آبکار

معنی کلمه آبکار در لغت نامه دهخدا

( آبکار ) آبکار. ( ص مرکب ) سقاء. آبکش :
در تتق بارگهش گاه بار
مائده کش عیسی و خضر آبکار.امیرخسرو.ابر را گفتم که چندین دور امساکت ببود
گفت کزبهر رکاب شه بدم در انتظار
کآن زمان کآید شه عالم بدارالملک خویش
گوهر خود را کنم در راه میمونش نثار
تا درافشانی من در شهر هر کو بنگرد
دست شه خواند مرا باری نه ابر آبکار.امیرخسرو. || آبیار کشت و زرع. || شرابخوار. و رجوع به کارآب شود. || آنکه فلزات را آب دهد. || میفروش. باده فروش. شیره کش :
بانگ آمد از قنینه کآباد بر خرابی
هان آبکار عشرت گر مرد کار آبی.خاقانی. || ( اِ مرکب ) کاریزکنی. تنقیه قنات. لای روبی. لاروبی :
دربن چاه بلا افتاده هم بر آب کار
هرکه در کوی تو یک بار از سر جاه آمده.اثیر اخسیکتی.
ابکار. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ بکر. دوشیزگان. دختران دوشیزه. ( وطواط ). بکر بالکسر؛ دوشیزه ، یقع علی الرجل و المرئة. ( منتهی الارب ). رجوع به کلمه دوشیزه و بکر شود.
ابکار. [ اَ ] ( اِ ) اَبکاره. کشت و زرع. کشاورزی. حَرْث :
چوورزه به ابکار بیرون شود
یکی نان بگیرد بزیر بغل.ناصرخسرو.توسعاً، مزرع :
دزدیست آشکاره [ روزگار ] که نستاند
جز باغ و حائط و رز و ابکاره.ناصرخسرو.
ابکار. [ اِ ] ( ع مص ) بشبگیر رفتن. ( زوزنی ).بامداد کردن و کسی را بر آن داشتن. ( تاج المصادر ). پگاه برخاستن. ( زوزنی ). پگاه خیزانیدن. وارد شدن بر آب صبحگاهان. || شتاب نمودن. || ( اِ ) بامداد. ( مهذب الاسماء ). اول روز. مقابل عَشی .، ( آب کار ) آب کار. [ ب ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) نطفه :
آب کارت مبر که گردی پیر...سنائی.

معنی کلمه آبکار در فرهنگ معین

( آبکار ) (ص مر. )۱ - سقا. ۲ - شرابخوار.۳ - ساقی . ۴ - باده فروش . ۵ - نگین ساز. ۶ - آبیاری مزرعه . ۷ - کسی که فلزات را آب می دهد.
( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بکر، دوشیزگان ، دختران دوشیزه .
( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پگاه برخاستن . ۲ - (مص م . ) بامداد از خواب بیدار کردن . ۳ - (اِ. ) بامداد.، ( آب کار ) (بِ ) (اِمر. ) ۱ - آبرو، اعتبار. ۲ - نطفه ، منی .

معنی کلمه آبکار در فرهنگ عمید

۱. کشت و زرع، کشاورزی: چو ورزه به ابکار بیرون شود / یکی نان بگیرد به زیر بغل (ناصرخسرو۱: ۳۲۱ ).
۲. مزرعه: دریغ سی وسه باره زر و دروازه ده / دریغ حایط و قصرم زمین و ابکارم (سوزنی: ۶۴ ).
۱. = بِکر
۲. (صفت ) [مجاز] تازه، بدیع.، ( آب کار ) ۱. کسی که فلزات را آب می دهد.
۲. [قدیمی] کسی که آب به خانه ها می برد، سقا.
۳. [قدیمی] باده خوار.
۴. [قدیمی] باده فروش.

معنی کلمه آبکار در فرهنگ فارسی

( آبکار ) از بزرگان ارمنستان از خاندان اشکانی خواهر وی [ سندروگ ] مدت ۳٠ سال در ارمنستان سلطنت کرد آبکار خود پادشاه خسرون ( دولت دست نشانده پارت ) بود و به لقب کبیر ملقب است .
( صفت ) ۱- آبکش سقا. ۲- شرابخوار کار ۳ - شراب فروش باده فروش . ۴ - باده پیما ساقی . ۵ - حکاک نگین ساز . ۶ - آبیار کشت و زرع . ۷ - آنکه فلزات را آب دهد . ۸- کاریزکنی تنقی. قنوات لاروبی .
سقا آبکش
جمع بکر، صبح کردن، بامدادکردن، پگاه برخاستن
( اسم ) جمع بکر دوشیزگان دختران دوشیزه .
( آب کار ) ( اسم ) ۱ - آبرو اعتبار رونق . ۲ - نطفه منی آب پشت .
نطفه

معنی کلمه آبکار در فرهنگ اسم ها

اسم: آبکار (پسر) (فارسی)
معنی: سقا، می فروش، حکاک، نگین ساز، نام یکی از بزرگان ارمنی خاندان اشکانی

