احیا

معنی کلمه احیا در لغت نامه دهخدا

احیا. [ اَح ْ ] ( ع ن تف ) بشرم تر.
- امثال :
احیا من بکر.
احیا من فتاة.
احیا من مخدرة.
احیا من هدی .
اخیلیة درباره توبة ابن الحمیر گوید:
فتی کان احیا من فتاة حییة
و اجراء من لیث بخفان خادر.( مجمعالأمثال میدانی ). || نعت تفضیلی از حیوة. دراززندگی تر.
- امثال :
احیا من ضب ؛ والضب زعموا انه طویل العمر. ( مجمعالأمثال میدانی ).

معنی کلمه احیا در فرهنگ عمید

= حی
۱. رونق دادن.
۲. شب زنده داری کردن، شب را به عبادت گذراندن.
۳. (اسم ) در تشیع، هریک از شب های نوزدهم، بیست ویکم، و بیست وسوم ماه رمضان که در آن شب زنده داری و عبادت می کنند، شب قدر.
۴. (شیمی ) ترکیب شدن جسم با هیدروژن.
۵. (کشاورزی ) آباد کردن زمین کشاورزی.
۶. [قدیمی، مجاز] بهبود بخشیدن حال یا وضع کسی یا چیزی.
۷. [قدیمی] زنده کردن.

معنی کلمه احیا در فرهنگ فارسی

جمع : حی . ۱ - ( صفت اسم ) زندگان . ۲ - قبیله ها خاندانها .
بشرم تر

معنی کلمه احیا در فرهنگ اسم ها

اسم: احیا (دختر، پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ahyā) (فارسی: اَحيا) (انگلیسی: ahya)
معنی: زندگی، زندگان، زندگی از نو، خاندان ها، قبیله ها، نامی برای شبهای نوزدهم، بیست و یکم، و بیست وسوم ماه رمضان، در اصل احیاء

معنی کلمه احیا در دانشنامه عمومی

احیا (آلبوم سلنا گومز). «احیا» ( به انگلیسی: Revival ) ششمین آلبوم از سلنا گومز است که در ۹ اکتبر ۲۰۱۵ توسط اینترسکوپ رکوردز و پالیدور رکوردز منتشر شد. در هفته اول این آلبوم با ۱۱۷ هزار فروش در جدول بیلبورد ۲۰۰ رتبه نخست را به دست آورد.
احیا (فیلم). احیا ( به انگلیسی: The Revival ) یک فیلم درام عاشقانه آمریکایی به کارگردانی جنیفر گربر نوشته ساموئل برت ویلیامز و با بازی زاکاری بوث و دیوید کارل محصول سال ۲۰۱۷ است.

معنی کلمه احیا در دانشنامه آزاد فارسی

اِحیا (resuscitation)
اقداماتی برای بازگرداندن افراد درحال مرگ به زندگی. مؤثرترین روش برای فوریت های مرگباری مثل برق گرفتگی، غرق شدگی یا سکتۀ قلبی، احیای دهان به دهاناست. نیروهای پزشکی و پیراپزشکی احیای قلبی ریویرا می آموزند. در این نوع احیا، برای شروع مجدد تنفس، ضربان قلب یا هردو، و تثبیت وضع بیمار از وسایل مخصوصی تا هنگام شروع درمان اصلی استفاده می کنند. میزان موفقیت احیای قلبی ریوی کمتر از ۳۰ درصد است.
احیا (شیمی). رجوع شود به:کاهش

