آناتومی

آناتومی

معنی کلمه آناتومی در فرهنگ معین

( آناتومی ) (تُ ) [ لا. ] کالبدشناسی ، بررسی عملی و تجربی شکل و ساختار میکروسکوپی بخش های گوناگون بدن ، تشریح . (فره ).

معنی کلمه آناتومی در فرهنگ عمید

( آناتومی ) = کالبدشناسی

معنی کلمه آناتومی در فرهنگ فارسی

تشریح، علم تشریح، کالبدشکافی

معنی کلمه آناتومی در دانشنامه عمومی

آناتومی (فیلم). آناتومی ( آلمانی: Anatomie ) فیلمی در ژانر تریلر روانشناسانه با کاگردانی اشتفان روزویتسکی است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فرانکا پوتنته اشاره کرد.

معنی کلمه آناتومی در دانشنامه آزاد فارسی

آناتومی. رجوع شود به:کالبدشناسی

معنی کلمه آناتومی در ویکی واژه

(پزشکی): بررسی عملی و تجربی شکل و ساختار میکروسکوپی بخش‌های گوناگون بدن. تشریح. کالبد شناسی.

جملاتی از کاربرد کلمه آناتومی

به دلیل پیچیده بودن ساختار موجودات زنده، آناتومی از سطح‌های مختلف، از کوچک‌ترین اجزای سلولی تا بزرگ‌ترین اندام‌ها و ارتباط آن‌ها با هم تشکیل شده‌است.
شاخه‌ای از علوم شناختی است که به‌دنبال اساس نورولوژیکی «آگاهی» بدون وارد شدن به مباحث فلسفی می‌باشد. در این شاخه از علوم شناختی سعی می‌شود با استفاده از متدولوژی تجربی، تمام فرایندهای که موجب شکل‌گیری و ایجاد «آگاهی» در انسان می‌شود مورد شناسایی قرار گیرد. از دیدگاه این شاخه از علوم شناختی باید اساس تمام ویژگی‌های ذهنی و رفتاری انسان را در ساختارهای آناتومیکی و فیزیولوژیکی سیستم عصبی جستجو کرد.
ژوستین تریه کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس شریک زندگی هراری است و دو فرزند دارند. هراری فیلمنامه‌های فیلم‌های تریه، پیشگو (۲۰۱۹) و آناتومی یک سقوط (۲۰۲۳) را نوشت که دومی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ جایزه نخل طلا را دریافت کرد.
کالبدشناسی بدن، فیزیولوژی و بیوشیمی اساس علم پزشکی هستند که دانشجویان پزشکی معمولاً در سال اول دانشکده پزشکی آن‌ها را مطالعه می‌کنند. آناتومی بدن می‌تواند سیستمیک یا بخش بخش تدریس شود، که به ترتیب، مطالعه آناتومی بخش‌های بدن مثل سر و سینه یا مطالعه سیستم‌های مشخص مثل سیستم عصبی یا تنفسی است. کتاب مرجع اصلی آناتومی، آناتومی گری نام دارد که اخیراً در راستای روش‌های مدرن، از شکل سیستمیک به شکل بخشی، تغییر یافته‌ است.
در ۱۱ مارس ۲۰۱۰ گزارش شد که کاترین هیگل دیگر به آناتومی‌گری بازنمی‌گردد. قسمتی که در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰ پخش شد، آخرین حضور شخصیت ایزی در این سریال بود. سپس او در ۲۴ مارس ۲۰۱۰ به‌طور رسمی از این مجموعه خارج شد. او دلیل این تصمیمش را «تمرکز روی خانواده و فرزندش» اعلام کرد.
از فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به خوب، بد و مرده، فورد در برابر فراری، گلی و آناتومی گری اشاره نمود.
وی در فیلم‌هایی همچون آی کارلی، سی‌اس‌آی: میامی، سی‌اس‌آی، آناتومی گری، سیمون میلر چه کسی است؟ و دروغ‌گوهای کوچک زیبا بازی کرده است.
بیان جهت در آناتومی یا اصطلاحات استاندارد جهت‌های آناتومیک برای توصیف مکان کالبد جانوران از جمله انسان استفاده می‌شود. معنای اصطلاحات کالبدشناسی که به کار می‌روند، بستگی به دوپا یا چهارپا بودن جاندار می‌تواند تغییر کند. علاوه بر این، برای برخی از جانداران مانند بی مهرگان، برخی از اصطلاحات ممکن است اصلاً معنایی نداشته باشند. به عنوان مثال، جانوری که به صورت شعاعی متقارن است، هیچ سطح قدامی نخواهد داشت، اما همچنان می‌تواند توصیف‌هایی مانند ابتدایی و انتهایی داشته باشند.
گرافیک در کتاب‌های درسی، به‌ویژه کتاب‌های مرتبط با موضوعاتی مانند جغرافیا، علوم و ریاضیات، به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نظریه‌ها و مفاهیمی مانند آناتومی انسان را نشان دهد. از عناصر گرافیکی در نمودارها همچنین برای برچسب گذاری عکس‌ها و تصاویر استفاده می‌شوند.
دربارهٔ این رمان نقدها و جلسات رونمایی متعددی با حضور نویسنده برگزار شده‌است که نشان از اهمیت این رمان در حوزه نشر را دارد. مصطفی جمشیدی در یادداشتی که در خبرگزاری مهر منتشر شد درباره این رمان می‌نویسد: «آناتومی افسردگی داستان خلود و جاودانگی نیست هر لحظه در رمان زمین زیر پای قهرمان‌های آن در حال ریزش است اما متأسفانه نمی‌ریزند همچون تلویزیون که گاه به سطح سازی مخاطب همت گماشته‌است.»