آرام بخش

آرام بخش

معنی کلمه آرام بخش در لغت نامه دهخدا

( آرام بخش ) آرام بخش. [ ب َ ] ( نف مرکب ) مُسَکِّن.

معنی کلمه آرام بخش در فرهنگ معین

( آرام بخش ) (بَ ) (ص فا. ) تسکین دهنده ، مسکن .

معنی کلمه آرام بخش در فرهنگ عمید

( آرام بخش ) دارویی که بدون اثر گذاشتن بر روی هوش و حافظۀ افراد باعث تغییر حالت عاطفی فرد و آرامش و تسکین درد او بشود، مُسکن، آرام دهنده، آرامش دهنده، آرام ده.
دارویی که بدون اثر گذاشتن بر روی هوش و حافظۀ افراد باعث تغییر حالت عاطفی فرد و آرامش و تسکین درد او بشود، مُسکن، آرام دهنده، آرامش دهنده، آرام ده.

معنی کلمه آرام بخش در فرهنگ فارسی

( آرام بخش ) ( اسم ) تسکین دهنده مسکن .
مسکن

معنی کلمه آرام بخش در فرهنگستان زبان و ادب

آرام بخش
{tranquilizer} [پزشکی] دارویی که اثر آرام کننده دارد و اضطراب و تنش را تسکین می دهد

معنی کلمه آرام بخش در دانشنامه عمومی

آرام بخش. آرام بخش ها ( به انگلیسی: Sedative ) داروهایی هستند که آثار آرام بخش و رخوت آور دارند و معمولاً برای افرادی که مضطرب و نگران بوده و دچار افسردگی باشند تجویز می شوند. استفادهٔ این داروها در زمان کوتاه می تواند مفید باشد اما مصرف طولانی مدت آن ها ممکن است سبب ایجاد اعتیاد های دارویی شود. قرص ها و شربت های خواب آور مانند دیازپام از این قبیل داروها به شمار می روند. آرام بخش ها مواد کنترل شده ای هستند که تولید و فروش آن ها تنظیم شده است. دلیلی که آرام بخش ها تنظیم می شوند این است که قرص آرام بخش حاوی مواد مخدر می تواند بسیار اعتیادآور باشد؛ بنابراین مهم است که هنگام استفاده از این داروها مراقب بود تا از وابستگی و اعتیاد جلوگیری شود. این قرص ها باید فقط در صورت تجویز پزشک و طبق دستور، مصرف شوند

معنی کلمه آرام بخش در دانشنامه آزاد فارسی

آرام بخش. آرام بخش (tranquillizer)
نام رایج هر دارویی که برای رفع اضطراب یا تنش (ضد اضطراب) تجویز شود. بنزودیازپین ها، باربیتورات ها، ضد افسردگی ها، و مسدود کننده های گیرندۀ بتااز آن جمله اند. اکثر داروهایِ ضد اضطراب فعلی در فرد وابستگی ایجاد می کنند. به همین سبب، امروزه برای رفع اضطراب کمتر دارو تجویز می شود.

معنی کلمه آرام بخش در ویکی واژه

آرام‌بخش
آرامش دهنده؛ تسکین دهنده، مسکن.
(پزشکی): عاملی «معمولا دارویی» که بدون مختل ساختن هوش و شعور فرد، باعث آرامش روحی می‌شود.
حوزه: [پزشکی] دارویی که اثر آرام‌کننده دارد و اضطراب و تنش را تسکین می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه آرام بخش