معنی کلمه احیا در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] اِحیا یا شب زنده داری (یعنی شب را به دعا و عبادت گذراندن) یکی از سنت های مهم در میان مسلمانان است.
به گفته اکثر مفسّران، از سوره مزمل به دست می آید که در ابتدای اسلام، شب زنده داری به قصد نماز شب حدود یک سال بر پیامبر(ص) واجب بوده و مسلمانان در کنار پیامبر، آن را به جای می آوردند. به نظر اغلب فقها و مفسران و طبق آیات یک تا سه همین سوره، پس از حدود یک سال خداوند در این حکم تخفیف قائل شد و تهجد جای آن را گرفت.
اِحیا در اصطلاح خاص، به معنای شب زنده داری و بیدار ماندن در شب های خاصی از سال است که مهم ترین آن ها، شب قدر (شب های نوزده، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان) است. همچنین در روایتی از امام علی (ع)، احیای چهار شب یعنی شبِ اولِ ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان توصیه شده است.
[ویکی الکتاب] معنی أَحْیَا: زنده کرد
معنی کِفَاتاً: جمع کننده - ظرفها (کلمه کفات و همچنین کلمه کفت به معنای جمع کردن و ضمیمه کردن است و درعبارت " أَلَمْ نَجْعَلِ ﭐلْأَرْضَ کِفَاتاً "میفرماید : مگر ما نبودیم که زمین را کفات کردیم ، یعنی چنان کردیم که همه بندگان را در خود جمع میکند ، چه مردهها را و چه ز...
ریشه کلمه:
حیی (۱۸۴ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه احیا