معنی کلمه آبکار در ویکی واژه

(مواد): آنکه فلزات را آب می‌دهد، آب دادن.
بامداد اول روز مقابل عشیْ.
جمع بکر دوشیزگان، دختران دوشیزه.
سقا. شرابخوار. ساقی. باده فروش. نگین ساز.
ابیاری مزرعه، کشت و زرع کشاورزی حرث. (توسعا)، مزرع، مزرعه .
به شبگير رفتن بامداد کردن پگاه بر خاستن وارد شدن بر آب صبحگاهان شتاب نمودن.
پگاه خيزانيدن بوقت از خواب بيدار کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه آبکار

سایر فرایندهای آبکاری ممکن است از یک آند غیر قابل مصرف مانند سرب یا کربن استفاده کنند. در این تکنیک ها، یون های فلزی که پوشیده می شوند، باید به صورت دوره ای در حمام دوباره پر شوند. رایج ترین شکل استفاده از آبکاری برای ایجاد سکه ها، از جمله پنی های آمریکا است که از روی پوشیده شده در یک لایه مس پوشیده می شوند.
آبکاری نیکل در نیمه اول قرن نوزدهم با آزمایش‌های قابل توجه گلدینگ برد (۱۸۳۷) و ثبت اختراع نیترات نیکل توسط جوزف شور (۱۸۴۰) انجام شد، توسعه یافت.
آبکار الافکار فی اصول الدین کتابی است که توسط سیف‌الدین آمدی در موضوع اصول دین و علم کلام نوشته شده‌است و از مهمترین کتب در علم کلام محسوب می‌شود. این کتاب یک موسوعه کلامی و شامل نظریات سیف الدین آمدی و مشتمل بر چهار مجلد است. آمدی که در قرن هفتم این کتاب را نگارش کرده‌است، کلام را بر پایه اعتقادات اشعری خود اقامه کرده‌است.
یکی از معایب آبکاری کروم شش ظرفیتی در عملکرد، کارایی پایین کاتد است که منجر به قدرت پرتاب بد می‌شود. این به این معنی است که یک پوشش غیر یکنواخت در سطح جسم به جا می‌ماند که تأثیر آن در لبه‌ها بیشتر و در نقاط داخلی و سوراخ‌ها کمتر است. یکی از راه حل‌هایی که برای حل کردن این مشکل استفاده می‌شود این است که ابتدا قطعه را بیش از حد مورد نیاز آبکاری می‌کنند و سپس آن را برای رسیدن به ضخامت مطلوب می‌تراشند یا می‌توان از آندهای کمکی در اطراف مناطق سخت صفحه، استفاده کرد.
آبکاری الکترولیتی مس صنعتی عظیمی است که در سراسر جهان به شدت در حال افزایش است. آبکاری یک روش بسیار مؤثر در صنعت پوشش فلزات در نظر گرفته می‌شود.
در محلول آبکاری مس، ظرفی از آب به همراه میلهٔ مسی و آیتمی که نیاز به آبکاری مسی دارد قرار می‌گیرد. این آب حاوی یک محلول یونی است که به جریان الکتریسیته کمک می‌کند تا مستقیماً از میله مسی به قطعه آبکاری جریان یابد.
الکتروم در اوایل هزاره سوم پیش از میلاد در پادشاهی باستانی مصر، بعنوان پوشش بیرونی هرم در بالای هرم‌های باستانی مصر و ستون‌های هرمی شکل ناقص بکار برده شده‌است. همچنین از این آلیاژ در ساخت ظروف محتوی نوشیدنی استفاده می‌شود. نخستین سکه‌های فلزی از الکتروم ساخته شده‌اند. تاریخ ساخت آن به انتهای قرن هفتم یا آغاز قرن ششم پیش از میلاد برمی گردد. چندین دهه است که مدال‌های اعطاشده بعنوان جایزه نوبل از طلای سبز آبکاری شده با طلا ساخته شده‌اند (طلای سبز ساخته شده با روکش طلا).
هنگامی که الکترود تمیز شد، فرایند واقعی آبکاری آغاز می‌شود. برای این کار به سه چیز نیاز است. اول، به دو الکترود که از مواد رسانای مختلف هستند نیاز داریم. بعد از آن به الکترولیت یا محلول حاوی نمک مس و سوم باتری یا منبع برق. به عنوان مثال، اگر بخواهیم روی یک قطعه آهن آبکاری مس کنیم، به یک الکترود مس و یک الکترود آهن تمیز و یک محلول نمک مس (مانند محلول سولفات مس) نیاز داریم.
ژیلبرت ملکم آبکاریان تنها فرزند ذکور خانواده در سال ۱۳۳۹ خورشیدی در آبادان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. پس از آن خود را به اداره نظام وظیفه معرفی و در اردیبهشت همان سال به خدمت سربازی اعزام شد. وی در درگیری‌های مستقیم نخستین ماه جنگ به شهادت رسید. ژیلبرت آبکاریان در زمره اولین گروه از شهدای نظامی ارمنی جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال جنگ به‌شمار می‌رود. پیکر ژیلبرت پس از انتقال به تهران و انجام مراسم خاص مذهبی در میان بدرقه صدها نفر از هموطنان مسیحی و مسلمان در قطعه شهدای ارامنه در تهران برای همیشه به خاک سپرده شد.
در گونه‌ای از آبکاری، آند از فلزی مانند سرب است که حل نمی‌شود و اتم‌هایی که باید برای روکش احیا شوند از پیش در الکترولیت موجودند.