آزاد
معنی کلمه آزاد در لغت نامه دهخدا

آزاد

معنی کلمه آزاد در لغت نامه دهخدا

( آزاد ) آزاد. ( ص ) آنکه بنده نباشد. آنکه در رقیت نباشد. حُرّ. حُرّه. ضد بنده :
هر آنکس که دارد ز پروردگان
ز آزاد وز پاکدل بندگان...فردوسی.ز بس جود او خلق را بنده کرد
بجز سرو و سوسن کس آزاد نیست.ابوعاصم.تو آزادی و هرگزهیچ آزاد
نتابد همچو بنده جور و بیداد.( ویس و رامین ).آزاد شود بعقل ْ بنده.ناصرخسرو.بزرگ جشن است امروز مُلک را ملکا
که شادمان است ای شاه بنده و آزاد.مسعودسعد. || که بنظام و قیود و آداب سپاهیان و سایر ارباب مناصب مقید نباشد :
تن آزاد و آبادگیتی بر اوی
برآسوده از داور و گفتگوی.فردوسی. || یله. رها. مستخلص. رسته. فارغ. سالم از درد. تندرست :
ز گفتار اوانجمن شاد گشت
دل شهریار از غم آزاد گشت.فردوسی.هر آنگه که باشی بدو شادتر
ز رنج زمانه دل آزادتر...فردوسی.سیاوش ز گفتار او شاد شد
نهانش ز اندیشه آزاد شد.فردوسی.شهنشاه ایران از آن شاد گشت
ز تیمار آن لشکر آزاد گشت.فردوسی.چو رستم ز چنگ وی آزاد گشت
بسان یکی کوه پولادگشت.فردوسی.بدو گفت رستم برو شاد باش
بگو شاه را کز غم آزاد باش.فردوسی.چو خواهی که آزاد باشی ز رنج
بی آزار و آکنده بی رنج گنج
بی آزاری زیردستان گزین...فردوسی.همی باد تا جاودان شاد دل
ز رنج و ز غم گشته آزاددل.فردوسی.بدان شارسان ایمن و شاد باش
ز هر بد که اندیشی آزاد باش.فردوسی.همیشه تن آباد و با تاج و تخت
ز رنج غم آزاد و پیروزبخت.فردوسی.ز دست دیده و دل هر دو فریاد
که هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد.باباطاهر.اگر گردن بدانش داد خواهی
ز جهل آزاد بایدکرد گردن.ناصرخسرو.کآن پی مصلحت خویش هم آنها گفتند
که نبودند ز بند طمع و حرص آزاد.اثیر اومانی. || معتق. آنکه او را مولی از بندگی رها ویله کرده باشد :
تا نکشد رنج بنده کی شود آزاد؟

معنی کلمه آزاد در فرهنگ معین

( آزاد ) [ په . ] (ص . ) ۱ - رها، وارسته . ۲ - بی قید و بند. ۳ - نوعی ماهی استخوانی که گوشت قرمز و چرب دارد و بزرگی آن تا یک متر می رسد. ۴ - درختی است از خانوادة نارونان . ۵ - آن که بندة کسی نباشد. مق بنده ، عبد. ۶ - مختار، مخیر. ۷ - نجیب ، اصیل . ۸ - سالم و بی گ

معنی کلمه آزاد در فرهنگ عمید

( آزاد ) ۱. رها، یله، رسته.
۲. بدون دلبستگی به دنیا و تعلقات آن، وارسته: عیب حافظ گو مکن واعظ که رفت از خانقاه / پای آزادان نبندند ار به جایی رفت رفت (حافظ: ۱۸۲ ).
۳. بی قیدوبند.
۴. آن که آزادی دارد.
۵. آنکه یا آنچه وابسته به ارگان دولتی نباشد.
۶. [مقابلِ ممنوع] بدون عامل بازدارنده.
۷. عزب، مجرد.
۸. (فلسفه ) دارای اختیار.
۹. [قدیمی] آن که بندۀ کسی نباشد.

