اردلان

اردلان

معنی کلمه اردلان در لغت نامه دهخدا

اردلان. [اَ دَ ] ( اِخ ) ( مرکب از: ارددرستی و راستی و پارسائی + لان مزید مؤخر ) اسم طایفه ای از ایلات کرد ایران که در سنندج مسکن دارند. اهالی آن از دیگر طوایف بحسن خلق و جلادت امتیاز دارند. || ناحیتی به جنوب سنندج. رجوع بسفرنامه مازندران و استرآباد رابینو ص 12 و مجمل التواریخ ابوالحسن گلستانه ص 130، 142، 143، 144 و 153 شود.

معنی کلمه اردلان در فرهنگ اسم ها

اسم: اردلان (پسر) (کردی، فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: arda (e) lān) (فارسی: اَردلان) (انگلیسی: ardalan)
معنی: جای و مکان مقدس، درستی، راستی و پارسایی، ( اَرد = پاک و مقدس، لان ( پسوند مکان ) )، نام طایفه ای از ایلات کرد ایران، به معنی درستی، ( اَرد = پاک و مقدس + لان ( پسوند مکان ) )، به معنای جای و مکان مقدس

معنی کلمه اردلان در دانشنامه عمومی

اردلان در لغت به معنای «موبد» و «پرهیزگار» و ( اردلانی ) به معنای «جایگاه موبدان» می باشد. اردلان نام جغرافیایی خاصی بوده که به مرکز کردستان گفته می شد و نیز نام خاندان بزرگی است که بر قلمرو حکومت اردلان، امارات و سیطره داشته اند. پایتخت محلی آن ها سنه یا سنندج بود.
در تاریخ از سلسله امیران محلی کردستان که حکومت اردلان در کردستان عراق امروزی و بخشی از کردستان ترکیه امروزی، و مرکزیت منطقه ای که جزیره ابن عمر گفته می شده و دارالملک یا کرسی آن موصل بوده، را از قرن هفتم هجری قمری به عهده داشته اند با عنوان حکام اردلان یاد شده است.
فرد حاکم مدعی نسب داشتن از اردشیر بابکان بود. نخستین حاکم این قبیله احمد پسر مروان حاکم مروانیان دیاربکر بود.
حوزهٔ متصرفی و شناخته شده محدوده حکومتی خاندان محلی اردلان حوزه حکومتی ؛ که در کردستان ایران، استان کردستان کنونی به مرکزیت سنندج، سقز، بانه، مریوان، قروه، بیجار، کامیاران، دهگلان، دیواندره، و منطقه هایی از استان کرمانشاه شامل اورامان تخت، اورامان لهون، پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی بوده است که خاندان اردلان بوده است. همچنین شهرهایی مانند سنقر کلیایی و بخش هایی از استان همدان و شهر سردشت و مناطق جنوب آذربایجان ایران و شمال عراق در اقلیم کردستان هم در برهه هایی از زمان تحت فرمان این حکومت قرار داشتند.
خاندان اردلان، از جمله خاندان های کرد می باشند که مدت های مدیدی ازنیمهٔ قرن هفتم تا اواخر قرن سیزدهم هجری ( ۱۱۶۹–۱۸۶۷ میلادی ) قبل از روی کار آمدن صفویان تا اواخر دوره قاجار بر قسمت هایی از مناطق کردنشین ایران حکومت می کردند. این خاندان ابتدا بر مذهب اهل سنت شافعی بودند، اما بعدها شیعه شده اند و در نهایت با انتصاب شاهزاده فرهاد میرزا معتمدالدوله عموی ناصرالدین شاه به حکومت کردستان در سال ۱۲۸۴ هجری قمری به حاکمیت خاندان اردلان خاتمه داده شد.

