آرامش
معنی کلمه آرامش در لغت نامه دهخدا

آرامش

معنی کلمه آرامش در لغت نامه دهخدا

( آرامش ) آرامش. [ م ِ ] ( اِمص ) اسم مصدر از آرامیدن. سکون. آرمِش :
رایتش ساکن نگردد یک زمان در یک زمین
رخشش آرامش نگیرد ساعتی در یک مقام.فرخی. || طمأنینه. ( ربنجنی ). اَون. سکینه. ( ربنجنی ) ( دستوراللغه ) :
دلم را بد آرامشی زآن خبر
روانم ز شادی برآمد بسر.شمسی ( یوسف و زلیخا ).و بنی اسرائیل را بدان [ بتابوت سکینه ] آرامش بود. ( مجمل التواریخ ). || غفوه. خواب اندک و سبک. سبت. || رامش. آسایش. استراحت :
منجم بیاورد صلاب را
بینداخت آرامش و خواب را.فردوسی.بر این کینه آرامش و خواب نیست
بمانند چشمم بجوی آب نیست.فردوسی.ز شب نیمه ای گفت سهراب بود
دگر نیمه آرامش و خواب بود.فردوسی.بگسترد آن هر دو در آفتاب
بخواب و به آرامش آمد شتاب.فردوسی.زمین سبز و جوئی پر از آب دید
همه جای آرامش و خواب دید.فردوسی.ایستادن ملکان را بدر خانه او
به ز آرامش و آسایش بر تخت بزر.فرخی.همه شب گرد چشم من نگردد
ز خیل خواب و آرامش خیالی.ناصرخسرو. || آشتی. سلم :
نخست آفرین کرد بر کردگار
خداوند آرامش و کارزار.فردوسی.در تهور کسی فلاح ندید
روی آرامش و صلاح ندید.سنائی. || مأمونی. ایمنی. امنیت : و آرامش اطراف... بسیاست منوط است. ( کلیله ودمنه ). || وقفه. || فراغ.
- آرامش با جفت ؛ رفث. مباضعه.
- آرامش دادن ؛ مستریح کردن. مأمون ساختن. آرام و آرمش دادن.
- آرامش یافتن ؛مستریح شدن. مطمئن شدن. آرمش یافتن. آرام یافتن. آسایش یافتن. و رجوع به آرام و آرام کردن و آرامی شود.

معنی کلمه آرامش در فرهنگ معین

( آرامش ) (مِ ) ۱ - (اِمص . ) آرامیدن . ۲ - وقار، سنگینی . ۳ - ( اِ. ) خواب کوتاه و سبک . ۴ - فراغت ، آسایش . ۵ - صلح وآشتی . ۶ - سکون .

معنی کلمه آرامش در فرهنگ عمید

( آرامش ) ۱. آسایش، آسودگی، فراغ
۲. سکون.
۳. سکوت.
۴. [مجاز] امنیت.
۵. [مقابلِ جنگ] [قدیمی، مجاز] صلح.
۱. آسایش، آسودگی، فراغ
۲. سکون.
۳. سکوت.
۴. [مجاز] امنیت.
۵. [مقابلِ جنگ] [قدیمی، مجاز] صلح.

معنی کلمه آرامش در فرهنگ فارسی

( آرامش ) ( اسم ) ۱- آرامیدن . ۲- فراغت راحت آسایش . ۳ - طمائ نینه سکینه. ۴ - صلح آشتی . ۵ - ایمنی امنیت . ۶ - خواب اندک و سبک . ۷- سکون یا آرامش با جفت . آرامش مباشرت باوی هماغوش گردیدن با او . یا آرامش جان . یا آرامش جهان .
سکون آرمش
آرمش: آسایش، آسودگی، فراغ وسکون

معنی کلمه آرامش در فرهنگ اسم ها

اسم: آرامش (دختر) (فارسی) (تلفظ: ārāmeš) (فارسی: آرامش) (انگلیسی: aramesh)
معنی: آسایش، راحتی، صلح، امنیت، وقار و طمأنینه، ( اسم مصدر از آرامیدن و آرمیدن )، فراغت، راحت، آشتی، ایمنی، سنگینی

