آندوسکوپ

معنی کلمه آندوسکوپ در دانشنامه آزاد فارسی

آندوسکوپ. آنْدوسْکوپ (endoscope)
آنْدوسْکوپ
در پزشکی، وسیله ای لوله ای شکل که آن را در فرآیند آندوسکوپی۱، برای بررسی یا درمان بیماری ها، وارد حفره های بدن می کنند.

معنی کلمه آندوسکوپ در ویکی واژه

(پزشکی): وسیله لوله مانندی که برای مشاهده بعضی حفره‌های درون بدن بکار میرود.

جملاتی از کاربرد کلمه آندوسکوپ

آندوسکوپ یا درون‌بین وسیله‌ای است به قطر حدود ۴ میلی‌متر و طول ۲۰ میلی‌متر که سر آن حاوی لنزی است که ناحیه مورد بررسی را به وضوح روی نمایشگر تلویزیون نشان می‌دهد. این لنز با زاویه‌های ۰، ۳۰، ۷۰، ۹۰، ۱۲۰ درجه وجود دارد.
اگر بیمار خون زیادی از دست داده باشد، اولویت فوری برای جلوگیری از ایست قلبی تزریق مایعات و خون ترجیحاً توسط کانول داخل وریدی به بیمار است و بیمار باید برای آندوسکوپی اضطراری آماده شود. اگر منشأ خونریزی به سرعت از طریق آندوسکوپی قابل شناسایی نباشد انجام جراحی و لاپاراتومی مورد نیاز است. ایمن‌سازی مسیر تنفس این بیماران به ویژه در بیماران با سطح هوشیاری پایین اهمیت بسیار بالایی دارد و تراکستومی یا قرار دادن لولهٔ هوایی داخل نای در این موارد ضروری است.
در عمل‌های قبلی یک لامپ رشته‌ای کوچک بر روی نوک آندوسکوپ قرار می‌گرفت و خطر سوزاندن بیمار را به همراه داشت. علاوه بر پیشرفت‌های نوری، هدایت نوک آندوسکوپ نیز توسعه یافت.
شرکت المپوس سهم عمده‌ای در بازار جهانی فروش آندوسکوپ‌ها را، به خود اختصاص داده است و در حدود ۷۰٪ درصد از این بازار را در کنترل خود داشته، که سالیانه، معادل ۲٬۵ میلیارد دلار را، عاید این شرکت می‌نماید. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر شینجوکو، توکیو، ژاپن مستقر می‌باشد.
تصویر آندوسکوپی را می‌توان با منابع تصویر دیگر ترکیب کرد تا اطلاعات اضافی را برای جراح فراهم کرد. به عنوان مثال، موقعیت یک تومور ممکن است در ویدیوی آندوسکوپی نشان داده شود.
فنون اورولوژی، شامل جراحی با حداقل تهاجم روباتی و لاپاروسکوپی، جراحی با لیزر و دیگر فرآیندهای هدایت شده با اسکوپ می‌باشند. اورولوژیست‌هایی که در فون جراحی با تهاجم کمینه آموزش می‌بینند، از هدایت فراصوت زمان-حقیقی (آنی)، تجهیزات آندوسکوپی فیبر نوری، و انواع لیزرها، در درمان انواع شرایط خوش‌خیم و بدخیم بهره می‌برند. اورولوژی با این موارد ارتباط نزدیکی داشته و با متخصصانش همکاری نزدیکی دارند: سرطان‌شناسی، نفرولوژی، پزشکی زنان، پزشکی مردان، جراحی کودکان، جراحی کولورکتال، پزشکی گوارش، و اندوکرینولوژی.
استنکیویکز، جیمز، جراحی پیشرفته آندوسکوپی سینوس، محمدحسین برادران فر (مترجم)، پیمان دبیرمقدم (مترجم)، تهران: نشر طب‌گستر، ۱۳۸۳ خورشیدی، شابک: ۹۶۴-۹۲۷۸۸-۶-۹
آندوسکوپی، دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی، سیستوسکوپی، برونکوسکوپی، یا نازندوسکوپی همگی در کنار این روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای شناسایی مناطق مشکوک به بدخیمی و در صورت لزوم بیوپسی باید از این روش و ابزارها با هم استفاده کرد.
آندوسکوپی یک روش ساده است که اجازه می‌دهد تا یک پزشک در داخل بدن انسان با استفاده از یک ابزار به‌نام آندوسکوپ نگاه کند. ابزار برش را می‌توان به انتهای اندوسکوپ متصل کرد و سپس می‌توان از دستگاه برای انجام جراحی استفاده شود که معمولاً فقط جای زخم کوچکی باقی می‌ماند.
کپسول آندوسکوپی به عنوان یک روش بسیار امن برای تعیین علت نامعلوم خونریزی دستگاه گوارش در نظر گرفته می‌شود. کپسول معمولاً در طی ۲۴–۴۸ ساعت با مدفوع دفع می‌شود. گزارش شده‌است که باقی ماندن کپسول در بدن تقریباً چهار و نیم سال با وجود هیچ گونه علامتی در بدن بیمار می‌تواند ادامه داشته باشد. با این وجود، خطر انسداد روده را می‌توان با اشعه ایکس بر روی نواحی شکم تشخیص داد و کپسول باقی مانده را به کمک جراحی یا آندوسکوپی (به کمک گیره‌ها و بازوهای تعبیه شده) از بدن شخص خارج سازند.