آباد کردن

معنی کلمه آباد کردن در لغت نامه دهخدا

( آباد کردن ) آباد کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) عمارت. عمران :
به گرد اندرش روستاها بساخت
چو آباد کردش کهان را نشاخت.فردوسی.وز آن پس جهان یکسرآباد کرد
همه روی گیتی پر از داد کرد.فردوسی.ز هوشنگ ماند این سده یادگار
بسی باد چون او دگر شهریار
کز آباد کردن جهان شاد کرد
جهانی بنیکی از او یاد کرد.فردوسی.از آن رفته نام آوران یادکرد
بداد و دهش گیتی آباد کرد.فردوسی.صد خانه اگر بطاعت آباد کنی
زآن به نبود که خاطری شاد کنی.علأالدوله سمنانی.

معنی کلمه آباد کردن در فرهنگ فارسی

( آباد کردن ) ( مصدر ) ۱ - معمور کردن دایر کردن بر پا داشتن مقابل ویران کردن خراب کردن . ۲ - زراعت کردن کاشتن . ۳ - پر کردن ممتلی کردن . ۴ - بسامان کردن منظم ساختن . ۵ - مرفه کردن در رفاه داشتن . یا آباد کردن لشکر ( سپاه ) ساز و برگ و مواجب دادن بلشکریان .
عمارت عمران

معنی کلمه آباد کردن در ویکی واژه

آماده و مناسب کردن زمینی برای زراعت به وسیله فراهم کردن آب، مسطح کردن، و مانند آنها. این صحرا ... قابل زراعت و آبادی است، روس‌ها آباد کرده و می‌کنند.‌«حاج سیاح»

