آمنی
معنی کلمه آمنی در لغت نامه دهخدا

آمنی

معنی کلمه آمنی در لغت نامه دهخدا

امنی. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ منا. ( ناظم الاطباء ). رجوع به منا شود.
امنی. [ اَ ] ( اِخ ) ملاغنی. از شاعران است. در 1004 هَ.ق. زنده بوده. رجوع به فرهنگ سخنوران شود.

معنی کلمه آمنی در فرهنگ فارسی

ملا غنی از شاعران است

معنی کلمه آمنی در دانشنامه عمومی

امنی ( به فرانسوی: Amné ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Loué واقع شده است.
امنی ۱۵٫۹۵ کیلومترمربع مساحت و ۴۳۵ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آمنی در ویکی واژه

(قدیم): امنیت، امنی. نفْس خود را چگونه می‌یابی؟ ... من نفْس خود را بدان آمنی یابم که شب عروسی «بحرالفوائد»

جملاتی از کاربرد کلمه آمنی

[هرا متوجه می‌شود سمله از فرزند زئوس باردار است:] همسر زئوس [هرا] نیز خشم شدید او را فروکش نکرد. او با کفش‌های پرنده در بهشت پر از ستارگان درخشان پرواز کرد، به شهرهای بی‌شماری سفر کرد و به‌دنبال یافتن آپاتی حیله‌گر بود. اما هنگامی که در بالای کوریبانتیان دیکته آب بستر کودک همسایه آمنیسوس را دید، خدای بی‌ثبات او را در آن‌جا روی تپه‌ها ملاقات کرد؛ زیرا او عاشق کریتان‌ها (کرتی‌ها) بود، آن‌ها همیشه دروغ‌گو هستند و در کنار مقبره دروغین زئوس می‌مانند. در اطراف باسن او یک کمربند کیدونیایی (کیدونیا یا سیدونیا، ایالت شهری باستانی در کرت است) بود که شامل تمام جادوهای حیله‌گرانه بشر است. حیله‌های زیاد، اغواگری غم‌انگیز، تمام اشکال نیرنگ، سوگند دروغ، که بر بادهای بهشت پرواز می‌کند.
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» وعده داد اللَّه ایشان را که که بگرویدند از شما و نیکیها کردند، «لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ» که لا بد ایشان را خلیفت نشاند در زمین، «کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» چنان که خلیفت نشاند ایشان را که پیش ازین بودند، «وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ» و دین ایشان ایشان را باز گستراند و دست دهد و کار و بار سازد، «الَّذِی ارْتَضی‌ لَهُمْ» آن دین ایشان که ایشان را بپسندید، «وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» و ایشان را بجای بیم ایشان از دشمن بی بیمی دهد و آمنی، «یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً» چنین بود تا آن گه که مرا می‌پرستند و انباز نگیرند با من هیچ چیز، «وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ» و هر که کافر شود پس از آن، «فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (۵۵) ایشان آنند که از دین بیرونند.
ستر کن تا بر تو ستاری کنند تا نبینی آمنی بر کس مخند
و یروی عن الکسائی ترک التّسمیة بینهما و کذلک فی مصحف ابی بن کعب لا فصل بینهما بالتّسمیة لانّه عدّ السّورتین واحدة و التّقدیر: اهلک اللَّه اصحاب الفیل وَ أَرْسَلَ عَلَیْهِمْ حجارة مِنْ سِجِّیلٍ فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ لیسلم قریش منهم و لیدوم لهم ما الفوه من رحلتی الشّتاء و الصّیف الی الشّام و الیمن فیسعون فیهما آمنین. و قیل: هذه اللّام بمعنی الی ای فعلنا ذلک باصحاب الفیل نعمة منّا علی قریش الی نعمتنا علیهم فی رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْفِ. و قال الکسائی و الاخفش: هی لام التّعجّب یقول: اعجبوا لِإِیلافِ قُرَیْشٍ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْفِ و ترکهم عبادةبَّ هذَا الْبَیْتِ‌
آمبولی آمنیوتیک بسیار نادر است و میزان آن در هر ۲۰٬۰۰۰ تولد، ۱ مورد است اما علت ۱۰٪ از تمام مرگ و میر مادران است.
نک بهشت و بارگاه آمنی پس کجا بود آن گذرگاه دنی
