آب پا

معنی کلمه آب پا در فرهنگ معین

( آب پا ) (اِفا. ) میرآب ، کسی که در تقسیم آب نظارت کند.

معنی کلمه آب پا در فرهنگ فارسی

( آب پا ) ( اسم ) میر آب آنکه در تقسیم آب نظارت کند .

جملاتی از کاربرد کلمه آب پا

در طریقه آب فشانی بر روی بام سطح خارجی بام خیس نگه داشته می‌شود و بدین ترتیب دمای بام کاهش می‌یابد. در آب پاشی صحیح بام حدوداً ۹۰٪ از بار حرارتی ناشی از تابش آفتاب در روی بام خنثی می‌گردد.

در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۱، آتش‌سوزی در یک مرکز قرنطینه کووید-۱۹، در بیمارستان الحسین در شهر ناصریه رخ داد. یک پزشک در بیمارستان که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری رویترز گفتگو کرد، اظهار داشت که بیمارستان از نظر ایمنی مانند سیستم اعلام حریق یا سیستم آب پاش کمبود دارد. گزارش‌ها نشان داده‌اند که آتش‌سوزی توسط یک کابل برق که دارای نقص بوده است، به وسیله سیلندرهای اکسیژن که احتمالاً منفجر شده‌اند، تشدید شده است.

تا ۱۱ مرداد روز سوم اعتراضات عموم مقامات رسمی ایران از هرگونه اظهار نظری خودداری کردند. مطابق گزارش‌ها و ویدئوها برخورهای قهرآمیزی در اصفهان و کرج با تظاهرات در روز اول و دوم صورت گرفت. گزارش‌ها و ویدئوهایی از دخالت لباس شخصی‌ها و ضرب شتم معترضان توسط آن‌ها منتشر شد. مأموران در اصفهان و کرج با استفاده از آب پاش، افشانه فلفل و گاز اشک آور اقدام به مقابله با تظاهرکننده‌ها و مردم نمودند. مردم نیز در پاسخ با پرتاب سنگ و آتش زدن لاستیک و حتی درگیری فیزیکی مستقیم اقدام به مقابله به مثل علیه نیروهای امنیتی کردند.
هرچند که بر آتش عشقت آبم در عشق چو آب پاک و آتش نابم
در دوران حکومت ولید بن عبدالملک، ساخت و توسعهٔ مسجدالاقصی ادامه یافت و شامل هفت رواق، یک رواق در وسط و شش رواق در دو سمت غربی و شرقی مسجد شد. هم‌چنین، مسجدالاقصی در این دوره صاحب ۱۱ دروازه شد که هفت دروازهٔ آن در شمال، یک دروازه در شرق، دو دروازه در غرب و یک دروازه در جنوب قرار داشت. برای دسترسی نمازگزاران به آب پاک، ۲۵ حلقه چاه حفر شد و یک برکهٔ کوچک برای وضو گرفتن در جلوی مسجد تدارک داده‌شد. در دوره‌های بعدی سه آبخوری به مسجد اضافه‌شد.
زان وسیلت ساختم خود را وگر نز روی عقل بر لب دجله بنفروشد کس آب پارگین
سالک آمد پیش آب پاک رو گفت ای پاکیزهٔ چالاک رو
چون بگشتند جملگی در گردخاک کرد پیدا جسم ما از آب پاک
«وارتاپت ملیک پاشایان» می‌نویسد: «وارداوار در زبان سانسکریت به معنی وارت (آب)، وار (پاشیدن) و شستن است. بدین سان وارداوار به معنی آب پاشی است.»
بسا آب پاکان که بر خاک ریخت چو خون جگر گوشه ی تاک ریخت
این غذا ابتدا با کمی تفت دادن سیر ورقه‌ای نازک در روغن زیتون، گاهی اوقات با اضافه کردن خرده‌های فلفل قرمز خشک شده (در این صورت آنرا اسپاگتی سیر، روغن و فلفل می‌نامند) تهیه می‌شود. سپس روغن و سیر را روی اسپاگتی پخته شده در آب نمک می ریزند. پس از آن جعفری ایتالیایی ریز خرد شده معمولاً به عنوان چاشنی اضافه می‌شود. همچنین پنیر پارمزان رنده شده یا پنیر پکورینو را می‌توان اضافه کرد، هرچند که استفاده از پنیر در اکثر دستور العمل‌های سنتی گنجانده نشده‌است. برخی از دستور پختها توصیه می‌کنند برای ایجاد سس ، مقداری از آب پاستا را به روغن زیتون اضافه کنید، اما دستور پختهای دیگری توصیه می‌کنند به سادگی روغن را روی پاستا آبکش شده بریزید، که در این صورت سس ایجاد نمی‌شود.
چون ز چاهی می‌کنی هر روز خاک عاقبت اندر رسی در آب پاک
همه تن بشستش بران آب پاک به کردار خورشید شد تابناک
ستایشگرم آب پاک سود رسان زندگی‌ساز را، ستایشگرم آن اردویسور اناهیته را، آن نگهبان شایسته آب‌های نیالوده گیتی را.
درصد خانوارهای بغلانی که به آب پاک آشامیدنی نیاز دارند از ۱۹٪ در سال ۲۰۰۵ به ۲۵٪ در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. درصد تولدهایی که یک مادر نزد قابله ماهر مراجعه می‌کند از ۵٫۵٪ در ۲۰۰۵ به ۲۲٪ در ۲۰۱۱ افزایش یافته است.
مست و خراب این چنین چرخ ندانی از زمین از پی آب پارگین آب فرات ریخته
وزارت کشور به زنان و کودکان برای ترک میدان استقلال تا ساعت ۸ شب مهلت داد. پلیس در ساعت ۲۰:۰۰ با یک دستگاه ماشین آب پاش و نفربر زرهی به سمت هزاران معترض در میدان نزاله‌ژنوستی (میدان استقلال) پیشروی کرد. چادرهای معترضان در میدان اصلی در حال سوختن بودند. پلیس اقدامات خود را به عنوان بخشی از یک کارزار ضد تروریستی علیه «افرادی که آشکارا خود را مسلح کرده بودند» توجیه کرد. آرسنی یاتسنیوک، رهبر مخالفان، از پلیس خواست تا ۲۰۰ متری خیابان اینسته توتسکا عقب‌نشینی کند و از هر دو طرف خواست تا صبح آتش‌بس برقرار کنند. معترضان در میدان لاستیک‌ها و سایر آوارهای در حال سوختن را روی هم چیدند تا دیواری از آتش بین خود و نیروهای امنیتی ایجاد کنند.
سر و تن بشست اندر آن آب پاک بیامد بغلتید بر تیره خاک
بر خاک چو بادم ای دل افزای هنوز بر آتش و چشمم آب پالای هنوز
آگنی‌هورتا در زمان طلوع و غروب آفتاب به نیت پاک‌سازی روان انجام می‌گیرد. در آگنی هورتا، نمازگزار نخست خود را با آب پاک می‌ساخت، آن گاه در برابر آتش مقدس ایستاده، سرودها و نیایش‌های آتش را می‌خواند. گاهی نمازگزاران تمام شب را در برابر آتش می‌ایستادند و به سرود خواندن مشغول بودند که به آن آگنی‌سایانا گفته می‌شد. قربانی کردن در برابر آتش نیز که هم در وداها و هم در اوستا ریشه دارد در سانسکریت، آگنی‌ستومه نامیده می‌شد.