جملاتی از کاربرد کلمه آباد کردن

نیست ممکن باده گلگون به حال آرد مرا خانه خود را به سیل آباد کردن مشکل است
بفرمود کآباد کردند شهر چنان کز بهشت است گفتیش بهر
کاخ دل آباد کردن پیشه آزاد مرد طاق گل بنیاد هشتن، شیوه هر لائم است
در این نوع سبب ملکیت، شخص با احیاء و آباد کردن اراضی موات و مباحه (یعنی زمین‌هایی که مالک ندارد و از آن‌ها انتفاع برده نمی‌شود)
می‌توانم عالمی آباد کردن از نفس روی دلرا گر بسوی خواجهٔ بطحا کنم
پس اهل نعمت و عافیت از دنیا آرزو کنند که کاش در دنیا بدنهای ایشان را خود با مقراض پاره پاره می کردند تا ثواب ایشان مثل ثواب اهل بلا می بود» و از این حدیث مستفاد می شود که بلا و مصیبت، آدمی را در مرتبه عبودیت، صاف و پاک می گرداند و خدای تعالی به جهت تکمیل ایشان، آنها را مبتلا می سازد و غرض از خرابی ایشان، آباد کردن است.
سپس نرون تاج پادشاهی را برسر تیرداد نهاد. کشور ارمنستان بر اثر جنگ ویران شده و پایتخت آن به دست سپاهیان رومی نابود گردیده بود. نرون به تیرداد مبلغ ۵۰ میلیون به پول رومی برای آباد کردن کشورش بخشید و نیز عده‌ای از صنعتگران و کارگران رومی را برای همکاری در بازسازی شهر آرتاشات فرستاد.
«هدف حزب ایجاد یک ارمنستان آزاد، مستقل و متحد است. برپایه این هدف و نیز بینش‌ها و سنت‌ها، داشناکسوتیون یک حزب ملی، سوسیالیست، دموکراتیک و انقلابی است که حفظ و صیانت از منافع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت ارمنستان را دنبال می‌نماید. در این راستا، داشناکسوتیون جنبش آزادی‌بخش ملی مردم ارمنی را بر پایه ایدئدولوژی خود تبیین می‌کند. حزب از توسعه آزاد، فراگیر و هماهنگ ملت ارمنی برپایه آزادی افراد، حق تعیین سرنوشت ملی، استقلال، یکپارچگی و رفاه جامعه حمایت می‌کند و در این مسیر حل و فصل مسائل و مشکلات ارمنستان و آباد کردن تمام سرزمین ارمنستان را توسط تمامی آحاد ملت ارمنی در دستور کار خود قرار داده‌است.»
پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، مقامات مجتمع آرامگاه را دوباره آباد کردند و صحن کنیسه قدیمی را به یک صحن برای برگزاری نماز مسلمان تبدیل کردند. برخی از کتیبه‌های یهودی از محوطه آرامگاه برداشته شد و آیات قرآن جایگزین آنها شد. مسجد بزرگ جدید النخیله در حال حاضر ساختار مقبره را در بر می‌گیرد. مسلمانان معتقدند که این مقبره مربوط به پیامبر اسلامی ذوالکفلاست که اغلب او را به نام حزقیال می‌شناسند.
پراگنده زو مردم و چارپای چه دادی که آباد کردند جای
دژ اختیارالدین نخستین دژ استوار منطقه هرات در افغانستان است که اهالی آن به راهنمایی شمیره دختر فریدون به منظور رهایی از چیرگی و باجگیری دشمن آباد کردند.[نیازمند منبع]در سدهٔ چهارم پیش از میلاد در پی تهاجم اسکندر مقدونی ویران ولی پس از آن به فرمان خود او از نو آباد شد.این دژ دوباره در اثر هجوم چنگیز ویران ولی بعدآ در عصر فخرالدین (۶۸۷ - ۷۰۶ه.ق) توسط وزیرش اختیارالدین آباد شده و بنام وی نامیده شد.
و پس از چند سال دوباره عده‌ای به این روستا آمده و به آباد کردن و سکونت در آن پرداختند که از مهمترین آن‌ها میرزا مباشر نام داشت که بعد از ایشان نصرت الله فرزند بزرگ او و بعد از مرگ زودهنگام نصرت الله برادرش صدر الله زمیندار و کدخدای ده به‌شمار می آمدند
این روستا در گذشته ها ارمنی نشین بوده که بعد از کوچ ارامنه دو برادر به نام های مشهدی فرض الله و مشهدی نعمت که از اهالی روستای آوارسین بودند دوباره آنجا را آباد کردند مشهدی مهدی جعفرپور و محمود بهجت آوارسین از زمین داران بزرگ اسیران میباشند.
به تاراج و کشتن گشادند دست همه شهر آباد کردند پست
شاه این‌بار تصمیم گرفت خمینی را به خارج از کشور تبعید کند. سحرگاه روز سیزده آبان گروهی مأمور اعزامی از تهران وی را دستگیر و مستقیماً راهی فرودگاه مهرآباد کردند. او در آن‌جا با یک فروند هواپیمای نظامی، به آنکارا انتقال داده‌شد. پس از تبعید خمینی موجی از اعتراض‌ها در قالب تظاهرات در تهران، تعطیلی طولانی‌مدت درس حوزه‌ها و ارسال طومارها و نامه‌ها به سازمان‌های بین‌المللی و مراجع تقلید به راه افتاد.
پس از آن اسپهبد در آباد کردن سرزمینش گام برداشت. در رابطه با طرز بنیان نهادن شهر سارویه، ابن‌اسفندیار چنین نگاشته که فرخان به شخصی به نام «باو» دستور داد که در مکان روستایی به نام «اوهر»، شهری بنا نهد. آن موضع بر جایگاهی بلند قرار داشته و دارای چشمه‌ساران فراوان بود.
درون خسته ای را شاد کردن به از صد کعبه ات آباد کردن
همه ویرانها آباد کردند هزاران شهر و ده بنیاد کردند
پس از انقراض مادها، هر چند هگمتانه مرکزیت نخستین را نیافت، ولی به جهت قرار گرفتن در مسیر راه شاهی، که پارسه (تخت جمشید) را به سارد متصل می‌کرد، به عنوان پایتخت تابستانی هخامنشیان مورد توجه خاص بود و از این رو آن را آباد کردند.
جز از داد و آباد کردن جهان نبودش به دل آشکار و نهان