اعتیاد

اعتیاد

معنی کلمه اعتیاد در لغت نامه دهخدا

اعتیاد. [ اِ ] ( ع مص ) عادت کردن. ( المصادر زوزنی ) ( از منتخب از غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). خوی گرفتن. خوکردن. خوی کردن بچیزی. ( یادداشت بخط مؤلف ). یقال : اعتاده ؛ عادت کرد او را. ( منتهی الارب ). ضَراوَة. ( یادداشت بخط مؤلف ). || پیاپی آمدن چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || بازگشتن به اول کار. ( یادداشت مؤلف ). || پیاپی خواستن چیزی را. ( یادداشت مؤلف ). || بازآمدن. ( آنندراج ) ( از منتخب از غیاث اللغات ). آمدن. ( المصادر زوزنی ). || در اصطلاح مقابل غرابت باشد، چنانکه معتاد ضد غریب است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اِمص ) عادت بچیزی و خوگرفتگی بدان. ( ناظم الاطباء ). خوگری. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اعتیاد در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص ل . ) عادت کردن .

معنی کلمه اعتیاد در فرهنگ عمید

۱. عادت کردن، خو گرفتن.
۲. (پزشکی ) وابستگی به بعضی مواد، از قبیل تریاک، مرفین، هروئین، حشیش، الکل، و مانندِ آن، به علت مداومت در استعمال.

معنی کلمه اعتیاد در فرهنگ فارسی

عادت کردن، خوگرفتن ، حالتی که بعلت مداومت دراستعمال بعضی داروهاازقبیل تریاک، مرفین والکل درانسان پیدامی شود
۱ -( مصدر ) عادت کردن خوگرفتن خوگر شدن . ۲ - ( اسم ) عادت خوی . جمع : اعتیادات .

معنی کلمه اعتیاد در فرهنگستان زبان و ادب

{addiction} [روان شناسی] وابستگی جسمی یا روانی به مصرف یک ماده یا انجام رفتاری خاص

معنی کلمه اعتیاد در دانشنامه عمومی

اعتیاد ( همچنین: خوگری ) حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، طبیعی دچار ضعف اراده درکنترل تکرار اعمال خود می شود. هرچند ضعف اراده، خود بیماری نیست ولی به علت عوارضی که بر دستگاه عصبی مرکزی شخص ایجاد شده به عنوان بیماری فرض می شود و این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم رفتار، باعث تکرار آن رفتار می گردد. بیماری اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام، انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده، و اختلال در این سیستم ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و روانی می گردد. به شخصی که درگیر این اختلال عصبی باشد «معتاد» می گویند. بررسی اعتیاد به عنوان عارضه ای روانی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی، روان شناسی و جامعه شناسی و همین طور از دیدگاه های فلسفه، قانون، اخلاق و مذهب صورت می گیرد. از سال ۱۹۶۴ میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه نموده است.
در عموم به لحاظ مفهومی، بیماری اعتیاد یک بیماری اصلی، مزمن و عصبی است، که در اثر عواملی ژنتیکی، فیزیولوژیک و اجتماعی رشد و بروز پیدا می کند، به طوری که وجه مشخص این بیماری اختلال در کنترل انجام عملی، یا احساس اجبار در انجام یک عمل مشخص، با وجود آگاهی نسبت به عواقب خطرناک آن باشد.
وابستگی به مواد ( مواد مخدر ، محرک ، و مشروبات الکلی ) ، یا عادت های ناهنجار، یک اختلال روان پزشکی و روان شناسی بوده که از یک سو، معنای لغت خوشبختی را در زندگی فرد و خانواده او از بین می برد و از سوی دیگر آسیب های اجتماعی و اقتصادی بیشماری را به همراه دارد. در تعریف دیگری از اعتیاد به مواد آمده است، اعتیاد جایگزینی مزمن است، یعنی مواد مخدر بیرونی، چه گیاهی و چه شیمیایی و حتی الکل، جایگزین مواد مخدر یا مواد شبه افیونی طبیعی جسم انسان یا فرد معتاد شده است. البته عادت های ناهنجار و اعتیادهای رفتاری مستقل از مواد شیمیایی تا همین سال های اخیر هم در طبقه بندی های رسمی به عنوان اعتیاد محسوب نمی شدند و مدت کوتاهی است که اعتیادهایی مانند اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به کار و اعتیاد به بازی های کامپیوتری به عنوان شکلی از اعتیاد طبقه بندی شده و مورد توجه قرار می گیرند.
یکی از بزرگ ترین مشکلات اغلب کشورها در عصر امروز، پدیده سوء مصرف مواد است، که به طور مستقیم و غیرمستقیم، کوتاه مدت و بلندمدت، کیفیت زندگی ساکنین آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
اعتیاد (فیلم). اعتیاد ( به فنلاندی: Levottomat 3 ) فیلمی در ژانر رمانتیک و درام است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