جنبش ملی اعتدالگرایان که قبل از جنگ وجود داشت احیا شد و گروه‌های تندرو نیز تفاوت‌های خود را مخفی کردند تا همگی در یک صف واحد در جبهه جنگ بایستند. آن‌ها در مورد خدمات گسترده‌ای که در زمان جنگ به بریتانیا ارائه داده بودند گفتگو کرده و خواستار پاداش شدند. همچنین آن‌ها مدعی شدند که هندی‌ها ظرفیت لازم را برای اداره کشور خودشان دارند. در سال ۱۹۱۶، کنگره موفق به جعل پیمان لاکنو شد، که شامل یک همبستگی موقت با انجمن مسلمانان بر سر موضوع واگذاری قدرت سیاسی و آینده اسلام در منطقه بود.
ابوکالیجار با سفر به بغداد اقتدار خود را تقویت کرد و در آنجا عنوان امیر و لقب «محیی الدین» را از خلیفه دریافت کرد. چندین فرمانروای محلی بین‌النهرین اقتدار او را به رسمیت شناختند و حتی کاکوئیان به او اعلام وفاداری کردند. اما این اقدام آخر باعث مداخله سلجوقیان شد و ابوکالیجار تصمیم به مذاکره با ایشان و اتحاد از طریق ازدواج گرفت. در این بین والی بویی کرمان تصمیم گرفت تسلیم قاورد سلجوقی شود. ابوکالیجار برای احیای مجدد اقتدار خود در کرمان تصمیم به لشکرکشی گرفت، اما با والی کرمان سفیری با هدایا و قول تجدید بیعت فرستاد. اندکی بعد ابوکالیجار در سی و هشت سالگی درگذشت. پسرش ملک الرحیم جانشین او شد، اما آل بویه اندکی پس از مرگ او دچار جنگ جانشینی شدند و کرمان وارد مدار سلجوقیان شد.
نموده اند زلعلش، مسیح و هارون وام یکی طریقه ی احیا، یکی سخندانی
زانکه کردی اختیار از کارها احیای حق حق ترا کرد از همه شاهان عالم اختیار
در قانون اساسی ۱۳۴۳ خورشیدی / ۱۹۶۴ میلادی، نام فارسی دری و پشتو به عنوان زبان‌های رسمی افغانستان آمده‌است. احیای واژهٔ کهن دری به این معنی است که در بعضی از دیدگاه‌ها، ناحیه شرقی که منطبق بر افغانستان یا خراسان است مهد این زبان تصور می‌شود. از این رو واژهٔ فارسی دری به معنای زبانِ فارسی است که در افغانستان تکلم می‌شود.
گفت: از کجا می رسی ای اصمعی؟ گفتم: از پیش کریمترین کسی از احیاء عرب. پرسید که کیست آن؟ گفتم که مردی که مرا از علم و مال خود بهره ور ساخته است، و آن رقعه و صره را پیش وی بر زمین نهادم.
کریم‌خان زند در سال ۱۷۵۳ میلادی به قلعۀ کرمانشاه که در آن زمان در درۀ رود قره‌سو قرار داشت جمله کرد و به گونه‌ای آن را با خاک یکسان کرد که به مدت نزدیک به ده سال شهری به نام کرمانشاه وجود نداشت. در سال ۱۷۶۲ الله‌قلی‌خان زنگنه با زندیان صلح کرد و در نتیجۀ آن مجدداً به عنوان حاکم کرمانشاه به رسمیت شناخته شد. با حکومت مجدد الله‌قلی‌خان مردم از درۀ قره‌سو به درۀ رود آبشوران کوچ کرده و در روستاهای کُردنشین چنانی، هوری‌آباد، فیض‌آباد و برزه دماغ ساکن شدند که هر دو هم‌اکنون بخشی از بافت قدیم شهر کرمانشاه به شمار می‌آیند. ساخت بازار کرمانشاه و ساختمان‌های جدید همگی در زمان حکومت الله‌قلی‌خان و از سال ۱۷۶۲ آغاز شد که به زودی به احیای کرمانشاه انجامید.
آثار گردشگری در اقتصاد محل هنوز آشکار نشده است. گردشگران ترجیح می‌دهند در چادرها بمانند و از غذاهای کنسروی، که همراه آورده‌اند، بخورند. نتیجه به جا گذاشتن زباله در کنار جاده‌ها و، احیاناً، تخریب مراتع و مزارع روستائیان است. در سال‌های اخیر فرمانداری کلیبر با برگزاری جشنواره انار و زغال اخته برای ترویج تولید تجاری و بازاریابی این میوه‌ها تلاش کرده است. از سال ۱۳۸۸، در اواخر مهر ماه هر سال، جشنواره انار در مردانقم برگزار می‌شود. جاذبه اصلی این جشنواره اجرای موسیقی عاشقی توسط عاشقهای معروف منطقه است. در اخبار منتشره اغلب بر جنبه‌های جذب گردشگری این جشنواره‌ها تأکید می‌شود.
در «احیا» آمده است که یکی شبلی را بخواب دید. و از او پرسید: پروردگار با تو چه کرد؟ شبلی پاسخ گفت: آن سان مرا به حساب گرفت که سخت نومید شدم و آن هنگام مرا در بخشایش خویش غرقه ساخت.
