انسان‌دوست

معنی کلمه انسان‌دوست در لغت نامه دهخدا

انسان دوست. [ اِ ]( ص مرکب ) آنکه افراد آدمی را دوست دارد. بشردوست.

معنی کلمه انسان‌دوست در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه افراد انسان را دوست دارد بشر دوست .

معنی کلمه انسان‌دوست در فرهنگستان زبان و ادب

{philanthropist,philanthrope,humanitarianist, humanitarian} [جامعه شناسی] کسی که قائل به اصول انسان دوستی است

معنی کلمه انسان‌دوست در ویکی واژه

کسی که قائل به اصول انسان‌دوستی است.

جملاتی از کاربرد کلمه انسان‌دوست

در ۱۹۶۲ نخستین مجموعه داستانش را با نام عیناک قدری (چشمانت سرنوشت من است) منتشر کرد که بازخورد بسیار خوبی داشت. با انتشار این اثر، او در جرگهٔ نویسندگان فمینیست همچون کولیت خوری و لیلی بعلبکی قرار گرفت، اما آثار منتشر شدهٔ بعدی‌اش، او را از محدودهٔ تنگ فمینیسم و رمان‌های عشقی خارج و به یک جامعهٔ بسیار وسیعتر از انسان‌دوستی مسائل ظریف بشری واردکرد.
از امامان شیعه احادیثی دربارهٔ فاطمه زهرا نقل شده‌است. درون‌مایهٔ این احادیث پیامبرشناسیِ فاطمه، علم او، حجاب او، عشقِ پیامبر اسلام به او، فراوانیِ گریهٔ او، دوری او از هر بدی، ستاره بودن او برای ساکنان آسمان‌ها، سروری او زنان عالم را، سخن‌گفتن او با فرشتگان، انسان‌دوستیش در مقام دعا، کم‌نظیریش و نبودن کفوی برای او در روی زمین جز علی بن ابی‌طالب و همسرداری و سخت‌کوشیش در امور خانه است. بعضی دیگر از احادیث نیز بر جنبه‌های ویژه‌ای از فاطمه زهرا تأکید می‌کند، مانند حدیث در صدّیقه و شهیده بودن او، حُجَّت بودن او بر امامان شیعه و الگو بودنش برای حُجَّتِ بنِ الْحسن، امام دوازدهم شیعیان.
آرا آرشاویری آبرامیان (ارمنی: Արա Արշավիրի Աբրահամյան؛ زادهٔ ۱۵ آوریل ۱۹۵۷) کنشگر اجتماعی، انسان‌دوست و کارآفرین سرشناس اهل ارمنستان است.
ملی‌گرایی‌ستیزی، آنتی ناسیونالیسم و یا ناسیونالیسم‌ستیزی به احساسات مرتبط با مخالفت با ملی‌گرایی اشاره دارد، که معتقد است ملی‌گرایی نامطلوب یا خطرناک است. برخی آنتی-ناسیونالیست‌ها دگردوستان و انسان‌دوستان و انسان‌گراهایی هستند که شکل ایده‌آلی از جامعه جهانی را تعقیب کرده و خود را شهروند جهانی می‌دانند. برخی دیگر هم خواستار به هم پیوستن کشورهای پیرو یک مذهب خاص هستند. آنان شوونیسم، جینگوییسم و نظامی‌گری را رد کرده و خواهان زیستن انسان‌ها در صلح اند تا در نزاع دائمی. آنان لزوماً با مفهوم کشورها، دولت‌های ملی، مرزهای ملی، نگاهداری فرهنگی یا سیاست هویت مخالف نیستند.
سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت پرویز مشکاتیان را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده‌است: «دستان‌سرای توانا اینک به تاریخ پیوسته‌است، ولی یاد و نام او و آثار گران‌سنگش سرمایهٔ بزرگی برای همهٔ فرهنگ‌دوستان و هنرشناسان و خداپرستان انسان‌دوست است.»
او در آثارش با طنزی انسان‌دوستانه و شوخ‌طبعی شخصی به چیزهای عجیب و غریب می‌پردازد.
این بندر به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر را در یمن تأمین می‌کند.