معنی کلمه آرامش در دانشنامه عمومی

آرامش. آرامش ( به انگلیسی: Calmness ) ، حالت روانی است که ذهن از آشفتگی، هیجان یا مزاحمت دور باشد. همچنین به قرار گرفتن در حالت آرامش، آرامش درونی یا صلح درونی اشاره دارد. آرامش می تواند برای یک فرد معمولی در حالت آسایش و سکون رخ دهد، اما می تواند در حالت های بسیار هوشیارتر و آگاه تر نیز دیده شود. برخی افراد متوجه می شوند که تمرکز ذهن بر روی چیزهای بیرونی، مانند مطالعه، یا حتی درونی، مانند تنفس، می تواند بسیار آرام بخش باشد.
آرامش (فیلم). سرنتی ( انگلیسی: Serenity ) فیلمی آمریکایی در سبک نئو - نوآر و مهیج به نویسندگی و کارگردانی استیون نایت است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از ستارگان این فیلم می توان به متیو مک کانهی، ان هتوی، داین لین، جیسون کلارک، جایمن هانسو و جرمی استرانگ اشاره کرد.
سرنتی در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ توسط آویرون پیکچرز در ایالات متحده منتشر شد. فیلم با واکنش منفی منتقدان همراه شد و در زمینه فیلم نامه و شخصیت پردازی مورد انتقاد گرفت. بسیاری از منتقدان پیچش پایانی داستان را «مضحک» توصیف کردند. همچنین بعضی از منتقدان اشاره کردند که سرنتی به خاطر ضعیف بودن خود امکان دارد که به یک فیلم کالت تبدیل شود. سرنتی در گیشه نیز عملکرد ضعیفی داشت. فیلم ۱۴٫۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است در حالی که ۲۵ میلیون دلار خرج ساختش شده است.
بیکر دیل ( مک کانهی ) ، ناخدای یک قایق ماهیگیری به نام سرنتی است که در یکی از سفرهایش به یک جزیره آرام و گرمسیر به نام پلیموث هدایت می شود. زندگی آرام او وقتی خراب می شود که در این شرایط درخواست مستاصل کننده ای را از کارن ( هَتوی ) ، همسر سابقش دریافت می کند. کارن در نامه به دیل التماس می کند تا او و پسر کوچکشان را از شر شوهر جدید ( کلارک ) و جنایتکارش نجات دهد. کارن از دیل می خواهد تا شوهر جدیدش را به بهانه ماهیگیری به دریا ببرد و او را از قایق به پایین پرت کند تا خوراک کوسه ها شود. به نظر می آید که کارن می خواهد دیل را به زندگی برگرداند که او تلاش می کند آن را فراموش کند. دیل باید بین درست و غلط یکی را انتخاب کند. دنیای او در یک واقعیت جدید که ممکن است آن چیزی که به نظر می رسد، نباشد، غرق شده است.
• متیو مک کانهی در نقش بیکر دیل
• ان هتوی در نقش کارن زاریاکاس
• جیسون کلارک در نقش فرانک زاریاکاس
• داین لین در نقش کانستنس
• جایمن هانسو در نقش دوک
• جرمی استرانگ در نقش رید میلر

معنی کلمه آرامش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آرامش. آرامش به آرام بودن، عدم حرکت و همچنین به معنی سکون داشتن و طمأنینه است که در باب صلات آمده است.
آرامش بدن در باب صلات از دو منظر قابل بررسی است:۱ – آرامش بدن در حال نماز۲ - آرامش بدن در غیر حال نماز
← آرامش بدن در حال نماز
۱. ↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۱، ص۶۴۱.۲. ↑ نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۹، ص۲۴۵.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۱۲۷.
...
[ویکی فقه] آرامش (قرآن). دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته ها و آرزوهای همیشگی بشر بوده است.
آرامش، اسم مصدر از آرمیدن است، و در برابر اضطراب و دلهره به کار می رود و به حالت و صفت روانی و قلبی خاص (آسودگی خاطر، ثبات و طمانینه) گفته می شود. آرامش در دو سطح فردی و اجتماعی قابل بررسی است؛ که بعد اجتماعی آن در مدخل امنیت آمده است. در این مدخل از واژه های «اطمینان»، «تثبیت فؤاد»، «ثبات»، «ربط قلب»، «سکن»، «سکینه»، «لاخوف علیهم و لاهم یحزنون» استفاده شده است.
راههای رسیدن به آرامش ازنگاه قرآن
۱. ↑ فتح/سوره۴۸، آیه۴.
...

