آشتیان
معنی کلمه آشتیان در لغت نامه دهخدا

آشتیان

معنی کلمه آشتیان در لغت نامه دهخدا

( آشتیان ) آشتیان. ( اِخ ) یکی از سه قصبه مَحال ثلاث ( تفرش و گرگان و آشتیان ) از خره عراق بشمال شرقی فراهان ، و صابون آن بخوبی مشهور است.

معنی کلمه آشتیان در فرهنگ فارسی

( آشتیان ) یکی از دهستانهای سه گانه بخش ترخوران شهرستان اراک استان یکم که در ۲۱ کیلو متری جنوب ترخوران سر راه شوسه فرعی قم به تفرش واقع شده . کوهستانی سرد سیر و جمعیت آن در حدود ۶۱٠٠ تن می باشد . محصول عمده غلات میوه و شغل مردم کشاورزی و کسب گله داری صنعت دستی قالیچه بافی . بناها قدیمی از جمله کاروانسرای شاه عباسی در آن مشاهده میشود .
یکی از سه قصبه محال ثلاث

معنی کلمه آشتیان در دانشنامه عمومی

آشتیان. شهر آشتیان مرکز شهرستان آشتیان در استان مرکزی است. این شهر در فاصله ۶٨ کیلومتری اراک و ٢٢٩ کیلومتری تهران و ۱۰۴ کیلومتری شهر قم قرار دارد شهر آشتیان از سطح دریا ٢١٢٠ متر ارتفاع دارد و در سال ۱۳۹۵، ٩٬۵۴٣ نفر جمعیت داشته است.
این شهر از متعلقات عراق عجم بوده است؛ نام این شهر تاریخی، بنا به روایات تغییر یافته لفظ آتشدان است که در گذر تاریخ نام این مکان از آتشدان به دلایل مختلف به ابرشتیجان، براشتیجان، سیجان، استجان، اشتیجان برگردانده شده است و النهایه آشتیان نام گرفته است. از جمله توابع این شهرستان، روستای تاریخی سیاوشان است که سرشار از مناظر طبیعی توام با آب و هوای مطبوع میزبان میهمانان از اقصی نقاط کشور است. موقعیت جغرافیایی آشتیان طول ۳۴ و عرض ۵۵ درجه جغرافیایی است.
در زمان سکونت زرتشتیان قسمتی از این سرزمین به موبدان و آتشکده ها جهت عبادت اختصاص داده شده است. بنا به تفسیر ( دهگان ) لفظ آشتیان به معنی معبد و نیایش گاه است. کلمه آشتیان از دو جزء یشت به معنی پرستش، قربانی، دعا و سرود مذهبی و «یان» که معرف مکان و جایگاه تشکیل شده است. وجود آتشکده های متعدد در این منطقه که مهمترین آنها آتشکده وره بوده است نشانگر آنست که این شهر در گذشته پرستشگاه و جایگاه قربانی بوده است. در تاریخ قم، آشتیان به صورتهای وره ابرشتیجان، براشتیجان، استجان، اشتیجان و سیجان آمده است. دهگان در تاریخ اراک آورده است: «ابر به معنی فراز است و چون شهر جدید بر فراز ده مخروبه بنا شده ابر آشتیجان نام نهاده اند. » ولی برخی نویسندگان معاصر صورتهای مختلف را که در تاریخ قم آمده است منطبق بر آشتیان نمی دانند.
• در کتاب تاریخ قم دربارهٔ نام آشتیان آمده است: «ابرشتجان را اردوان اصغر بن بلاش بنا کرده است. » ابرشتجان به معنی «بالاتر اشتجان» ( آشتیان بالا ) است که بعدها به «آشتیجان» تبدیل شده و چون حرف «ج» را اهالی به صورت خفیف ادا می کردند، در حال حاضر آشتیان خوانده می شود.
آشتیان از شهرهای تاریخی ایران است. چنان که نام این شهر در کتاب تاریخ قم نوشته حسن بن محمد بن حسن قمی ( نوشته شده در سال ۳۷۸ هجری قمری ) به صورت ابراشتجان یا اشتجان آمده است. مؤلف کتاب مختصرالبلدان آشتیان را ابرشتیجان نوشته و نقل کرده اند که بر اثر زلزله ابرشتیجان کاملاً تخریب و بعد از آن آبادی مجددی بنا شده است و نام آن را به آشتیجان تغییر داده اند و چون مردم حرف ( ج ) را در گویش محلی به صورت خیلی خفیف به کار می بردند با گذشت زمان این محل به نام آشتیان مشهور شده است. وجود آتشکده های متعدد در این منطقه که مهم ترین آن ها آتشکده وره بوده است نشانگر آنست که این شهر در گذشته پرستشگاه و جایگاه قربانی بوده است. آشتیان از جمله شهرهای کهن ایران است که در گذشته جزء «ماد سفلی» یا «ماد بزرگ» بوده است و آثار و دژهای فراوانی از دوران ماد در این منطقه به چشم می خورد. برخی اسامی اماکن آن هم ریشه اوستایی و پهلوی دارند. این اسامی و نیز شمار زیاد قلاع گبری و وجود آتشکده ها در این منطقه، مانند آتشکدهِ «فردجان و فراهان» ارتباط آشتیان را با دین زرتشتی ممکن می سازد.
معنی کلمه آشتیان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آشتیان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آشتیان در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آشتیان

