بزرگان

معنی کلمه بزرگان در لغت نامه دهخدا

بزرگان. [ ب ُ زُ ] ( اِ ) ج ِ بزرگ. اعاظم. امجاد. اماجد. اکابر. اشخاص بزرگ و مهم. سران. اعیان.اشراف. امیران. ( از یادداشتهای دهخدا ) :
همان اندریمان که پیروز گشت
بکشت از بزرگان ما سی وهشت.فردوسی.همه اعیان و بزرگان درگاه نزدیک وی رفتند. ( تاریخ بیهقی ).
بزرگانْش گفتند کز بیش و کم
اگر بخت یاور بود نیست غم.اسدی.گوئی که از نژاد بزرگانم
گفتاری آمدی تو نه کرداری.ناصرخسرو.و بمشایعت او جمله لشکر و بزرگان برفتند. ( کلیله و دمنه ).
پیش بزرگان ما آب کسی روشن است
کآب ز پس میخورد بر صفت آسیاب.خاقانی.بباید ساختن با داغ دوری
که عیب است از بزرگان ناصبوری.نظامی.امراء خراسان و بزرگان اطراف در مجلس او صف کشیدند و پیش تخت او بایستادند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 176 ).
بزرگان ِ پس رفته نشتافتند.امیرخسرو.سخنی بی غرض از بنده مخلص بشنو
ای که منظور بزرگان حقیقت بینی.حافظ.

معنی کلمه بزرگان در فرهنگ فارسی

جمع بزرگ اعاظم .

معنی کلمه بزرگان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بازرگان (۲) (یا بَزِرگان)، صورت ترکی کلمه فارسی «بازَرگان» است.
در ترکی عثمانی این واژه در مورد تجار مسیحی و به ویژه تجار یهودی به کار می رفت.
مناصب مرتبط با بزرکان
بعضی از آنان در دربار یا در نیروهای مسلح عثمانی مناصبی یافته بودند؛ از آن جمله اند: «بازرگان باش ی»، یعنی رییس تدارک منسوجات برای خانواده سلطنتی ، و «اُجاقْ بازرگانی»، یعنی پیش کار و ناظر خرج که معمولاً یونانی یا یهودی بود و پرداخت مواجب و تدارک ملزومات ینی چری را بر عهده داشت.
این منصب ها در بعضی از خانواده ها بتدریج موروثی شده بود.

جملاتی از کاربرد کلمه بزرگان

به قول تو این پرده را کم زنند بزرگان ازین کار کم دم زنند
احمد نیک‌آذر (زادهٔ ۱۳۳۳، تهران) کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر و نویسنده اهل ایران است. مفصّل‌ترین کار او مجموعه مستند ریشه‌ها است که از گفتگو با بزرگان فرهنگ و ادب معاصر ایران ضبط شده‌است. عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید
به پری پر، که عقابان نکنندت سر به رهی رو، که بزرگان نکنندت ذم
یا به دیوان با بزرگان شغلها سازی همی یا به ایوان با ندیمان جفت جام و ساغری
بزرگان آن دوده گرد آمدند زهر دربسی داستان ها زدند
خاندان صدر از خانواده‌های شیعی در در دو سده اخیر در ایران، عراق و لبنان هستند. جد پدری موسی صدر، سید اسماعیل صدر، جانشین میرزا حسن شیرازی و مرجع عام و نیای مادری‌اش حسین طباطبایی قمی، جانشین سید ابوالحسن اصفهانی بود. از دیگر مشاهیر و بزرگان این خاندان می‌توان از سید صالح شرف الدین، سید صدر الدین صدر موسوی عاملی و سید ابوجعفر خادم الشریعة نام برد. سید رضا صدر برادر بزرگ موسی صدر بود.
بزرگانی چون ابوسعید ابوالخیر، انوری ابیوردی، خواجه یوسف همدانی، کسایی مروزی، شیخ نجم‌الدین کبری، ابوعلی دقاق از جمله ده‌ها شخصیت تأثیرگذار در فرهنگ و ادب فارسی هستند که هم‌اکنون در ترکمنستان بعنوان شخصیت‌های تاریخی این ملت مورد احترام و تکریم قرار می‌گیرند.
وی در روز چهارشنبه ۹ جمادی الاول ۹۱۰ هجری قمری درگذشت و در تشییع جنازه او علما و سلاطین و بزرگان شرکت کردند و قبر او زیارتگاهی است که به دشمن اندلس معروف است در فاس.
مرا با پیام بزرگان چکار تصرف نیابد درین پرده بار
ز قلیه‌های بزرگان سر که پیشانی مرا سه جرعهٔ بر ناشتای میکده بس
انجمن گشته به گردش ز نیاز همه اشیاخ و بزرگان حجاز
قدم زنند بزرگان دین و دم نزنند که از میان تهی بانگ می‌کند خشخاش
جستند بندگیت و نمودند چاکریت شاهان آن بلاد و بزرگان آن دیار
بزرگانه می خورد رسمی نکوست به جایی که معهود و آئین و خوست
لذا نفوذ زبان ترکی در این مناطق به حدی است که تنها بزرگان محل به زبان کردی آشنایی دارند و فقط در مواقع ضروری در معاشرت با دیگر افراد منطقه به آن زبان تکلم می کنند.تمام کرمانج ها خلخال از جمله روستای اقبلاغ کرد، به لحاظ مذهبی تماماً شیعه مذهبند.
سهل بن بشر، پدرِ ابن ربن، از بزرگان و دبیران مرو بود او همچنین یک ریاضی‌دان و منجم سرشناس بود. به‌طور کلی، خاندان آن‌ها در زمینهٔ علم در خراسان و عراق معروف بودند. ابن ربن در کتابش به عموی خود به نام ابو ذکار یحیی بن نُعمان اشاره می‌کند که از مسیحیان برجسته بود.
بنابر شاهنامه فردوسی الان‌شاه نام یکی از بزرگان دوره ‌یزدگرد بزه‌گر است که پس از کشته شدن یزدگرد بزه‌گر در چشمه سو خواستار تاج و تخت ایران بود.
در فضیلت قرائت سوره روایاتی به نقل از بزرگان اهل سنت و شیعه در منابع آمده‌است. از پیامبر اسلام نقل شده‌است که به قرائت‌کننده این سوره به تعداد حاجیان در «مزدلفه» ده حسنه داده می‌شود. بنابه نقلی از جعفر صادق، ششمین امام شیعیان، خواننده این سوره در قیامت با علی بن ابی‌طالب محشور می‌شود و در زمره دوستان او خواهد بود.
بر طبق نظر محمدرضا شفیعی کدکنی، او یکی از نخستین شاعران صوفی و از اولین سرایندگان شعر عرفانی در زبان پارسی است. وی همچنین او را یکی از بزرگان مذهب محمد بن کرّام سجستانی دانسته است.
غلامحسین قراگوزلو در کتاب «هگمتانه تا همدان»، قدیمی‌ترین شهرها در فصل «وزیران و دیگر صاحب مقامان تاریخی همدان قبل از قاجار» در باب میرزا ابوالقاسم ذوالریاستین چنین آورده‌است: «میرزا ابوالقاسم ذوالریاستین از بزرگان خوشنام و سرشناس همدان و در دوران محمدشاه حاکم این شهر بود. چندی نیز حکومت کرمانشاه را به عهده داشت. ذوالریاستین چنان‌که برمی آید مردی فاضل و ادب پرور و خیرخواه بوده است. ذوالریاستین در همدان مسجد، حمام و بناهایی ساخته است که هنوز هم به نام وی باقی است»