معنی کلمه آزاد در فرهنگ فارسی

( آزاد ) ( صفت ) ۱ - آنکه بند. کسی نباشد حر مقابل بنده عبد. ۲ - رها وارسته . ۳ - بی قید و بند . ۴ - شاد فارغ . ۵ - سر افراز. ۶ - سالم بی گزند . ۷ - مختار مخیر. ۸ - نجیب اصیل . ۹ - نوعی ماهی استخوانی که گوشت قرمز و چرب دارد و بزرگی آن تا یک متر میرسد و در بحر خزر موجود است آزاد ماهی . ۱٠ - درختیاز خانواد. نارونان که در همه جنگلهای شمال ایران وجود دارد و آن تنومند و بلند است و چوب وی برای ساختن شانه و پوشیدن پل و سقف بنا بکار رود . آقچه آغاج آزدار. ۱۱ - ارژن بعضی فرهنگها این کلمه را بمعنی ( ارزن ) و گاورس نوشته اند ارزن مصحف ( ارژن ) است . ۱۲ - بادامک ۱۳ - آزاد درخت
آنکه بنده نباشد
رها، یله، رسته، وارسته، بی قیدوبند، نقیض بنده، آزادی: آزادبودن، رهایی، ضدبندگی
نوعی خرما در عراق و فلسطین

معنی کلمه آزاد در فرهنگ اسم ها

اسم: آزاد (پسر) (فارسی) (تلفظ: āzād) (فارسی: آزاد) (انگلیسی: azad)
معنی: رها شده از گرفتاری یا چیزی آزاردهنده، فارغ و آسوده، فارغ، آسوده، بی دغدغه خاطر، مختار، صاحب اختیار، ( در گیاهی ) درخت جنگلی ( آزاد درخت )، ( در قدیم ) نجیب، شریف، آزاده، ( در قدیم ) ( شاعرانه ) صفتی است برای بعضی گیاهان، درختی جنگلی و بلند، رها شده از تعلقات دنیوی