در آغاز دهه ۶۰ رم با شرکت در مسابقات اروپایی سعی در احیای روحیه تیم و هواداران داشت. در ۶۱–۱۹۶۰ رم با قهرمانی در اینتر-سیتیز فیرز کاپ اولین موفقیت اروپایی خود را کسب کرد. رم توسط لوئیس کارنیگلیا با غلبه بر یونیون سنت گیلویس، کولون و هیبرنیان به دیدار نهایی رسید. رم در فینال با نتیجه ۲–۴ در دو بازی رفت و برگشت بیرمنگام را شکست داد و قهرمان جام اینتر-سیتیز فیرز کاپ شد. ستاره آن رقابت پدرو مانفردینی از رم بود که توانست ۱۲ گل به ثمر برساند.
و عذابها دو نوع است: جسمانی است و روحانی، اما آنچه جسمانی است در آخر کتاب احیاء شرح کرده ایم به تفصیل و هر خبر که در آن بیامده است بیاورده ایم. و آنچه روحانی است در عنوان کتاب آورده ایم. و همچنین حقیقت مرگ که چه بود و حقیقت روح و ارواح وی پس از مرگ همه در عنوان شرح کرده ایم. هرکه خواهد که تفصیل عذاب جسمانی بداند از احیاء طلب باید کرد. و هرکه خواهد که روحانی بداند از عنوان در این کتاب بداند.
امیر المؤمنین علی (ع) گفت: عاش مائة سنة فقتل ثمّ احیاه اللَّه و عاش مائة اخری فصحب فی الدّنیا قرنین.
حسین مصباحیان، یکی از استادان گروه فلسفه دانشگاه تهران اخراج شد. وی اعلام کرد که بعد از ۱۶ سال حضور در گروه فلسفه «فاقد قرارداد استخدامی شده یعنی در عمل اخراج‌شده» است.
بدان که هر که از پس سخن دیگران شود، نابینا باشد، و این کسی گوید که نه از اهل تقلید باشد و نه از اهل بصیرت که اگر کسی از اهل بصیرت بودی، بدانستی که مرگ قالب، حقیقت آدمی را نیست نکند و اگر از اهل تقلید بودی، از قرآن و اخبار بشناختی که روح آدمی پس از مرگ به جای خویش بود که ارواح پس از مرگ دو قسم است: ارواح اشقیا، و ارواح سعدا اما در ارواح سعدا، قرآن مجید می فرماید: «و لا تحسبن قتلوا فی سبیل الله امواتا، بل احیاء عند ربهم یرزقون بما اتیهم الله من فضله فرحین» می فرماید، مپندارید که کسانی که در راه حق کشته شدند، ایشان مرده اند، بلکه زنده اند و شادمانند به خلعتها که از حضرت ربوبیت یافته اند و بر دوام از آن حضرت روزی خویش می ستانند) و اما در حق اشقیا، کافران بدر چون رسول (ص) و اصحاب ایشان را بکشتند، یک یک ایشان را آواز می داد و ندا می کرد و ایشان کشته و می گفت، «یا فلان، یا فلان! وعده ها که از حق تعالی یافته بودم در قهر دشمنان وی، همه را حق یافتم، و حق تعالی تحقیق کرد آن وعده ها که شما را داده بود به عقوبت، پس از مرگ حق یافتند یا نه.»
پس از مرگ شاهزاده جورج اول ، پسر زیگیزموند در سال ۱۴۷۴ میلادی، این قلمرو دوباره تقسیم شد. آنهالت-دسائو برای دومین بار در سال ۱۵۴۴ با ایجاد آنهالت-زربست و آنهالت-پلوتزکائو تقسیم شد. از سال ۱۵۶۱ تا ۱۶۰۳ میلادی آنهالت-دسائو تحت حکومت شاهزاده آنهالت-زربست بود و در سال ۱۶۰۳ میلادی شاهزاده نشین آنهالت-دسائو احیا شد و در سال ۱۸۰۷ میلادی به دوک نشین تبدیل شد.
این مراکز تبدیل به کانون‌های فکر ارمنی شدند و نشانه محل‌هایی بودند که در آن‌ها فکر احیای مجدد ملت ارمنی شکل گرفت و سپس در میان تمامی افراد ملت شیوع یافت. در حقیقت در سده نوزدهم بود که پدیده رنسانس یا احیای مجدد فرهنگی به ارمنیان آموخت تا با بازگشت به پیشینه باستانی خویش از گذشته درخشان خود اطلاع حاصل کنند.
گر به دور لب جانبخش تو بودی عیسی با وجود تو نیارستی از احیا دم زد
در ساز ما نهفته‌ست احیای عالم وهم عمری‌ست چون د‌م صبح توفان خروش صوریم
در ایران نیز در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام شد که افزایش دمای آب خلیج‌فارس از سال‌های گذشته بیشتر بوده و این باعث سفیدشدگی مرجان‌های بوشهر شده‌است. این درحالی است که در سال ۲۰۱۵ ، تحقیقات یک زیست‌شناس دریایی به نام جان برت نشان داد که صخره‌های مرجانی خلیج فارس بیش از هر جای دیگری در دنیا تحمل نوسانات دما دارند و یافتن علت آن را امیدی برای احیای صخره‌های مرجانی در دنیا دانستهاند.
می کشد عشقت نسیمی را و احیا می کند عشق هستی سوز را با هر که هست این طبع و خوست