معنی کلمه اعتیاد در دانشنامه آزاد فارسی

اِعتیاد (addiction)
نوعی وابستگی براثر مصرفِ عادتی داروها، الکل، مخدرها یا موادّ دیگر، با علایم مشخصۀ میل مهارناشدنی برای دسترسی به مادّۀ مورد نظر، پیدایش تحمل در برابر اثرات آن، و بروز علایم ترک در صورت عدم دسترسی به مادّۀ مصرفی. مصرفِ عادتی تغییراتی در شیمیِ بدن ایجاد می کند. بنابراین، درمان با کاهش تدریجی مقدار مادّۀ مصرف شده صورت می گیرد. مفهوم اصطلاح اعتیاد پیچیده است و تا حدودی به مادّۀ مصرفی بستگی دارد. الکل، نیکوتینِ دود سیگار، تریاک، کوکائین، کرَک، هروئین، آمفتامین ها، و باربیتورات ها موادّ اعتیادآورند. اعتیاد سه مرحله دارد: در مرحلۀ اول برای دستیابی به آثار مورد نظر باید دائماً مقدار مصرف مادّه را افزایش داد. این حالت را تحمل می نامند. مرحلۀ دوم زمانی است که شخص به مادّۀ مصرفی وابسته شده است و در صورت مصرف نکردن آن احساس افسردگی یا ناخوشی می کند. در مرحلۀ سوم، شخص برای یافتن مادّۀ مخدر احساس اجبار می کند و جست وجوی این مادّه مهم ترین دغدغه در زندگی او می شود. وابستگی به موادِّ گوناگون، اشکال متفاوتی دارد. انواع خطرناک موادّ مخدر، مثل هروئین و کوکائین، اعتیاد جسمی ایجاد می کنند. اگر شخص معتاد به کوکائین در یک نوبت کوکائین مصرف نکند، دستخوش حالت های هیجانی شدید می شود، احساس افسردگی روحی می کند، به محرک های دردناک بیش از حد حساس می شود، و تمایل شدیدی به مصرف مجدد کوکائین دارد. البته در اعتیاد به دیگر مواد، مثل الکل، قطع مصرف علایم شدید ایجاد نمی کند. معتاد برای یافتن مادۀ مخدر رفتارهای جست وجوگرانه ای دارد. شاید بتوان گفت این نوع رفتارها ناشناخته ترین بخش فرآیند اعتیاد است. هنوز مشخص نیست این رفتارها تا چه حد تحت تأثیر واکنش های شیمیایی بدن، فرآیندهای فکری در ذهنِ شخص، یا تأثیرات اجتماعی اطرافیان بر اوست، اما شکی نیست که این رفتارهای همراه با تغییرات خُلقی، زندگی معتادان را از هم می پاشد. در گذشته فقط تریاک و مشتقات آن، ازجمله مورفین، هروئین و کدئین، موادّ مخدر بودند، ولی اکنون ترکیبات متعدد، چه مانند داروهای آرام بخش با هدف درمان مصرف شوند و چه مثل کوکائین و الکل به صورت تفریحی، در گروه موادّ مخدر قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که زمینۀ گرایش به اعتیاد ارثی است، ولی محیط و ساختار روان شناختی شخص نیز در این امر مؤثر است. اعتیاد جسمی همواره علت روان شناختی دارد، اما عکس این مطلب همیشه صادق نیست، یعنی وابستگی روان شناختی همیشه با وابستگی جسمی همراه نیست. برنامۀ ترک اعتیاد ممکن است تغییرات شیمیایی ناشی از عادت به مصرف موادّ مخدر در بدن را به حالت اولیه برگرداند. از آن جا که عوامل متعددی در فرآیند اعتیاد دخیل است، درمان کامل شخص معتاد مشکل است.