معنی کلمه اردلان در دانشنامه آزاد فارسی

اَردَلان
خاندانی فرمانروا در کردستان ایران (حک: ۶ و ۷ ـ تا نیمۀ قرن ۱۳ق) از دیرپاترین سلسله های حکومتگر کُرد. نام اردلان بر چند تیره و طایفه کُرد نیز اطلاق می شود. قلمرو این سلسله تقریباً با استان کردستان و بعضی مناطق استان کرمانشاه برابر بود. دامنۀ نفوذ این خاندان گاه تا مناطق داخلی کردستان عراق کشیده می شد. مرکز این سلسله و پایتخت آنان شهر سنندج بود. مورخان کُرد راجع به تبار این خاندان اختلاف نظر دارند. بعضی از مورخان قدیم تر، این خاندان را از اعقاب مروانیان ناحیۀ میافارقین می دانند و بعضی دیگر نسب آنان را به اردشیر بابکان مؤسس سلسلۀ ساسانی می رسانند. نخستین حاکم این خاندان، خسرو اردلان نام داشت که با تعدادی از اتباعش در ۵۶۴ق از موصل و دیاربکر به شهر زور آمد و در زمانی کوتاه، قلعۀ پلنگان کرسی امیران کلهر و چند ناحیۀ دیگر را به تصرف درآورد. بنا به روایتی دیگر، بابا اردلان، حاکم قسمتی از ناحیۀ گوران، با حمایت مغولان حکومت نواحی بیشتری را در دست گرفت و از آن پس حکومت در خاندان او به صورت موروثی باقی ماند. آخرین حاکم موروثی اردلان، امان الله خان دوم، معروف به غلامشاه خان بود که در ۱۲۸۴ق درگذشت و از آن پس حکومت ناحیۀ کردستان به اختیار دولت مرکزی درآمد. از دورۀ طولانی حکومت اردلان ها آثاری چند به جا مانده که مشهورترین آن ها مسجد دارالاحسان سنندج و چند پل و مدرسه و مسجد و ساختمان های دیگر است.

معنی کلمه اردلان در ویکی واژه

اردلان (جمع اردلان‌ها)
موبد و پرهيزگار اما معنی جز به جزءکلمه عبارت است از : ارد به معنی مقدس و لان به معنی طبیب آمده است .