اگزازپام در درمان بیخوابی و آرام بخش در درمان اضطراب و علائم محرومیت از الکل استفاده می‌شود.اگزازپام یک بنزودیازپین با عملکرد کوتاه و متوسط است. از اگزازپام برای درمان اضطراب و بی خوابی و در کنترل علائم سندرم ترک الکل استفاده می‌شود.
برخی اعتقاد دارند که یکی از عوامل لکنت تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی است؛ لذا داروهای آرام بخش می‌توانند تا حدودی کودک را از اضطراب و هیجانات عاطفی به دور داشته و در نتیجه لکنت زبان او را تقلیل دهند.
بازگشت بی خوابی، بی خوابیای است که به دنبال قطع مواد آرام بخشی که برای از بین بردن بی خوابی اولیه استفاده می‌شده، است. استفاده منظم از این مواد باعث می‌شود فرد به دلیل خواب رفتن با اثرات دارو به آن وابسته شود؛ بنابراین، هنگامی که فرد مصرف دارو را متوقف کرده‌است اثرات بیماری اش برمیگردد"، فرد ممکن است بی خوابی را به عنوان علائم ترک تجربه کند. گاهی اوقات، این بی خوابی ممکن است از بی خوابی که دارو برای درمان آن استفاده می‌شد، بدتر باشد.
صائب بگو بگو، که کلام متین توست آرام بخش خاطر مشکل پسند ما
ز آرام نتوان دگر کام یافت کز آرام بخشی شه آرام یافت
پزشک یا پرستار آموزش‌دیده، یک کاتتر را از بینی وارد مری کرده و سپس آن را به داخل معده هدایت می‌کند. پس از قرار گرفتن در جای مناسب، از بیمار می‌خواهند تا نرمال سالین، یک مادهٔ ژله‌ای و سپس تکه‌های از یک غذای جامد (مثلا بیسکوئیت) را ببلعد. بیمار نیمی از آزمایش را در حالت خوابیده به پشت و نیمی از آن را در حالت نشسته روی تخت انجام خواهد داد. گاهی نیز از بیمار خواسته می‌شود که نفس عمیق بکشد. میزان ناراحتی در بین بیماران متفاوت است. بیماران باید بیدار باشند و به‌هیچ‌وجه نباید به آنها داروهای آرام‌بخش داد، زیرا آرام بخش‌ها عملکرد ماهیچه‌های مری را تغییر می‌دهند. به‌طور کلی این روش حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از اتمام عمل، بیماران معمولاً می‌توانند فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرند.
آرام بخش جان را زان می که از تفش صبر و قرار و توبه و آرام می‌رود
بی شک هرات شهری لطیف، بی همتا، مناسب و نامی است. و نیز متناسب و آرام بخش و طرفه و با اعتدال و والاست.
افراد مبتلا به این اختلال ممکن است برای تطابق خود با دیگر تغییرات در چرخه‌های خواب و بیداری منظم و ثابت، مانند تعطیلات، فشار روانی، فعالیت‌های عصرگاهی، تغییرات زمان مانند ساعت تابستانی، سفر به مناطق زمانی مختلف، بیماری، داروها (به‌ویژه محرک‌ها یا داروهای آرام بخش)تغییر در ساعات نور روز در فصول مختلف و رشد قد، دچار مشکل شوند که معمولاً باعث ایجاد خستگی نیز می‌شوند. آن‌ها همچنین نسبت به افراد معمولی پس از محرومیت کامل از خواب تمایل به خواب کمتری نشان می‌دهند.
چند ازان آرام بخش جان جدا باشد کسی؟ چشم بر در، گوش بر آواز پا باشد کسی
به هفتم چو آمد سخن لب گشود که آرام بخش جهان شاه بود
استفاده مزمن از برخی از داروهای آرام بخش-خواب‌آور به خصوص بنزودیازپین‌ها[پ ۵۲] ممکن است باعث تحریک روده شده و نشانه‌هایی ایجاد کند که این نشانه‌ها می‌توانند به اشتباه در تشخیص آی‌بی‌اس منجر گردند.
آرفندازام دارای اثرات آرام بخش و ضد اضطرابی مشابه با سایر مشتقات بنزودیازپین است، اما یک آگونیست جزئی در گیرنده های گاباآ است، بنابراین اثرات آرام بخش نسبتاً خفیف است و تنها در دوزهای بسیار بالا اثرات شل کننده عضلانی ایجاد می کند.
دل حیرت‌پرستم را نباشد جز تپش سودی مگر آرام بخشد جلوه او اضطرابش را؟!
بلافاصله پس از آزادی‌بخشی، اخباری دربارهٔ جزئیات مربوط به شکنجه او در توئیتر منتشر شد. شاهد علوی، روزنامه‌نگار در این رابطه مصاحبه‌ای با یکی از بستگان بخشی انجام داد و فایل صوتی آن را در فضای مجازی منتشر کرد. در این مصاحبه از قول این خویشاوند ادعا می‌شود که بخشی هدف عمل شکنجه به وسیله ضرب و شتم شدید بوده‌است. بر اساس این گفته‌ها این ضرب و شتم‌ها با باتوم صورت گرفت و بخشی از ناحیه بیضه‌گاه دچار ضرب‌دیدگی شد؛ به شکلی که به سختی قادر به نشستن بود. این روزنامه‌نگار افزود که در زندان به او داروهای آرام بخش و اعصاب تجویز و تزریق می‌شده که منجر به تهوم‌زایی می‌شوند.
از کشاکشهای بحر ای ساحل آرام بخش این خس و خاشاک طوفان دیده را فریاد رس
هم آن ز مسکنم آرام بخشد، این ز معاش هم آن ز مبدأم آگاه سازد، این ز معاد!
که را می گشت در خاطر کز آن آرام بخش جان مرا بازیچه صرصر شود کوه شکیبایی؟
عوارض جانبی اتیفوکسین شامل خواب‌آلودگی خفیف، سردرد، جوش‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک است. به ندرت، اتیفوکسین می‌تواند باعث مسمومیت شدید پوستی و سمیت کبدی و همچنین خونریزی قاعدگی بین دوره‌ها شود. این دارو آرام بخش و ناهماهنگی عضلانی مرتبط با بنزودیازپین‌ها را ایجاد نمی‌کند. اتیفوکسین به عنوان یک تعدیل کننده آلوستریک مثبت گیرنده گاباآ و به عنوان لیگاند پروتئین انتقال دهنده عمل می‌کند. تصور می‌شود که هر دو عمل در اثرات ضد اضطراب آن دخیل هستند.
روش‌های بسیاری برای تولید آنتی‌بادی پلی کلونال در حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد. دستورالعمل‌های سازمانی حاکم بر استفاده از حیوانات و فرایندهای مربوط به این روش‌ها به‌طور کلی معطوف به ملاحظات انسانی و به هدایت مناسب برای استفاده از همیار (موادی که اثر مواد دیگر را تغییر می‌دهند در حالی که خودشان وقتی به تنهایی مصرف شوند اگر اثر مسقیمی هم داشته باشند این اثر بسیار کم خواهد بود) است. این شامل انتخاب همیار، مسیرها و جایگاه‌های تزریق، حجم تزریق در هر جایگاه و تعداد جایگاه‌ها در هر حیوان می‌باشد. سیاست‌های سازمانی به‌طور کلی شامل حجم مجاز خون در هر جمع‌آوری و اقدامات احتیاطی از جمله محدودیت‌های مناسب و آرام بخش یا بیهوشی حیوانات است که برای پیشگیری از آسیب به حیوانات یا پرسنل انجام می‌شود.