آتی
معنی کلمه آتی در لغت نامه دهخدا

آتی

معنی کلمه آتی در لغت نامه دهخدا

( آتی ) آتی. ( ع ص ) آینده. مستقبل : آتی الذکر.
اتی. [ اَت ْی ْ ] ( ع مص ) آمدن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). اتیان. || کردن کاری را: اتی الامر. || هلاک کردن : اتی علیه الدهر؛ هلاک کرداو را زمانه. || آرمیدن با زن : اتی المراءةَ. و به این معنی به طریق کنایه در کتب فقه مستعمل است. || اُتی َ فلان ( مجهولاً )؛ دشمن او نزدیکش رسید و قریب است بهمین معنی که گویند: من هیهنا اُتیت َ؛ یعنی از اینجا آمد بر تو بلا. ( منتهی الارب ). || بودن : لایفلح الساحر حیث اتی ( قرآن 69/20 )؛ رستگار نمیشود ساحر هرجا که باشد. ( منتهی الارب ).
اتی. [ اَ تی ی ] ( ع اِ ) چوب یا برگ که در جوی افتد. ج ، اُتی. || جویچه که مردم آنرا بسوی زمین خود آرند. || ( ص ) سیل غریب که باران آن بتو نرسیده باشد. ( منتهی الارب ). سیل که باران آن در جای دیگر آمده باشد. || مسافری که وطنش معلوم نبود. ( منتهی الارب ). ج ، اِتاء.
اتی. [ اُ تی ی ] ( ع اِ ) اَتِی . || ج ِ اَتِی و اَتاء.
اتی. [ اِ تی ی ] ( ع اِ ) اَتِی .
اتی. [ اَت ْ تا ] ( ع حرف جر ) حتی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه آتی در فرهنگ معین

( آتی ) [ ع . ] (اِفا. ) آینده ، آن که پس از این آید.

معنی کلمه آتی در فرهنگ عمید

( آتی ) = آینده

معنی کلمه آتی در فرهنگ فارسی

( آتی ) ( اسم ) آینده آنکه پس ازین آید.
آینده
آینده، آنکه پ ازاین باشد
حتی

معنی کلمه آتی در دانشنامه عمومی

آتی. آتی ( به لاتین: Athy ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری ایرلند است که در شهرستان کیلدر واقع شده است. آتی ۹٬۶۷۷ نفر جمعیت دارد و ۷۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آتی (پا دو کاله). آتی ( به فرانسوی: Athies ) یک کمون در فرانسه است که در پا - دو - کاله واقع شده است. آتی ۴٫۳۴ کیلومتر مربع مساحت دارد ۵۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آتی (ماین). آتی ( به فرانسوی: Athée ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Craon واقع شده است. آتی ۱۷٫۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد ۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آتی (یون). آتی ( به فرانسوی: Athie ) یک کمون در فرانسه است که در canton of l'Isle - sur - Serein واقع شده است. آتی ۴٫۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.
معنی کلمه آتی در فرهنگ معین
معنی کلمه آتی در فرهنگ عمید

معنی کلمه آتی در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] آتی. معنی مَا أَتَی: نیامد
معنی دَّهْرِ: در اصل به معنای طول مدت عالم از اول پیدایش تا آخر انقراض آن بوده ، و در آیه شریفه "هل اتی علی الانسان حین من الدهر" به همین معنا است ، ولی بعد از آن هر مدت طولانی را هم دهر گفتهاند .
ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)

معنی کلمه آتی در ویکی واژه

آینده، آنکه پس از این آید. آتيه، آينده. آتی ممکن در زبان معیار باستان به دو بخش آ - طی قابل تجزیه باشد، و نشانه شرط یا مشروط است.