معنی کلمه آزاد در دانشنامه عمومی

آزاد (ترانه). «آزاد» ( به انگلیسی: On the Loose ) تک آهنگی از هنرمند اهل جمهوری ایرلند نایل هوران است. این تک آهنگ در آلبوم جنبش ( ۲۰۱۷ ) قرار داشت و به عنوان چهارمین تک آهنگ آن منتشر شده است.
آزاد (فیلم). آزاد ( انگلیسی: Born Free ) فیلمی در ژانر ماجراجویی به کارگردانی جیمز هیل است که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ویرجینیا مکنا، بیل تراورز و جفری کین اشاره کرد.
"جوی آدامسون" و همسرش "جرج آدامسون""، توله شیری به نام "السا" را بزرگ می کنند. وقتی "السا" به سن بلوغ می رسد، "جوی" تصمیم می گیرد تا او را برای زندگی در حیات وحش دوباره آموزش دهد. . .
آزاد (فیلم ۱۹۵۵). «آزاد» ( انگلیسی: Azaad ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دیلیپ کومار، مینا کوماری و پران اشاره کرد.
آزاد (فیلم ۱۹۷۸). آزاد ( به هندی: Azaad ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۸ و به کارگردانی پرامود چاکراوارتی است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، هما مالینی، پریم چوپرا، کشتو موکرجی، شوما آناند ایفای نقش کرده اند.
آزاد (فیلم ۱۹۸۴). آزاد ( به انگلیسی: The Hunt ) یا بی بند و بار فیلمی محصول سال ۱۹۸۴ و به کارگردانی هربرت راس است. در این فیلم بازیگرانی همچون کوین بیکن، لوری سینگر، دایان ویست، جان لیسگو، کریس پن، سارا جسیکا پارکر، فرانسیس لی مک کین ایفای نقش کرده اند.
در سال ۲۰۱۱ فیلیمی با همین نام ساخته شد که بازسازی همین فیلم می باشد.
آزاد (فیلم ۲۰۱۱). آزاد ( انگلیسی: Footloose ) یا بی بند و بار فیلمی در ژانر رمانتیک، موزیکال و کمدی - درام به کارگردانی کریگ برو است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
این فیلم بازسازی فیلم آزاد محسوب می شود.
• جولیان هاف
• اندی مک داول
• دنیس کواید
• مایلز تلر
• کیم دیکنز
• ری مک کینون
آزاد (فیلم ۲۰۲۳). مستقل یا آزاد ( انگلیسی: Freelance ) یک فیلم کمدی اکشن آمریکایی آماده اکران به کارگردانی پی یر مورل با بازی جان سینا، الیسون بری، خوان پابلو رابا، آلیس ایو، مارتون چوکاش و کریستین اسلیتر است.
سال ها پس از بازنشستگی از ارتش، اپراتور سابق نیروهای ویژه، میسون پتیتس، شغلی را برای تامین امنیت روزنامه نگار کلر ولینگتون در حالی که با خوان ونگاس، رئیس جمهور پالدونیا مصاحبه می کند، انتخاب می کند. وقتی در میانه مصاحبه یک کودتای نظامی رخ می دهد، هر سه مجبور می شوند با هم به جنگل فرار کنند.
این فیلم در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ با کارگردانی پی یر مورل و بازیگر جان سینا معرفی شد. خوان پابلو رابا، آلیس ایو، مارتون چوکاش، و کریستین اسلیتر به بازیگران پیوستند. فیلمبرداری در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ در کلمبیا با فیلمبرداری تیری آربوگاس آغاز شد.
آزاد (قزاقستان). آزاد ( به قزاقی: Azat ) یک منطقهٔ مسکونی در قزاقستان است که در شهرستان انبکچی قزاق واقع شده است. آزاد ۵٬۸۴۸ نفر جمعیت دارد.
آزاد (گران بوی). آزاد ( ترکی آذربایجانی: Azad ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان شاهومیان واقع شده است. آزاد ۴۹۴ نفر جمعیت دارد.
آزاد (هیرمند). آزاد یک روستا در ایران است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. آزاد ۲۳۸ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه آزاد در فرهنگ معین
معنی کلمه آزاد در فرهنگ عمید
معنی کلمه آزاد در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آزاد در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه آزاد در ویکی واژه

آزادِ
(سیاسی): ویژگی آن‌که بدون فشار از طرف کسی یا گروهی بر طبق اصول شناخته‌شدهٔ جوامع مدنی زندگی می‌کند.
رها شده از گرفتاری یا چیزی آزار دهنده و نامطلولب مانند زندان یا اسارت.
رها، ول، وارسته.
بی‌قید و بند.
نوعی ماهی استخوانی که گوشت قرمز و چرب دارد و بزرگی آن تا یک متر می‌رسد.
درختی است از خانواده نارونان.
آنکه بنده کسی نباشد. مقابل بنده، عبد.
مختار، مخیر.
نجیب، اصیل.
سالم و بی‌گزند.
شاد، فارغ.
سرافراز.
اصطلاحی مرکب از «آ» از حروف اشاره و زادِ به معنی چیز در جمع به معنی چیز او، در زبان فارسی؛ استعاراً ماتحت او. شازادِ، امامزادِ، علیزادِ، آزادِ و ... آزادّه آ زا دِ! چیز آ!