ثم تقول الملائکة: سیری یا کعبة اللَّه. فتقول: «لست بسائرة حتّی اعطی سؤلی.» فینادی ملک من جوّ السّماء: «سلی، تعطی». فتقول الکعبة: «یا ربّ! عبادک المذنبون الّذین وفدوا الیّ من کلّ فجّ عمیق شعثا غبرا قد ترکوا الأهلین و الاولاد، و خرجوا شوقا الیّ، زائرین، طائفین، حتی قضوا مناسکهم کما امرتهم، فاسألک ان تؤمنهم من الفزع الاکبر، فتشفّعنی فیهم و تجمعهم حولی.» فینادی الملک: «انّ منهم من ارتکب الذّنوب و اصرّ علی الکبائر حتّی وجبت له النّار.» فتقول الکعبة: «انّما اسألک الشّفاعة لأهل الذّنوب العظام!» فیقول اللَّه تعالی: «قد شفعتک فیهم و أعطیتک سؤلک». فینادی مناد من جوّ السّماء الا من زار الکعبة فلیعتزل من بین النّاس، فیعتزلون، فیجمعهم اللَّه حول البیت الحرام بیض الوجوه، آمنین من النّار، یطوفون و یلبّون. ثمّ ینادی ملک من جوّ السّماء: «الا یا کعبة اللَّه سیری!» فتقول الکعبة: «لبّیک، لبّیک! و الخیر فی یدیک، لبّیک لا شریک لک، لبّیک! انّ الحمد و النعمة لک، و الملک لک، لا شریک لک!» ثمّ یمدّونها الی المحشر.
نام پادشاهی به نام آمنمهات سه-آنخ-ایب-رع در فهرست پادشاهان تورین آمده‌است. این نام همچنین بر روی فهرست از پیشکش‌ها در کارناک نیز دیده می‌شود. در آنجا شاه سه نام را بر می‌خواند: آمنمهات، آنتف، آمنی. مهرهای استوانه‌ای شاه نیز پیدا شده‌اند.
آندومتر • جفت • مایع آمنیوتیک • کیسه آمنیوتیک
چندین عارضه قبل از تولد و دوره جنینی به عنوان عوامل خطر احتمالی اوتیسم گزارش شده‌است. این عوامل خطر عبارتند از دیابت بارداری مادر، سن مادر و پدر بالای ۳۰ سال، خونریزی بعد از سه‌ماهه اول بارداری، استفاده از داروهای تجویزی (مانند والپروات) در دوران بارداری و مامیزه در مایع آمنیوتیک. در حالی که تحقیقات در مورد ارتباط این عوامل با اوتیسم قطعی نیست، هر یک از این عوامل بیشتر در کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با خواهر و برادر آنها که اوتیسم ندارند و سایر جوانان معمولاً در حال رشد شناسایی شده‌اند. در حالی که مشخص نیست که آیا هر یک از عوامل منفرد در مرحله قبل از تولد بر خطر ابتلا به اوتیسم تأثیر می‌گذارد یا خیر، عوارض دوران بارداری ممکن است یک خطر ابتلا به اوتیسم باشد.
چون فرشته گشته از تیغ آمنیست از سلیمان هیچ او را خوف نیست
ناهنجاری‌های دستگاه گوارش مانند آترزی مری و آترزی اثنی عشر (به معنی ایجاد ناتوانی در بلع مایع آمنیوتیک در جنین)، آنانسفالی، شکاف صورت، ایجاد توده‌های گردن، فیستول و فتق دیافراگمی.
بررسی انتقال مس در آمنیوسیتهای کشت شده و نمونه پرزهای کوریونی.
آمنی هتلز ۴۳ هتل ۵ ستاره در آمریکای شمالی دارد.
آمنیوسنتز بین هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. انجام این تست زودتر از زمان مناسب منجر به آسیب به جنین می‌شود. آمنیوسنتز زودهنگام به معنی انجام آن در هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ می‌باشد.
کفر تو دین است و دینت نور جان آمنی وز تو جهانی در امان
و قیل: کانوا یشتون بمکّة و یصیفون بالطّائف، فامرهم اللَّه تعالی ان یقیموا بالحرم و یعبدوابَّ هذَا الْبَیْتِ‌. و قیل: کان النّاس یرتحلون الیهم «رحلة» فی «الشّتاء» و «رحلة» فی «الصّیف» یحملون الیهم المیرة و غیرها، فمنّ علیهم بانّ کفاهم مؤنة الارتحال بانفسهم. و قال قتادة: ذکرهم اللَّه نعمته علیهم اذ جعلهم آمنین بالحرم یسافرون و یتخطّف النّاس من حولهم. و عن ابن عباس: انّه نهاهم عن الرّحلتین و امرهم ان یعبدوا «َّ هذَا الْبَیْتِ»
چون شدی بی‌خود هر آنچ تو کنی ما رمیت اذ رمیتی آمنی
آل بوسفیان به عزت «فی بیوت آمنین» ما به محنت «حین تمسون و حین تصبحون»
افزایش مایع آمنیون اگر خفیف باشد و علائمی نداشته باشد خود به خود برطرف می‌شود و نیازی به درمان ندارد. اما در موارد شدید ممکن است نیاز به بستری شدن مادر در بیمارستان باشد تا همه موارد بررسی شده و مراقبت‌های لازم انجام شود. گاهی پزشک برای برطرف کردن سوزش سر دل و حالت تهوع ناشی از این بیماری انواع آنتی اسیدها را تجویز می‌کند.