اسانس

اسانس

معنی کلمه اسانس در فرهنگ معین

( اِ ) [ فر. ] (اِ. ) جوهر و عصارة گل هاو گیاهان ، عطر مایه (فره ).

معنی کلمه اسانس در فرهنگ عمید

ماده ای معطر به شکل مایع یا روغن فرّار که از بعضی مواد گیاهی یا حیوانی و یا به طور مصنوعی گرفته می شود: اسانس نعنا.

معنی کلمه اسانس در فرهنگ فارسی

ماده معطربه شکل مایع یاروغن فرارکه ازبعضی موادگیاهی یاحیوانی گرفته می شودمثل اسانس نعناعجوهرنعناع )
( اسم ) جوهر گلها و گیاهان که بصورت عطر استخراج شود .

معنی کلمه اسانس در دانشنامه عمومی

کلمه «اسانس» در زبان فارسی معادل هایی همچون «عطرمایه»، «عصاره»، و «جوهر» دارد.
اسانس روغنی ( نام واژه از زبان فرانسوی ( به فرانسوی: Huile essentielle ) ) و با نام انگلیسی essential oil یا عطرمایه یک مایع روغنی آبگریز غلیظ حاوی ترکیبات شیمیایی فرار از گیاهان است ( در دماهای معمولی به راحتی تبخیر می شود ) . عطرمایه ها که به عنوان روغن های فرار نیز شناخته می شوند.
عطرمایه ها به طور کلی با استفاده از تقطیر، و غالباً با استفاده از بخار، استخراج می شوند. فرآیندهای دیگر شامل چلاندن با پرس، استخراج با حلال، اسفوماتورا ( Sfumatura ) ، استخراج روغن خالص، صمغ گیری، جاسازی در موم و پرس سرد است. از اسانس ها ( عطر مایه ها ) , فلاونوئیدها, رنگ ها در ساخت عطرها، مواد آرایشی، صابون و شامپو و خوشبوکننده های هوا, مواد بهداشتی و سایر محصولات، از اسانس خوراکی برای طعم دادن به غذا و نوشیدنی ها و افزودن رایحه به محصولات تمیز کننده خانگی و عود استفاده می شود. عطرمایه ها را نباید با عطرها و خوشبوکننده ها اشتباه گرفت زیرا خوشبوکننده ها معمولاً کاملا شیمیایی هستند در حالی که اسانس ها از گیاهان گرفته می شوند.
از گیاهانی که معمولا در این صنایع و تهیه اسانس میتوان استفاده کرد مثل گل رز, اسطوخودوس, کالندولا که در صنایع آرایشی استفاده می شود. گیاهانی چون جنسینگ, حنزل, گشنیز, ارگانو در که صنایع دارویی استفاده می شود
از اسانس ها اغلب برای رایحه درمانی استفاده می شود. اسانس ها نوعیداروی جایگزین هستند که در آن اثرات درمانی به ترکیبات معطر نسبت داده می شود. رایحه درمانی ممکن است برای ایجاد آرامش مفید باشد، اما شواهد کافی وجود ندارد که عطرمایه ها بتوانند به طور مؤثری یک بیماری خاص را درمان کنند. استفاده نادرست از اسانس ها می تواند آسیب هایی از جمله واکنش های آلرژیک و تحریک پوستی ایجاد کند و کودکان نیز به ویژه در معرض اثرات سمی استفاده نادرست قرار دارند.
همه ی اسانس ها معطر و روغنی هستند
در طول تاریخ از اسانس های روغنی در طب عامیانه استفاده می شده است. اعتقاد بر این است که اولین مورد ذکر شده در مورد تکنیک ها و روش های تولید اسانس های روغنی، مربوط به ابن بیطار ( ۱۲۸۸–۱۸۸۸ ) ، پزشک، داروساز و شیمی دان آندلسی ( اسپانیای دوره مسلمان ) است.