جملاتی از کاربرد کلمه آزاد

اختر فرزانگی را با دلش هست اقتران لشکر آزادگی را با کَفَش هست اِقتراب
یکی از ویژگی‌های بارز کمدی‌های اسکروبال، شخصیتی بود که قهرمان زن این فیلم‌ها ارائه می‌داد. این زنان آزاد و مستقل بودند و مردان، پرخاشگر و دارای استقلال رأی و طنز و شعور بالایی از خود به نمایش می‌گذاشتند.
شارلاتان همه‌کاره درمورد فردی به نام ویکتور (ژان پل بلموندو) است که به تازگی از زندان آزاد شده به فکر سرقت از چند موزه می‌افتد.
به دست سپهدار ایران نهاد سبک بیژن گیو آزاد داد
مگر دنیا سر آمد کاین چنین آزاد در جنت می بی درد می‌نوشم گل بی خار می‌بینم
نیست خوان پر ز نعمت را به سرپوش احتیاج کی سر آزادگان قانع به افسر می‌شود؟
از تقاطع بزرگراه شهید همت با بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شروع می‌گردد که آزادراه تهران - شمال از این تقاطع بسمت استان مازندران (چالوس) می‌رود. بزرگراه شهید خرازی پس از عبور از مرز مابین محلات زیبادشت و دهکده المپیک و شمال شهرک راه‌آهن از تقاطع بلوار پژوهش تا وردآورد ادامه دارد.
مجموع شهریه دریافت‌شده از یک میلیون و دویست هزار دانشجوی دانشگاه در سال ۸۴–۸۵ نیز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان بودجه نظام آموزش عالی دولتی برای سیصد هزار دانشجو به این معنا است که دانشگاه‌های دولتی به ازای هر دانشجو هزینه‌ای معادل هفت و نیم برابر شهریه دانشگاه آزاد از صندوق دولت برداشت کرده‌اند.
اتحادیه بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی از کنگره بین‌المللی زنان دربرابر جنگ جهانی اول که در سال ۱۹۱۵ میلادی در لاهه هلند برگزار شد، ایجاد گردید اما تا سال ۱۹۱۹ نامی برای خود انتخاب نکرده بود.
تخلیه آزادشدن فشار ناشی از حذف بار اضافی می‌باشد. وقتی فشار به سرعت کاهش می‌یابد، انبساط سریع سنگ باعث تنش سطحی شدید و لایه لایه شدن می‌شود.
آن مایی همچو ما دلشاد باش در گلستان همچو سرو آزاد باش
از عالم هست و نیست آزاد آیم وانگاه برون این و آن بنشینم
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه گفتگو محوری تحت عنوان شیوه از شبکه چهار پخش کرد و با کارشناسان دربارهٔ مسائل اجتماعی ایران بحث و گفتگو کرد. در این برنامه مناظره‌های دو نفره بین بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس، محمد فاضلی و سعید حاجی ناصری، تقی آزاد ارمکی و ابراهیم فیاض، سعید شریعتی و جلیل محبی، و شهاب طباطبایی و علی خضریان انجام شد.
اگر گردن به دانش داد خواهی ز جهل آزاد باید کرد گردن
به گفته علی بیات، سرپرست تیم ملی کشتی آزاد عدم صدور روادید مانع اصلی اعزام ابراهیم نصیری به عنوان نفر دوم وزن ۶۵ کیلوگرم به جام جهانی بوده است.
در حال حاضر و پس از این که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، عربستان سعودی قانون حجاب اجباری را لغو و آزادی عمل زنان در پوشش را به رسمیت شناخت، جمهوری اسلامی ایران به تنها حکومت رسمی‌ای بدل شد که هنوز قوانین حجاب اجباری اجرا می‌کند که مجازات تخطی از آن تا ۷۲ ضربه شلاق و حبس می‌باشد.
دریاب که مبتلای عشقم و آزاد کن از بلای عشقم
پر زن و از جذب خاک آزاد باش همچو طایر ایمن از افتاد باش
حزب التحریر تظاهراتی را پس از نماز جمعه در 14 ژانویه سازماندهی کرد تا خواستار برقراری مجدد خلافت اسلامی شود. یک روز بعد، تظاهرات دیگری را نیز ترتیب داد که برای آزادی زندانیان سیاسی به سمت زندان 9 آوریل راهپیمایی کردند.
نفس را می گفت ای نفس نفیس کردمت آزاد از کاری خسیس