معنی کلمه آرامش در ویکی واژه

سکون، بی‌حرکت. بی‌جنبش. آرامیدن. وقار، سنگینی.
نبود سر و صدا در جایی، بی‌صدایی، سکوت، امنیت.
خواب کوتاه و سبک. فراغت، آسایش. صلح وآشتی.
اصطلاحی قومی جغرافیایی در ایران باستان که به زبان معیار باستان به دو بخش آرا - مش قابل تجزیه و به معنی مرز یا سرزمین قبایلی بنام مَش بوده است.
مَش را ممکن است بصورت امروزی مشهد، مشدی تعبیر نمود که گاهی با اصطلاح ماد، و ماش یعنی بوسه دهنده مترادف است. الولومش.

جملاتی از کاربرد کلمه آرامش

پسرم را وقف خدمت ایشان کرده، خود نیز با فرط پیری و شرط غرلت خیال صروف سمنان و التزام خدمت دارم خدا روی جنس دو پا را سیاه کند و سامان آرامش بر همگان تباه، که مار گریبانند و خار دامان، فرد:
خورش ساز و آرامشی ده به خورد نشاید جز این چاره‌ای نیز کرد
ح: این حرف معمولاً به‌طور حلقی تلفظ می‌شود. مانند "حەز"(به معنای علاقه و خوش آمدن از چیزی یا کسی)، حەسانەوە (به معنای آرامش)
در دوام بی‌نیازی بر مثال عقل و نفس جسمت از آرامش و جانت ز جنبش دور باد
ارتباط انسان با طبیعت در معماری ناظر بر طراحی معماری در تعامل با طبیعت است. طبیعت یعنی آسایش و آرامش. ما اگر ساختمان را طوری طراحی کنیم که رفتاری شبیه طبیعت داشته باشد و آرامش بخش باشد، این‌گونه است که می‌توانیم بگوییم به تعامل بین معماری و طبیعت رسیده‌ایم.
«صبح روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) دو تن از مأموران سیا به نام‌های بیل هرمن و فرد زیمرمن با آرامش ملاقات کردند و مبلغ ۱۰ هزار دلار در اختیار او گذاشتند تا به کاشانی بدهد. چنین به‌نظر می‌آید که کاشانی ترتیب آن را داد که یک گروه ضد مصدق از ناحیه بازار به مرکز تهران روانه شود.»
آرامش قبل از طوفان فیلمی به کارگردانی و نویسندگی خسرو پرویزی محصول سال ۱۳۳۹ است.
در اضطراب از آنست آسمان شب و روز که برد هیبت شمشیر شاه آرامش
«آنا دِ آرماس» که بخاطر نقش‌هایش در مدرسه شبانه‌روزی و افسانه هیسپانیا شهرت دارد، طی مراسمی خصوصی و به دور از انظار، در کوستا براوا با مارک کلوتت ازدواج کرد از آن پس، روابط این دو، با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و بنا به گفته‌ها، گاهی هم با بحران‌های شدیدی همراه بوده است. در نهایت، کلوتت در مراسم فرش قرمز جوایز گویا، جدایی‌اش از آنا را اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «بله ما روابطمان را خاتمه دادیم. این یک توافقِ دوطرفه بود. آرامشم را بازیافتم».
ملت شجاع ایران! خواهران و برادران آگاه! تهران اکنون که به خواست خداوند متعال پیروزی نزدیک است و نیروی ارتش عقب‌نشینی و عدم دخالت خودشان را در امور سیاسی ابراز و پشتیبانی خودشان را از ملت اعلام کرده‌اند، ملت عزیز و شجاع با کمال مراقبت از اوضاع و در عین حفظ آمادگی برای دفاع احتمالی، در صورتی که نیروی ارتش به پادگانهای خود رفته‌اند، آرامش و نظم را حفظ نمایند. … این جانب به امرای ارتش اعلام می‌کنم که در صورت جلوگیری از تجاوز ارتش و پیوستن آنان به ملت و دولت قانونی ملی اسلامی، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان می‌دانیم و مانند برادران با آنان رفتار می‌نماییم.
پارک‌ها، پیاده‌روها و فضاهای سبز، از اتاوا شهری زیبا و آرامش‌بخش جهت بازدید و گردش ساخته‌اند. بازدیدکنندگان و ساکنان از پیاده‌روی در اطراف مناطق خوش‌منظره لذت می‌بردند.
عزم آن را همه آرایش لشکر دانیم حزم این را همه آرامش کشور گیریم
