ارژن
معنی کلمه ارژن در لغت نامه دهخدا

ارژن

معنی کلمه ارژن در لغت نامه دهخدا

ارژن. [ اَ ژَ ] ( اِ ) ارزن. ارزه. ارجن. ارجَنک. ارجان. درختی است با چوبی سخت که از وی کمان سازند. نوعی بادام کوهی است . درختچه ای از نوع بادام وحشی در نقاط خشک کوهستانی حوالی طهران و فارس. بادِم. تنگرس. تنگس. بیو. بیف. بخورک . قسمی از درخت بادام کوهی است که در غایت تلخی باشد و آنرا ارجن نیز خوانند و در دواها بکار برند و پوست او را بر کمان وبتوی تیر بپیچند و او را تور گویند و از چوب آن عصاسازند. ( جهانگیری ) ( برهان ). لکن از قطعه ذیل برمی آید که ارژن نوعی از میوه های خوردنی است :
هم از خوردنیها و هرگونه ساز
که ما را بیاید بروز دراز...
همان ارژن و پسته و ناردان
بیارد یک موبد کاردان.فردوسی.دی محتسبی ز راه بگذشت
بر دست گرفته چوب ارژن.( از جهانگیری ).
ارژن. [ اَ ژَ ] ( اِخ ) ( دشت... ) ارزن. رجوع به ارزن شود.

معنی کلمه ارژن در فرهنگ معین

( اَ ژَ ) (اِ. ) درختچه ای از دستة بادامی ها از تیرة گل سرخیان که دارای گونه های مختلف است . گونه ای از آن در فارس خصوصاً در دشت ارژن و کوه های بختیاری روییده می شود، بخورک .

معنی کلمه ارژن در فرهنگ عمید

درختچۀ بادام کوهی با میوۀ تلخ و چوب سخت و راست که از چوب آن عصا درست کنند و در نواحی کوهستانی و خشک می روید.

معنی کلمه ارژن در فرهنگ فارسی

( اسم ) درختچه ای از دست. بادامیها از تیر. گل سرخیان که دارای گونه های مختلف است و در نقاط خشک و کوهستانی اطراف تهران و کرج و ارتفاعات ۱۳٠٠ متری و جنگلهای طالش میروید . گونه ای از آن در فارس خصوصا در دشت ارژن و کوه های بختیاری روییده میشود بخوراک .
ارزن

معنی کلمه ارژن در فرهنگ اسم ها

اسم: ارژن (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: arzhan) (فارسی: ارژن) (انگلیسی: arzhan)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام سالار مازندران در زمان کیکاووس پادشاه کیانی

معنی کلمه ارژن در دانشنامه عمومی

ارژن (سایت باستان شناسی). ارژن یک سایت باستان شناسی در ۶۰ کیلومتری شمال باختری شهر کیزیل ( به انگلیسی: Kyzyl ) در جمهوری تووا در فدراسیون روسیه است که در بردارندهٔ قدیمی ترین بقایای گورهای اقوام سکاها است.

معنی کلمه ارژن در ویکی واژه

پارسی باستان
(گیاهی): بادام‌کوهی. درختچه‌ای از دسته بادامی‌ها از تیره گل سرخیان که دارای گونه‌های مختلف دارد.گونه‌ای از آن در استان فارس خصوصاً در دشت ارژن و کوه‌های بختیاری روییده می‌شود، بخورک.
ارژن به شیوه‌های دیگر ممکن است ارژنگ باشد، ظاهراً ارژن ارزن، ارجان، انشان یک عنوان قومی سرزمینی بود که در اسناد هزاره سوم پیش از میلاد از آن یاد می‌شود. در شاهنامه اصطلاحی تحت عنوان ارزانیان حضور دارد که باید همان ارزان نامید، که نام یک قوم و قبیله‌ در ایران باستان است.

