آب‌دره
معنی کلمه آب‌دره در فرهنگستان زبان و ادب

آب‌دره

معنی کلمه آب‌دره در فرهنگستان زبان و ادب

آبدره
{fjord} [زمین شناسی] درۀ کشیده و ژرف یخساری که به دریا منتهی می شود

معنی کلمه آب‌دره در دانشنامه عمومی

آبدره. آبدَره یا فیورد ( به انگلیسی: fjord ) شاخابهٔ باریک و ژرفی از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد. آبدره معمولاً دارای دیواره های پرشیب و تندی است. این دیواره ها در پی زیر آب رفتن دامنه های کوه ها یا ادامه فرسایش یخچالی زیاد و عمیق شدن یک دره ساحلی تشکیل یافته است.
پدیده آبدره در کرانه های نروژ بسیار دیده می شود. واژه انگلیسی برای آبدره یعنی Fjord هم از زبان نروژی آمده است.
آبدره ها معمولاً در نقاطی دیده می شوند که یخگیریهای کهن یا امروزه به درون رویه دریا کشیده شده باشند. آبدره زمانی تشکیل می شود که یک یخچال طبیعی به دریا رسیده و آب شود. یخچال ها معمولاً دره های U شکل ویژه خود را برمی کنند. این آب شدن یخچال، دره ای پرشیب و باریک برجا میگذارد که آب دریا در آن می ریزد. این ریزش دریاچهای ژرف و باریک پدید می آورد ( گاه تا ژرفای ۱۳۰۰ م ) که به دریا پیوند دارد.
یخرفت پایانه ای، که از سوی یخچال به پایین دره رانده می شود در دهانه آبدره در زیر آب برجا می ماند. این روند باعث می گردد تا آب در گلوگاه یک آبدره نسبت به پشت گلوگاه آن کم ژرفاتر باشد.
معنی کلمه آب‌دره در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آب‌دره در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آب‌دره در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آب‌دره

معنی کلمه آب‌دره در دانشنامه آزاد فارسی

آب دره. آب درّه (fjord)
(یا: فیورد) شاخابۀدریایی باریک و احاطه شده با صخرههای بلند. آب دره ها در نروژ، نیوزیلند، و بخش های غربی اسکاتلند یافت می شوند. آب دره ها وقتی تشکیل شده اند که دره های یخچالیU شکل بیش از حد عمیق، و به سبب بالاآمدن سطح آب دریا، غرق شدند. در دهانۀ آب دره ها، برجستگی مشخصی وجود دارد که موجب کم عمق شدن آب می شود و براثر کاهش فرسایش_یخچالیو رسوب مواد یخچالی (یخرفت) ایجاد شده است. فیوردلند، در ساحل جنوب غربی ساوت_آیلند (جزیرۀ جنوبی)نیوزیلند، عمیقاً دندانه دارشده است و یکی از زیباترین شاخابه های آن در میلفورد ساوندقرار دارد.

معنی کلمه آب‌دره در ویکی واژه

(علوم زمینی): شاخابه باریک و عمیقی از دریا با دیوارهای پرشیب که بر اثر به زیر آب رفتن ساحلی کوهستانی یا فرسایش عمیق دره ساحلی تشکیل می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آب‌دره

آب‌دره (کهگیلویه)، روستایی از توابع بخش لنده شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
آب‌دره جونک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
آب‌دره، روستایی از توابع بخش اندیکا شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان ایران است.
در سال‌های اخیر، این حق به‌ویژه در اطراف آب‌دره اسلو و در مناطق معروف جنوب نروژ، تحت تمرکز قرار گرفته‌است. این مناطق برای خانه‌های تعطیلات، مکان‌های مشهوری هستند و بسیاری از مالکان زمین‌های ساحلی می‌خواهند دسترسی عمومی به املاک خود را محدود کنند. به حیث یک قاعده کلی، ساخت و ساز و دیوار گرفتن املاک در فاصله ۱۰۰ متری نزدیک به دریا مجاز نیست، اما مقامات محلی در بسیاری از مناطق از صلاحیت خود استفاده آزادانه کرده و از این قانون معافیت داده‌اند. اما حتی اگر به مالک زمین اجازه داده شود تا نزدیک‌تر به ساحل ساخت‌وساز کند، نباید مردم را از قدم‌زدن در کنار ساحل ممانعت کند. حصارها و سایر موانع برای جلوگیری از دسترسی عمومی مجاز نیست (اما گاهی ساخت‌وسازها در برابر جریمه‌های سنگین قرار می‌گیرند).
آب‌دره، روستایی در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری است.
آب‌دره موشمی، روستایی از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
بیش از ۴۰ درصد از جمعیت نروژ در فاصله ۴۵ دقیقه رانندگی از آب‌دره اسلو زندگی می‌کنند. این آب‌دره پرترددترین آبراه نروژ برای قایق‌ها و کشتی‌های باری است.