امید گاها مژده بازگشت سرکار و همراهان آویزه گوش و پیرایه هوش افتاد.پاک یزدان را بر این نوید که خوشتر از زندگانی جاوید است، چهر سود درگاه نیاز آمده، به رامش و آرامشی بیرون از چنبره اندازه و گران انباز شدم. دریافت همایون بزم مینو نمون را چار اسبه پی سپار سامان «دربند» بودم، و بدین اندیشه خرسند که دمی دو به فر دیدار و گفتار یاران زهرم گوارش قند گیرد، و پیکر مستمندم که از کوب و کند جدائی پای فرسود تیمار و گزند پستی بود گردن افراز و سربلند گردد.
کسی کز عشق خوبان هیچ نبود صبر و آرامش بباید ترک سر کردن که ناکامی بود کامش
خواستم از غوغا کار آشوب را پرسشی آرم و افسرده روان را از آشوب جدائی و غوغای تنهائی آرامشی سازم، هنوز لب نگشوده و این سر بسته راز را در میان نهاده افسانه بند وچوب و کند و کوب خود آغاز کرده جان درد آلودم به اندوهی شکیب سوز انباز داشت. بختم بسوزد و تخت اختر تیره روزم بر گردد که به هیچ کارم یاری نکردند و پای مردی و دستیاری نیاوردند پای گسسته دست بر دل، بار در گل از دوده درویش سر خویش و راه امام زاده قاسم در پیش گرفتم. این چیزها و ستیزها که در جرگه شما می گویند و آن بدگمانی ها که کهنه و نو از بزرگان و پرستاران شما می شنوم، اگر در راه آرزوی دیدارت شیشه هستی به سنگ آید و فراخ پهنه زیست از تنگ گیری های کشش و خواست گلوگاه نای و سینه چنگ گردد، رامش پیوستگی نخواهم و از آن بند گران گزندت رستگی نجویم. یکسر مو آبرو و آسایش دوست را به دریا دریا و کوه کوه خون خویش و آرامش دل برابر کنم. در جای خود سنگین به پای تلخ و شیرین در کش و سخت و رنگین بزن و نغز و نوشین بخوان. اگر من در ره مهرت به ناکامی خاک شوم، رشته شب و روز نخواهد گسست و گرد اندوهی بر دامن گردون نخواهد نشست. مصرع: تو بمان ای آنکه چون تو پاک نیست.
همزمان نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی، ۴ اسفند ۱۳۹۶ هواداران خود را به آرامش دعوت کرد اما حملات شدید نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به درویشان ادامه یافت.
دل ما را قراری نیست جز در حلقهٔ زلفت بلی در زیر زنجیر است آرامش مجانین را
از اسانس‌ها اغلب برای رایحه درمانی استفاده می‌شود. اسانس‌ها نوعیداروی جایگزین هستند که در آن اثرات درمانی به ترکیبات معطر نسبت داده می‌شود. رایحه درمانی ممکن است برای ایجاد آرامش مفید باشد، اما شواهد کافی وجود ندارد که عطرمایه‌ها بتوانند به‌طور مؤثری یک بیماری خاص را درمان کنند. استفاده نادرست از اسانس‌ها می‌تواند آسیب‌هایی از جمله واکنش‌های آلرژیک و تحریک پوستی ایجاد کند و کودکان نیز به ویژه در معرض اثرات سمی استفاده نادرست قرار دارند.
گرامی سرور من رفتی و درهای رامش بسته ماند و روائی رستای آرامش شکسته، باد بهار خرمی سردی انگیخت و شکوفه شاخ شکفتگی زردی آورد، کالای والای شادمانی سر در تباهی نهاد و اختر رخشای کامرانی رخ در سیاهی، بزم جمشیدی خانه رنج و تیمار آمد و گونه خورشیدی لانه تیره و تار گردید. روز گذشته بران کوی و در که با کاخ ناهیدش باد انبازی در سر بود گذشتم، شادروان از گرد گران دیدم و مرد پاسبان از پاسداری برکران، نسترن از گل دامان تهی داشت و انار از گرد بی برگی گونه بهی. تاک ها را چفت شکسته و گسترش ها را خاک بر سر نشسته، شعر:
مشهورترین اثر آرامش دوستدار، کتاب امتناع تفکر در فرهنگ دینی است که با واکنش‌های فراوانی مواجه شده‌است. دوستدار در این کتاب با نام‌گذاری «فرهنگ دین‌خو» بر فرهنگ ایران پیش و پس از اسلام، این پندار را که فرهنگ ایران اندیشنده و پرسنده است؛ به چالش و پرسش کشیده‌است.