معنی کلمه آشتیان در ویکی واژه

(جغرافیا): یکی از مناطق کهن و تاریخی در استان مرکزی به مرکزیت شهر اراک. آشتیان ممکن است به دو بخش آش - تیان قابل تجزیه باشد. روشن نیست این اصطلاح از چه زمانی به تمدن مذکور نهاده شده ولی اصطلاح فوق یک صفت است و منظور از آش، همان غذای داغ ایرانی است که در تیان پخته می‌شده یعنی طبخ برای نفرات زیاد، مانند پادگان‌ها که برای گروهان و گردان تدارک می‌بینند. آشتیان بیانگر محدوده نفوذ فرهنگ آذرگشسپی در دنیای قدیم است.

جملاتی از کاربرد کلمه آشتیان

یکی از نوکران آشتیانی که دارم شکوه ها زان داستانی
او کتاب‌هایی در رشته‌های گوناگون عقاید و معارف اسلامی و مسئلهٔ ولایت، تفسیر، فقه و اصول نوشته‌است. از آثار او تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده که برخی از آن‌ها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و برخی به بیش از ۱۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده و در کشورهای گوناگون انتشار یافته‌است. مهم‌ترین اثر قرآنی وی کتاب تفسیر نمونه (۲۷ جلد به همراه یک جلد تفسیر موضوعی قرآن کریم) است که با همکاری چندین نفر (محسن قرائتی، محمدرضا آشتیانی، سید محسن شجاعی، محمد جعفر امامی، داود الهامی، عبدالرسول حسنی، سید نورالله طباطبایی، محمود عبداللهی محمد محمدی) نوشته شده‌است.
امامزاده بی بی شهربانو مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان آشتیان، بخش مرکزی، دهستان گرکان، جنوب روستای آهو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۰۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
میرزا علی‌محمّد (۱۳۱۲–۱۲۶۰) اهلِ آران، متخلّص به بیضائی و شهره به ادیب، که با اسم ادیب بیضائی شناخته می‌شود، شاعر ایرانی اواخر سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری خورشیدی است. محمّدتقی بهار و سعید نفیسی و عبّاس اقبال آشتیانی بیضائی را ستوده و بزرگ داشته‌اند. با این همه شعرش کمتر منتشر شده‌است. در واقع قصاید و مراثی ادیب که بخش بزرگ‌تر دیوانش بوده هنوز منتشر نشده‌است.
ابراهیم آشتیانی (۱۰ آذر ۱۳۲۵ – ۲ آبان ۱۳۹۶) بازیکن و مربی فوتبال بازنشسته اهل ایران بود. او پیشتر در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در پرسپولیس گذراند. آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بوده‌است. و در دانشگاه تدریس می‌کرد. فرزند او، اردلان آشتیانی نیز بازیکن فوتبال است. او در ۲ آبان ۱۳۹۶ به علت عارضه قلبی درگذشت.
بگو آن کاظمِ بد آشتیانی اواخر با تو الفت داشت یا نی
مهدوی دامغانی در تهران تحصیل دروس حوزوی را ادامه داد و در دروس خارج کسانی چون محمدتقی آملی، محمدعلی مدرس خیابانی، میرزا مهدی آشتیانی شرکت جست و موفق شد اجازاتی که تصدیق علمیت او را می‌کرد نیز دریافت کند.
پس از قهرمانی استقلال در لیگ برتر ۸۸–۱۳۸۷، اختلافات قلعه‌نویی با واعظ آشتیانی مدیرعامل استقلال، شدت گرفت که به جدایی قلعه‌نویی انجامید. قلعه‌نویی دلیل جدا شدنش از استقلال را دخالت‌های واعظ و مشاورانش در حیطهٔ کار سرمربی و مصاحبه‌های واعظ علیه وی پس از قهرمانی استقلال ذکر کرد.
آب‌انبار کناردره مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آشتیان، بخش مرکزی، دهستان گرکان، روستای گرکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
با «آشتیانی » ز چه این مرد کم از زن شد دست به گردن
هی به سمت «آشتیانی »ها برو هی سراغ «بهبهانی »ها برو
منوچهر آشتیانی (زاده ۱۹ مهر ۱۳۰۹ در سنگلج- درگذشت ۸ مهر ۱۳۹۹) جامعه‌شناس ایرانی نئومارکسیست، عضو سابق حزب توده ایران، و پژوهشگر فلسفه بود. او خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی بود. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد. وی سرانجام پس از یک دورهٔ طولانی بیماری، در ۸ مهرماه ۹۹ درگذشت.
فصوص‌الحکم از عمیق‌ترین رسائل فارابی است که شارحان و حکمای بسیاری بر آن شرح نوشته‌اند، که از مشهورترین آنها «شرح فصوص‌الحکم فارابی» نوشته علامه جلال‌الدین آشتیانی است.
ز زخم خار اگر سازم پناهی از قفس خود را برآرد خار خار آشتیان سر از گریبانم
گوئی کمر آشتیانی، ز فنر بود دیدی چه خبر بود
شهر آشتیان از سطح دریا ٢١٢٠ متر ارتفاع دارد و در سال ۱۳۹۵، ٩٬۵۴٣ نفر جمعیت داشته‌است.