خرافاتی

معنی کلمه خرافاتی در لغت نامه دهخدا

خرافاتی.[ خ ُ ] ( ص نسبی ) آنکه به خرافات معتقد است. آنکه بسخنان خرافی اعتقاد دارد. || کلام بیهوده و پریشان. کلام خرافی. کلام نیش غولی. کلام انیاب اغوالی.

معنی کلمه خرافاتی در فرهنگ فارسی

آنکه به خرافات معتقد است . آنکه بسخنان خرافی اعتقاد دارد .

جملاتی از کاربرد کلمه خرافاتی

کسروی نقدهای آتشینش را به آنچه که اعمال خرافاتی باور داشت که بر اسلام تأثیر گذاشته‌است، در جلد اول آئین در ۱۹۳۲ شروع کرد. در آئین کسروی، به عنوان روشنفکری ظاهر می‌شود که سؤالی دربارهٔ «نقش مناسب مذهب در تحولات سریع جهان» دارد. او زمانی در آئین می‌نوشت که اروپای سکولار تحت احاطه آشفتگی سیاسی و اقتصادی، بی هیچ چشم‌انداز روشن قرار داشت.
در حدود دهه ۱۹۲۰(میلادی) داروسازان و شیمیدانان هم زمان با گسترش فناوری های پزشکی و برچسب غلط زدن به عقاید خرافاتی و اشتباه در مورد بیماری‌های روانی(به‌عنوان مثال رفتن شیاطین به کالبد انسانها) که اختلال پانیک از جمله مهم ترین‌های آنها بود
پیرمرد: فردی است بسیار خرافاتی، ترسو و در آستانه جنون. می‌گوید: «من کتابای قدیمی می‌خونم، بیشتر مطالعاتم دربارهٔ علوم خفیه و اسرار غیب و این زمینه‌هاست. امشب پیش از خواب داشتم مبحثی راجع به علم جفر می‌خوندم. مبحث احضار ارواح و علوم قدیمه و معرفت‌الروح»
کودکی داشتم خراباتی می کش و کمزن و خرافاتی
ازجمله خرافاتی که در میان عوام مسلمین حتی در میان عالم نمایان رواج دارد و نتیجه سکوت علما است، اعتقاد به کرامات و معجزات از قبور ائمه یا اعقاب آن‌ها و سایر بزرگان دین است. در حالی که چنین اعتقاداتی مخالف اصل «توحید» و عقاید اصیل اسلامی و قرآنی است.
منزلی کانجا خرافاتی بود در انکساد منزلی کانجا خراباتی بود در انکسار
نخستین مقاله همایون که در اکتبر ۱۹۳۴ منتشر شد و یکی از نویسندگان رک‌گوی آن احمد کسروی بود. او در اولین مقاله نوشت که مذهب باید بر پایه زندگی همگان پایه‌ریزی شود و باید با آتئیسم (الحاد) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطاها در دنیا مبارزه شود و هم‌زمان باید با عقاید خرافاتی و آموزش نادرست مذهبی که همواره نمونه‌هایی از اعمال ضد مذهبی هستند مبارزه شود.
هنگامی که یه برنامه آمریکایی برای ایجاد خانه‌ای ایده‌آل از تلویزیون پخش می‌شود، یک روستای دورافتاده در شرق اروپا را نشان می‌دهد، جوانانی که بدون فکر به اینکه دنیایی بدون وای-فای رایگان تنها مشکل آن هاست اما بعد از فیلمبرداری خود را در بین روستاییان خرافاتی پیدا می‌کنند، این وضعیت به طول می‌انجامد و به قتل و خونریزی کشیده می‌شود و…
در شیوهٔ کفر پیر و استادیم در شیوهٔ دین خر خرافاتیم
اما تاریخ نویسان رنسانس با نوشته‌های خود بر نگرش عمومی به قرون وسطی تأثیر خاصی گذاشته‌اند. این دانشوران قرون وسطی را چونان عصری واپسگرا به تصویر کشیده‌اند که در آن مردم نادان و خرافاتی بودند، هنر، ادبیات، و آموزش از میان رفته بود و پیشرفت در همه زمینه‌ها باز ایستاد.
در این کتاب در قالب ۱۲ داستان کوتاه به هم پیوسته،‌ نویسنده از زبان اول شخص زندگی فردی به نام اشرف (احتمالاً‌ خودِ نویسنده) و خانواده اش را تعریف می‌کند. این خانواده در محله آبشوران و در کنار رودخانه‌ای به‌همین نام زندگی می‌کنند. خانواده‌ای فقیری هستند که افراد خانواده‌اش مذهبی اما خرافاتی هستند. اشرف دو برادر و یک خواهر کوچک دارد و بعدها فرزند پسر دیگری نیز به خانواده‌شان اضافه می‌شود. اشرف در قالب این داستان به فلاکت‌های خانواده خود می‌پردازد...
مردم این سرزمین (ژاپن) دارای طبیعت خوب، بیش از حد مؤدب و شجاع در جنگ هستند. عدالت در آنها قوی است و به‌شدت و بدون هیچ‌گونه جانبداری در مقابل متخلفان از قانون اجرا می‌شود. آنها با تمدنی عالی اداره می‌شوند. منظورم این است که سرزمینی نیست که بهتر از این کشور در جهان توسط سیاست مدنی اداره شود. مردم در دین خود بسیار خرافاتی هستند و عقاید مختلفی هم دارند.