معنی کلمه اعتیاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عادت کردن و خو گرفتن را اعتیاد گویند. این عنوان به مناسبت در باب های زکات، خمس، صوم، حج و نکاح مطرح شده است.
اعتیاد به مواد مخدر از هر نوع که باشد اعم از خواب آور، مختل کنندۀ حواس و مست کننده- مانند تریاک، بنگ، حشیش و هروئین- حرام است و حتی بسیاری از فقیهان جواز استفادۀ طبّی از برخی مواد مخدر را، به ضرورت و انحصار درمان به آن و منجرّ نشدن به اعتیاد مشروط کرده اند.
ترک اعتیاد
ترک اعتیاد در صورت امکان و در پی نداشتن ضرر، واجب است.
معرفی معتادان برای درمان
معرّفی معتادان به مراکز درمانی در صورتی که کمک به درمان آن ها باشد و اطمینان به عدم ضرر کلّی مانند مرگ معتاد وجود داشته باشد جایز است.
کمک مالی به معتاد فقیر
...
[ویکی فقه] اعتیاد (فقه). عادت کردن و خو گرفتن را اعتیاد گویند. این عنوان به مناسبت در باب های زکات، خمس، صوم، حج و نکاح مطرح شده است.
اعتیاد به مواد مخدر از هر نوع که باشد اعم از خواب آور، مختل کنندۀ حواس و مست کننده- مانند تریاک، بنگ، حشیش و هروئین- حرام است و حتی بسیاری از فقیهان جواز استفادۀ طبّی از برخی مواد مخدر را، به ضرورت و انحصار درمان به آن و منجرّ نشدن به اعتیاد مشروط کرده اند.
بررسی مواد مخدر در متون اسلامی، ص۲۳۳-۲۵۲.
ترک اعتیاد در صورت امکان و در پی نداشتن ضرر، واجب است.
استفتائات (امام خمینی) ج۲، ص۳۷.
معرّفی معتادان به مراکز درمانی در صورتی که کمک به درمان آن ها باشد
اجوبة الاستفتائات ج۲، ص۱۰۹.
...