معنی کلمه اسانس در ویکی واژه

جوهر و عصارة گل هاو گیاهان، عطر مایه (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اسانس

گفت تدبیر حالت آسانست شهر تهران نه چون خراسانست
افزون بر سمرقند و بخارا، گروه‌های بزرگ فارسی‌زبان در کاسانسای، چوست، رشتان و ساخ در دره فرغانه، همچنین بورچ‌ملا، آهنگران و باغستان در ولایت تاشکند و افزون بر آن شهرسبز، ترمذ، نخشب، نوایی، کتاب و دره‌های رودهای کافرنهان و چغان‌رود می‌زیند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه بسکتبال پالاسانسترو وارزه اشاره کرد.
فتادگی‌ست که معراج سربلندیهاست بزرگ نیست کز افتادگی هراسانست
در کارهای مدرن به جای اشاره به خود اسانس‌های روغنی، در مورد ترکیبات شیمیایی خاصی که اسانس روغنی از آن تشکیل شده است بحث می‌شود، برای مثال به جای عبارت «روغن گالتریا» از متیل سالیسیلات استفاده می‌شود.
فلاح سابقه قهرمانی در لیگ برتر والیبال زنان را همراه تیم باریج اسانس کاشان دارد و همچنین همراه تیم پیکان تهران هم قهرمانی و نایب‌قهرمانی در لیگ برتر والیبال زنان را تجربه کرده‌است. او در ۲ فصل پیاپی تجربه کسب عنوان برترین پاسور فصل را در کارنامه خود دارد و ۱۲ سال سابقه عضویت در تیم ملی ایران را هم دارد.
لیک مردی که اهل وجدانست دلش از فعل بد هراسانست
همه ازین سوی عشقست هر چه رنج و بلاست چو جان بعشق گروکشت کار اسانست
نه تن من ز بند رنجور است نه دل من ز بد هراسانست
اندام دارویی این گیاه را سرشاخه‌های گلدار و برگ‌ها تشکیل می‌دهند و مادهٔ مؤثرهٔ آن ماده تلخ(آبسینتین)، اسانس(آلفا توجون و استات کریزانتنیل) است.
سمند نرم عنانش چو گرم پویه شود فلک ز بیم سم سخت او هراسانست
شقیق بن ابراهیم البلخی از قدیمان مشایخست استاد حاتم اصم و با ابراهیم ادهم ٭ صحبت کرده و از نظیران ویست در روزگار روی، و بروی زیادت بوده در زهد و فتوت. کنیت او ابوعلیست از اهل بلخ بود «مرد زاهد بود» بر طریق توکل رفتی مسافر بود و نیکو سخن و وی از مشاهیر مشایخ خراسانست.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه بسکتبال پالاسانسترو وارزه و باشگاه بسکتبال مردان فنرباغچه اشاره کرد.
دل و جان تا مقیم خوارزمند وای بر تن که در خراسانست
قبض خارج ملازم ذنب است زین سبب دل ازو هراسانست
شهرداری همدان آغاز او در رده باشگاهی بود و سپس با منحل شدن این تیم به تیم سنگ آهن پیوست و بعد به سایپا البرز رفت و بعد از سایپا با پیشگامان کویر یزد قرار داد بست و بازی‌های قابل توجه ای را به نمایش گذاشت و بعد از حضور در پیشگامان با باریج اسانس کاشان به توافق رسید و در فصل ۹۳ به میزان خراسان پیوست. او هم‌اکنون عضو باشگاه شهرداری ارومیه است.
«نام وی الحسن بن العلی از مهینان مشایخ خراسانست و او را تصانیف است مشهور، در علم آفات و ریاضات و مجاهدات، سخن گوید در علوم معارف.صحبت کرده بود با محمدعلی ترمذی و محمد فضل بلخی٭ و قریب سن است از ایشان. وی گفت: الخلق کلهم فی میادین الغفلة یرکضون و علی الظنون یعتمدون و عندهم انهم فی الحقیقة ینقلبون؛ عن المکاشفة ینطقون.
قرص لیکوفار حاوی گیاه ختمی، عصاره شیرین بیان و اسانس نعنا می‌باشد. ختمی موجود در این داروی گیاهی (به عنوان اصلی‌ترین ترکیب تشکیل‌دهنده) حاوی موسیلاژها و مواد موثره دیگری است که خواص خلط آور و نرم‌کننده دارند و با ایجاد یک لایه موسیلاژی در مخاط داخل گلو، مانع از گسترش تحریکات می‌شوند.