ساوری

معنی کلمه ساوری در لغت نامه دهخدا

ساوری. [ وَ ] ( ترکی - مغولی ، اِ )تحفه پیشکش و آن مرکب است. ( آنندراج ). انعامی که در ازای خدمت میدهند. ( ناظم الاطباء ) : و ساوری و علوفه و ترغو ترتیب نکرده بودند. ( تاریخ غازان ص 30 ). و درین چند سال... یام و ساوری و ترغو و علوفه و غیره بر هیچ ولایت حوالت نرفته بود. ( تاریخ غازان ص 255 ). پرسیدند که با وجود مخالفت و محاربت سبب ارسال نزل و ساوری چیست. ( حبیب السیر ج 1 ص 349 ). || خدمت و بندگی. || تحیت. || باج و خراج. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ساو شود.
ساوری. [ ] ( اِخ ) نام فیلسوفی از یونان. ( ابن الندیم از اسحاق بن حنین ). و رجوع به عیون الانباء ج 1 ص 33 - 36 شود.

معنی کلمه ساوری در فرهنگ معین

(وَ ) [ تر - مغ . ] (اِ. ) باج و خراج .

معنی کلمه ساوری در فرهنگ عمید

۱. باج وساو که از مردم می گرفتند.
۲. آنچه به رسم هدیه وپیشکش یا در ازای خدمت دریافت می کرده اند.

معنی کلمه ساوری در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - انعامی که در ازای خدمت دهند . ۲ - باج و خراج . ۳ - هدیه .
نام فیلسوفی از یونان

جملاتی از کاربرد کلمه ساوری

ساورین در سال ۲۰۱۱ از تابعیت آمریکایی خود چشم پوشی کرد و بنابراین از پرداخت مالیات بر ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه اش سرپیچی کرد که باعث جلب توجه رسانه‌ها شد. البته او عنوان کرد که به دلیل «علاقه به کار و زندگی در سنگاپور» که از سال ۲۰۰۹ در آنجا بوده‌است، تابعیت خود را رها کرده و منکر خروج از ایالات متحده برای جلوگیری از پرداخت مالیات شد.
ارمنیان کاتولیک نیز کلیسایی به نام گریگور لوساوریچ مقدس دارند که در سال‌های ۵۴–۱۹۵۰ میلادی بنا شده‌است. کلیسای ارمنیان پروتستان نیز در سال ۱۹۴۶ میلادی بنا شده هوانس مقدس نام دارد.
گفت من غرق شناساوریم نیست کاری به شناساگریم
در سال ۲۰۱۰؛ فیلم شبکه اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد که به ماجراهای چگونگی خلق فیسبوک می‌پردازد. در این فیلم بازیگر آمریکایی؛ اندرو گارفیلد نقش ادواردو ساورین را بازی کرده‌است.
گر به خود نیست شناساوریت لب گشادم به شناساگریت