معنی کلمه اعتیاد در ویکی واژه

dipendenza
عادت کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه اعتیاد

با توجه به ماهیت و ساختار اعتیاد، توجه به بعد روانی این بیماری نیز بسیار ضروری است. از این رو تست‌ها و آزمایش‌هایی نیز برای پی بردن به وضعیت اعتیاد فرد با توجه به جنبه‌های رفتاری و روانی آن‌ها موجود می‌باشد که شامل پرسش‌هایی است که خود فرد باید به آن‌ها پاسخ دهد.
از اعتبار اگر دگران معتبر شوند در ترک اعتیاد بود اعتبار ما
در دنیای کامپیوتر، سرگرمی‌های متنوعی که وجود دارند که قطعاً می‌توانند افراد خیلی زیادی را جذب خود کنند. بازی کردن عیبی ندارد و به عنوان یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت خیلی لذت بخش است. اما همین بازی کردن می‌تواند جنبه اعتیادی به خودش بگیرد. زمانی که افراد برای فرار از مشکلات در زندگی و روابط خود با دیگران در دنیای واقعی، به دنیای بازی‌ها می‌روند و زمان زیادی صرف می‌کنند و در آنجا احساس خوبی دارند، از کارهای دیگر غافل می‌شوند و اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری شکل می‌گیرد.
اگر برای درمان اعتیاد به عشق در خود تصمیم جدی دارید باید در طول این مسیر شجاع و با جسارت رفتار کنید. باید به طور جدی با هر چیزی که زندگی شما را به عوامل دیگری جز خوذتان مانند رابطه و یا عشق وابسته می کند مبارزه کرده و هنگام بروز سختی ها از برقراری رابطه ی عاطفی خودداری کنید.
عده‌ای که هر کدام به نوعی درگیر خلاف و اعتیاد هستند. وقتی به هوش می‌آیند (یا به اصطلاح از خواب برمی خیزند)، متوجه می‌شوند که در یک اتاق زندانی هستند. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که به دست جیگ‌ساو قاتل، گرفتار شده‌اند، و به بدن همه آن‌ها سم تزریق شده؛ و برای به دست آوردن پادزهر، باید مراحل بازی را که جیگ‌ساو از آن‌ها خواسته انجام دهند. در طی فیلم، کاراگاه متیوز که پسر او نیز بین زندانیان است، محل مخفیگاه را پیدا می‌کند. اما در پایان فیلم خود نیز به دست جیگ‌ساو گرفتار می‌شود، و در همان حمام متروک زندانی می‌شود.
در ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفتن بازیکنانِ گرفتار اعتیاد بیشتر در حاشیه قرار دارد؛ بسیاری از والدین و بیماران تنها از طریق گوگل یا مشارکت در انجمن‌های اینترنتی به راهکارهایی دست پیدا می‌کنند و اغلب بازیکنان از جدی گرفته نشدن توسط روانشناسان و پزشکان گلایه دارند. تا این لحظه هیچ سازمان رسمی و مستقلی در این زمینه در خاک آمریکا تأسیس نشده‌است.
ال‌اس‌دی به صورت جسمی اعتیادآور نیست ولی می‌تواند یکی از بالاترین سطوح وابستگی روانی را ایجاد کند. اما مصرف مداوم روان‌گردان‌ها معمولاً خوشایند نیست و حتی با یک بار مصرف ممکن است کلا از مصرف آن‌ها منصرف شوند، زیرا تأثیرات روانی و افکاری شدیدی را ممکن است داشته باشند.
و علاج این رذیله، بعد از آنکه آدمی قبح آن را برخورد، و دانست که این موجب بازماندن از مراتب علم و عمل و محرومی از فیض معارف و نیل سعادات است، و آدمی را به درجه هلاکت می رساند، آن است که رجوع کند به استدلالات و معتقدات علمای مشهور به استقامت سلیقه، و معروف به افهام مستقیمه، و خواهی نخواهی خود را بر متقضای ادله معتبره در نزد آنها بدارد، و تجاوز از اعتقادات و اعمال و افعال آنها نکند و بداند که بعد از آنکه جمعی کثیر و جمی «غفیر از علمای اعلام و صاحبان افهام مستقیمه بر این طریق هستند، و او به تنهائی در آن طریقه تشکیک نماید، لامحاله از «اعوجاج سلیقه یا اعتیاد ذهن اوست به شبهه، پس نفس خود را به تکلیف بر طریقه آنها بدارد تا عادت کند به ثبات و اطمینان و در تعلم علوم تعلیمیه، مانند: حساب و هندسه و هیئت، مدخلیه تمام است در حصول استقامت ذهن، و بسیار نادر اتفاق می افتد که کسی در این علوم «صاحب ید» باشد و «مزاول آنها باشد، ولی سلیقه او مستقیم و ذهن او «قویم نباشد.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان سرگرمی‌های نرم‌افزاری ایالات متحده آمریکا، نزدیک به ۲٫۶ میلیارد نفر از جمعیت ۷٫۶ میلیاردی دنیا (شامل دو سوم جمعیت خانواده‌های آمریکایی) به طور مداوم بازی می‌کنند. به علاوه پیش‌بینی می‌شود درآمد سالیانه صنعت گیم طی سه سال آینده با ۳۱ درصد رشد به نرخ ۱۸۰٫۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا برسد. عنوان فورتنایت بتل رویال هم که این روزها تب داغی دارد و گاهی هم در مورد مشکلات پیرامون اعتیاد به آن سخن به میان می‌آید، چند وقت پیش اعلام کرد در یک ماه حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمدزایی کرده‌است
و پادشاه را به همه حال سبیل رشاد و سننِ اعتیاد پدران نگه باید داشت و هرک از آن دست باز دارد، بدو آن رسد که بدان گرگ خنیاگر دوست رسید. ملک پرسید: چون بود آن ؟
ارتکاب قبایح اعمال اعتیاد کواذب اقوال
تماشای پی در پی یکی از علائم اعتیاد به تلویزیون نیست و تا زمانی که باعث آسیب‌های فیزیکی و روانی نشود به اعتیاد منجر نمی‌شود.
در بخش عهد قدیم از کتاب مقدس، اعتیاد به الکل و میگساری و مستی غیرقابل کنترل جزو اعمال نادرست و مذموم خوانده شده و در بخش عهد جدید صراحتاً حرام اعلام شد، امّا استفادهٔ کنترل شده از الکل منعی ندارد. درنتیجه مسیحیان انتقادی به معجزهٔ «تبدیل آب به شراب» توسط عیسی مسیح وارد نمی‌دانند.
برای مدتی موسورگسکی قادر بود خلاقیتش را حفظ کند. نوشته‌های موسیقایی او در ۱۸۴۷ بی-آفتاب، مقدمه خوانشینا، و قطعه پیانو تابلوهای نمایشگاه را شامل می‌شود. او همچنین کار بر روی اپرای کمیک بازار مکاره سوروچینسکی بر اساس داستانی از گوگول را شروع کرد. در سال‌های بعد، افت موسورگسکی به شکل فزاینده‌ای آشکار شد. اگر چه او اکنون جزئی از حلقه شخصیّت‌های مهم شامل خوانندگان، پزشکان و بازیگران شده بود، با این وجود کمتر می‌توانست در برابر نوشیدن مقاومت کند و چند مرگ متوالی در میان نزدیکترین دوستانش، رنج زیادی را به او تحمیل کرد. در زمان‌هایی به نظر می‌رسید که اعتیاد او به الکل تحت کنترل است، بهترین کارهای ۶ سال آخر عمرش ۴ ترانه و رقص مرگ قرار دارد. شغل دولتی او بیش از پیش با بیماری و غیبت او متزلزل بود.