جملاتی از کاربرد کلمه ارژن

کنون چشم ارژنگ بر راه تست زبان پر ز دشنام بدخواه تست
نقاش که او صورت ارژنگ نگارد کی چهره ی گلچهر چو او رنگ نگارد
ارژنگ امیرفضلی (زادهٔ ۱۳۴۹) بازیگر و کارگردان پیشین اهل ایران است. او فرزند حسین امیرفضلی، بازیگر و کارگردان قدیمی ایرانی است.
ارژنگی در لیگ ۱۳۸۷ فوتبال زنان ایران به همراه تیم بال گستر مازندران، قهرمان اولین دوره لیگ فوتبال باشگاهی زنان ایران شد. ارژنگی در سال ۱۳۸۷ به عنوان بهترین بازیکن فوتبال زنان ایران انتخاب شد. در همین سال بهترین بازیکن دورهٔ دوم مسابقات فوتسال المپیاد ایرانیان در بخش بانوان لقب گرفت. در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از سه بازیکن بااخلاق لیگ فوتبال زنان ایران و در سال ۱۳۹۳ به عنوان بهترین بازیکن زن فوتسال استان خراسان رضوی انتخاب شد. همچنین در فصل ۱۳۹۷ لیگ برتر فوتسال زنان ایران خانم‌گل لیگ شد.
چنان آراست آن ماه زمین ر؛ که مانی صورت ارژنگ چین را.
ارژنگ (پورزره) در شاهنامه از پهلوانان نامی توران و نام پدرش زره است که در جنگ دوم طوس با سپاه افراسیاب به دست طوس کشته شد.
یا چو ارژنگ که آراست بچین مانی از گل و لاله پر از نقش و نگار آید
به نقاشی چو بر دیبا زند رنگ کشد بر سنگ خارا نقش ارژنگ
کنون هست دربند ارژنگ شاه به شهر سراندیب بی تاج و گاه
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، با وجود شرایط به شدت نامناسب ارژنگ داودی در بهداری زندان رجایی شهر، وی تحت فشار قرار گرفت تا فرمی را امضاء کند که مسئولیت عواقب ادامه اعتصاب غذا را به عهده وی قرار می‌دهد. او با تأکید بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به تمام خواسته‌هایشان از امضای این فرم خودداری کرد.
آن طور که ارژنگ داودی در یکی از نامه‌هایش می‌نویسد، در سال ۸۶ خانه‌اش با تمام وسایل مهر و موم شد و خودروی شخصی اش توقیف شده‌است.
به هندوستان فتنه از پیش تست کنون شاه ارژنگ خود خویش تست
الیاس‌آباد (ارژن)، روستایی از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز در استان فارس ایران است.
در استان فارس دریاچه‌های متعددی وجود دارد، به‌طوری‌که بیشترین تعداد دریاچه‌های دائمی کشور در استان فارس واقع شده‌اند. دریاچه‌های استان فارس را می‌توان به دریاچه‌های آب شور و دریاچه‌های آب شیرین تقسیم‌بندی نمود. از میان دریاچه‌های آب شور استان می‌توان به دریاچه مهارلو، بختگان، طشک و هیرم اشاره کرد. از میان دریاچه‌های آب شیرین استان نیز می‌توان به دریاچه پریشان (بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور)، تالاب ارژن، دریاچه برم شور، دریاچه کافتر، دریاچه هفت برم سد رودبال فارس و دریاچه سد درودزن اشاره نمود. وسعت دریاچه‌های شور استان تقریبأ ۱۴۵۰۰۰ هکتار و وسعت دریاچه‌های آب شیرین تقریبأ ۳۰۰۰۰ هکتار است.
بدوگفت ارژنگ بخشیدمت مرآن دخت چون راستی دیدمت
این اتهامات ۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای ارژنگ داودی به همراه داشت.
ارژنگی به عنوان بازیکن تیم ملی فوتسال زنان ایران در مسابقات قهرمانی فوتسال زنان آسیا در تایلند در سال ۲۰۱۸ حضور داشت و با این تیم قهرمان آسیا شد.
ارژنگ داوودی پس از تحمل ۲۰ سال حبس در ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد و با استقبال مردم شهر ایذه مواجه شد. این در حالی است که در زمان آزادی ۷۰ سال سن دارد و تاکنون حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده بود.
کجاست مانی صورت نگار تا بیند نگارخانه ارژنگ و صورت جان دار
هر آن صورت که فرمودیش نیرنگ زدش سد بوسه بر پا نقش ارژنگ