جملاتی از کاربرد کلمه اردلان

دوال رخش تو را صد چو اردلان بندد رکاب اسب تورا صد چو اردوان گیرد
وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِکَةً و دوزخ سازان جز از فریشتگان نیافریدیم وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ و این شماره نوزده ایشان نکردیم. إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا مگر شورانیدن دل ناگرویدگان را. لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ تا بیگمان گردند ایشان که ایشان را تورات دادند. وَ یَزْدادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیماناً (۳۱) و مؤمن بپذیرد تا بر ایمان ایمان افزاید. وَ لا یَرْتابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ (۳۲) و نه تورات خوانان را گمان ماند و نه قرآن خوانان را وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ و تا منافقان بیماردلان گویند و ناگرویدگان ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا (۳۳) این سخن بر چه سان است که اللَّه میگوید کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ آری چنان گمراه کند آن را که خواهد و راه نماید آن را که خواهد. وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ و شمار سپاه خداوند تو جز از خداوند تو نداند. وَ ما هِیَ إِلَّا ذِکْری‌ لِلْبَشَرِ (۳۴) و نیست دوزخ و سخن آن مگر پند مردمان را.
مرگ بیداردلان صحبت بیدردان است شرر از دود سیه کار گریزان باشد
رحم بر حالت بیماردلان ای لب نوشین چون ز عناب علاج دل سودازده داری
شد زیر و زبر چون صف مژگان، صف طاعت شیرازه جمعیت بیداردلان رفت
اردلان در لغت به معنای «موبد» و «پرهیزگار» و (اردلانی) به معنای «جایگاه موبدان» می‌باشد. اردلان نام جغرافیایی خاصی بوده که به مرکز کردستان گفته می‌شده‌است و نیز نام خاندان بزرگی است که بر قلمرو حکومت اردلان، امارات و سیطره داشته‌اند. آخرین پایتخت آن‌ها سنه یا سنندج بود. حکام اردلان حدود هفتصدسال درغرب ایران و مناطق کردنشین حکومت می‌کردند.
مقبره شرف الملک، بنایی در انتهای خیابان کشاورز سنندج واقع است. روی تپه شرف الملک که گورستان است، دو ساختمان قدیمی جدا از هم قرار دارد که یکی از آن‌ها به «علی اکبر خان شرف الملک اردلان» پسر «محمد صادق خان اردلان» پسر «امان‌الله خان اردلان»، از والیان کردستان تعلق دارد. بنا به صورت مکعب ساده با گنبدی بر فراز آن است. در این مقبره که به مقبره شیخ محمود نودشه‌ای نیز معروف است، برخی دیگراز اعضای خانواده «اردلان» نیز دفن شده‌اند. این مقبره فقط روزهای جمعه برای ذکر دعا و قرائت قرآن باز است.
از مقایسه اعداد زبان تاتی و گویش کردی اردلانی و همچنین تمام گویش و لهجه‌های کردی به جز زازا و گوران و هورامی می‌توان نتیجه گرفت اعداد کردی به زبان پارسی و دسته جنوب غربی نزدیک است تا دسته زبانهای شمال غربی و مرکزی ایران
مدیری در این کنسرت قطعه خاطره‌انگیز «سوغاتی» را اجرا و اعلام کرد برای خواندن آن از اردلان سرفراز، ترانه‌سرای نامدار اجازه گرفته است. این بخش کنسرت با استقبال بسیار زیاد و همخوانی تماشاگران همراه بود.
نشمرده نفس سر نزند از جگر صبح هر روز به بیداردلان روز حساب است
روزن متعددست و مهتاب یکی بیداردلان شوند در خواب یکی
اردلان در حین کار در وستینگهاوس برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازگشت و در سال ۱۹۹۳ دکترای مدیریت مهندسی از دانشگاه جورج واشینگتن دریافت کرد.
آن طبیب دل مجروح علی نفس شفا که به بیماردلان کرده پرستاری را
البته اردلان پیشنهادی برای ادامه فعالیت خود در عرصه مربیگری در خارج از ایران داشت و با مسئولان تیم العربی کویت وارد مذاکره شده بود که به دلیل شرایط کرونایی، این انتقال موفقیت‌آمیز نبود و وی نتوانست در قامت سرمربی لژیونر کار خود را دنبال کند.
صادق شرفکندی دبیرکل وقت حزب دموکرات کردستان ایران، نوری دهکردی یکی از فعالان سیاسی اپوزیسیون در برلین، و دو تن از رهبری حزب دموکرات به نام‌های همایون اردلان، و فاتح عبدلی در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ در رستوران میکونوس برلین با شلیک مسلسل به قتل رسیدند. به دنبال صدور حکم دادگاهی که برای چهار تن از عوامل این ترور تشکیل شد در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۹۷ حکم جلب بین‌المللی برای علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی صادر شد. همچنین دادگاه حکم داد که ترور با اطلاع مستقیم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت انجام شده است.
نیلوفر اردلان نیز یکی از آن نفراتی بود که کارش را در فوتبال زنان آغاز کرد و پس از مدتی کوتاه و درخشیدن در عرصه باشگاهی و ملی و سابقه کاپیتانی در تیم ملی فوتبال زنان ایران تصمیم گرفت تا در رشته فوتسال کارش را ادامه دهد.
حوزهٔ متصرفی و شناخته شده خاندان اردلان در کردستان ایران، استان کرُدستان کنونی به مرکزیت سنندج، ودیواندره ،سقز، بانه، سردشت، کامیاران، مریوان، گروس (بیجار)، اسفند آباد(قروه امروزی)، سنقر توابعی چون اورامان لهون، تخت، ژاوه رود و … بوده‌است. همچنین شهرهایی مانند همدان، خوی و ارومیه هم در برهه هایی از زمان تحت فرمان این حکومت قرار داشتند.
متن همهٔ ترانه‌ها توسط اردلان سرفراز به‌جز آن‌هایی که اشاره شده است نوشته شده‌است.
خون مرده است به چشم تو شب از مرده دلی ورنه بیداردلان را شب دیجور خوش است
در چشم گرانخواب، کتاب است کم از خشت در دیده بیداردلان خشت کتاب است