزشکان با تخصص تشخیصی مثل بافت آسیب‌شناسی و رادیولوژی لازم و ضروری است.
او در آغاز در دانشگاه لایپزیگ و دانشگاه هایدلبرگ، فلسفه و علوم طبیعی خواند. سپس به پزشکی علاقه‌مند شد و مدرک پزشکی خود را در سال ۱۸۸۳ از دانشگاه استراسبورگ دریافت داشت. وی به‌عنوان دستیار آسیب‌شناسی در دانشگاه برن، دانشگاه گیسن، دانشگاه برسلاو و دانشگاه زوریخ به کسب تجربه پرداخت و بعدها به مقام استادی آسیب‌شناسی تشریحی در دانشگاه روستوک نائل شد.