آبجی

معنی کلمه آبجی در لغت نامه دهخدا

( آبجی ) آبجی. ( از ترکی ، اِ مرکب ) ( از ترکی ِ آغاباجی ، مرکب از: آغا، سید و سیده + باجی ، خواهر ) در تداول خانگی ، خواهر.
آبجی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) ظاهراً منسوب به آبج معرب آبه ( آوه )، و محتمل است که آبج محلی دیگر باشد.

معنی کلمه آبجی در فرهنگ معین

( آبجی ) [ تر. ] ( اِ. )۱ - خواهر. ۲ - مخففِ آغاباجی .

معنی کلمه آبجی در فرهنگ عمید

( آبجی ) خواهر.

معنی کلمه آبجی در فرهنگ فارسی

( آبجی ) ۱- خواهر خواهربزرگ . ۲ - در خطاب بزنان گویند .
خواهر
آباجی، مخفف کلمه ترکی آغاباجی به معنی خواهر، منسوب به آبج یا آبه، از مردم آبه

معنی کلمه آبجی در ویکی واژه

آبجه
(گفتگو): خواهر، بویژه عنوانی احترام‌آمیز درباره خواهر بزرگ. خواهران و برادران کوچکتر، خواهر بزرگ را آبجی صدا می‌کنند.
مخفف آباجی، آغاباجی.
خواهر؛ گاهی هم بعضی فرزندان از بَدو تولد یاد میگیرند مادر را آبجه صدا کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه آبجی

در ایران به فرزندان یک پدر و دو مادر نیز ناتنی گفته می‌شوند. در ایران به خواهر، آبجی هم گفته می‌شود.
آبجیز در ۳۰ مهر ۱۳۸۵ (۲۲ اکتبر ۲۰۰۶) یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره میان‌کهکشانی موسیقی ایرانی در زندام هلند بود.
در طی حوادث بعد از انتخابات دهم، گروه آبجیز آهنگی به نام بیا را اجرا کرد و سپس بعد از حوادث عاشورای ۱۳۸۸ یک نماهنگ از آهنگ «من با تو هستم» را نیز ساختند.
آبجیز نام یک گروه موسیقی ایرانی از سوئد است. سبک موسیقی این گروه پاپ راک و رگی و تلفیقی است و متن تمامی آهنگ‌های ایشان در دو آلبوم اول آنها به فارسی است.
به‌گفتهٔ سیمین‌دخت مردانی‌کُرانی، زنِ داستان «آینهٔ شکسته» با زن‌های داستان‌هایی چون «گرداب»، «آبجی خانم»، «داش آکل»، و «لاله» متفاوت است. در این داستان‌ها مرد است که در عشق سخن می‌گوید و زن‌ها در پس پرده هستند. اودت مانند لاله، آبجی خانم، و مرجان نیست. او در نشان دادن احساسات عاشقانهٔ خود ناتوان نیست. اودت یک دختر متجدد فرانسوی است. هرچند که او خرافاتی است و سبب نرسیدنش به جمشید را شکستن آینه می‌داند.
آبجی کلمه ترکی بوده و ساده شده لغت آغاباجی است. آغا و آقا معنی بزرگ و باجی معنی خواهر در ترکی آذربایجانی می دهد. این کلمه مترادف لغت آبلا به معنی خواهر بزرگ در ترکی استانبولی می‌باشد.
معصومه قاسمی‌پور که نقش عطی (آبجی) که بازیگر نقش اول محسوب می‌شد به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از یکی نزدیک به خانواده وی دستگیری او را اعلام کرد.در روز ۲۶ شهریور توسط ماموران امنیتی در شهر آمل بازداشت شد
خواهَر یا آبجی یکی از نسبت‌های خانوادگی است و به فرد مونثی (غیر از خود فرد) که فرزند پدر و مادرش باشد گفته می‌شود. خواهر را می‌توان به هم‌نیای مؤنث نیز تعریف نمود.
آبجی نخستین فیلم مرجان اشرفی‌زاده به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۴ می‌باشد.
طلا و عطی (آبجی)، مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسند. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آینده‌ای بدون حضور خودش.