جملاتی از کاربرد کلمه آتی

«لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً» ای قل لهم یا محمّد لقد جئتم شیئا «إِدًّا» آتیتم امرا منکرا و قلتم قولا عظیما، ای کفرا عظیما. و الاد الدّاهیة، و هی الامر الشّدید، یقال: ادّ الامر یئد اذا عظم.
کُلَّما رُزِقُوا مِنْها یعنی من الاشجار. مِنْ ثَمَرَةٍ من للتّبیین، و قیل للتبعیض رِزْقاً نصب لانه مفعول ثان قالُوا هذَا الَّذِی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ معنی آنست که هر گه که بهشتیان را از آن بهشتها و درختها میوه دهند گویند این آن میوه است که ما را یک بار دادند، از بهر آنک برنگ و صورت یکسان باشند و بطعم مختلف، بهشتی یک سیب از درخت بچیند برنگ سیب بود، چون در دهان نهد طعم همه میوه‌ها دارد و این نهایت لطف است و غایت حکمت. قال یحیی بن ابی کثیر «یؤتی احدهم بالصّحفة فیأکل منها ثم یؤتی باخری فیقول هذا الّذی آتینا به من قبل، فیقول الملک کل فاللون واحد و الطعم مختلف». و گفته‌اند هذا الذی رزقنا من قبل ای هذا الذی وعدنا نبیّنا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فی الدنیا ان نرزق فی الجنة» و قیل هذا ثواب عملنا الّذی عملناه فی الدنیا. و قیل هذا الرّمان الذی کان فی الدّنیا علی جهة التعجب من فضله علی ما کان فی الدنیا، کما تری الرجل فی حال تستعظمها، و قد کان قبل ذلک صغیرا، فتقول هذا فلان الذی کان بالامس، ای الیوم له زیادة علی ما مضی.
پایان جنگ جهانی دوم، آغازی بر نفوذ آمریکا در صحنهٔ سیاسی ایران بود. با آغاز جنگ سرد، آمریکا بر ضد شوروی سریعاً برای تبدیل ایران به یک هم پیمان بلوک سرمایه‌داری تلاش کرد که تا حدودی باعث از میان رفتن تأثیر و نفوذ شوروی بر ایران، در سال‌های آتی شد.
شاهدی کر بسر گند معجر دیده آتینه دار طلعت اوست
بهر جائیست مرآتی معین ز جمله گر یک وجه احسن
در آتیه رنگ افق ایران را چو روی خطاکنندگان تیره ببین
او با نام آتیوس کلاوسوس[یادداشت ۱] در قلمرو سابینان و در مکانی موسوم‌به رگیلوم[یادداشت ۲] زاده شد.
فلین در سال ۱۹۰۷ به صورت تمام وقت به سازمان دهنده اتحادیه کارگران صنعتی جهان تبدیل شد و در نخستین مجمع اتحادیه در همان سال شرکت کرد. وی در سال‌های آتی به راه‌اندازی کمپین‌هایی در حمایت از کارگران پوشاک در پنسیلوانیا، بافندگان ابریشم در نیوجرسی، کارگران رستوران در نیویورک، کارگران معدن در مینه سوتا، میسولا، مونتانا و اسپوکین واشینگتن، و کارگران نساجی در ماساچوست پرداخت. تئودور درایزر در این دوران وی را «جانب شرقی ژاندارک» توصیف کرد.
حاتمی فر سال ۹۷ قراردادش با شهرداری بندر عباس تمدید کرد. این بازیکن خوش تکنیک و آتیه دار تیم ملی جوانان همراه با شهرداری موفق به قهرمانی در لیگ دسته دو بسکتبال شد.
گوید نگار من چو ز هجران کنم گله ان تات ماشیا انا آتیک هروله
وی از سال ۱۹۵۳ شروع به نوشتن مقالات در روزنامه‌های مختلف ترکیه کرد و به دلیل آشنایی با صنعت سینما، علاوه بر فعالیت ادبی، در زمینه نقد فیلم نیز فعالیت داشت. آتیلا ایلهان از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ در آنکارا اقامت داشت و در این سال به استانبول نقل مکان کرد و آثار خود را در این شهر منتشر ساخت.
لَما آتَیْتُکُمْ این لام در «لما» لام تأکید است، و جواب آن بلام قسم باز دهند، چنان که گفت: وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ. این هم چنانست: «لما آتیتکم لتؤمنن» و معنی «ما» ایّ شی‌ء است، یعنی ایّ شی‌ء اتیتکم لتومننّ. میگوید: هر چه شما را دهند از کتاب و حکمت، بآن بگروید و تصدیق کنید. حمزه خواند بکسر لام: لما اتیتکم، یعنی لاجل ما اتیتکم. و بتشدید میم قراءة شاذّ است، یعنی مهما اتیتکم، و حین آتیتکم. قراءة نافع لما اتیناکم است بر سبیل تعظیم، گفت: دهیم شما را از کتاب و حکمت.
ارزش گذاری بنگاه‌ها معمولاً بر اساس معیارهایی مانند پتانسیل رشد و گسترش، مدت زمان فعالیت، توانمندی تیم مدیریت، میزان درآمد فعلی و آتی و … انجام می‌شود.ارزش فعلی هر شرکت ممکن است با ارزش ذاتی، اقتصادی و سایر ارزش‌های دیگر برابر باشد
از آن زمان به بعد و در طی سال‌های آتی، این آهنگ در آلبوم‌های متعددی توسط گروه‌ها و خواننده‌ها و ترانه‌سراهای مختلف بازخوانی شد، اما بیشتر اجراها توسط کیلاپایون و اینتی-ایلیمانی صورت گرفت که مجبور بودند در طول دورهٔ دیکتاتوری پینوشه، در تبعید زندگی کنند (به ترتیب در فرانسه و ایتالیا) و در همان‌جا حرفه موسیقی خود را بیش از پانزده سال بعد، تا زمانِ بازگشت به شیلی، پس از پایان دیکتاتوری پینوشه، ادامه دادند.
آتیلا یوژف (زادهٔ ۱۱ آوریل ۱۹۰۵در فرنتس‌واروش بوداپست – درگذشتهٔ ۳ دسامبر ۱۹۷۳ در بالاتون‌سارسو) یکی از برجسته‌ترین شاعران مجارستان، برندهٔ جایزهٔ بائومگارتن[الف] و برنده جایزه کشوت پس از مرگش است.
و از دلیلهای این جمله، یکی نصّ قرآنست اندر قصّۀ آصف بن برخیا یار سلیمان عَلَیْهِ السَّلامُ آنک گفت اَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ اَنْ یَرْتَدَّ اِلَیْکَ طَرْفُکَ و آصف پیغامبر نبود.
در حین مسیحی شدن تدریجی امپراتوری روم در قرن چهارم، اسقف‌ها اختیارات زیادی نداشتند و افول تدریجی امپراتوری در قرن پنجم باعث افزایش قدرت پاپ در رم گردید و تعداد اسقف‌ها در شهرهای مختلف افزایش یافت. این وضعیت به عنوان رهبر روحانی و سیاسی در پاپ لئو اول به خوبی مشهود بود که در تقابل با آتیلا در سال ۴۵۲ بود. در سال ۷۵۴ پادشاه فرانک‌ها به نام پیپین جوان، محدودهٔ ایالات پاپی را به پاپ اهدا کرد. در سال ۸۰۰ لئو سوم، شارلمانی، پادشاه فرانک‌ها را به عنوان امپراتور مقدس روم تاجگذاری کرد تا قدم بزرگی به سمت ایجاد امپراتوری مقدس روم، بردارد. همانگونه که قبلاً اشاره شد، حکومت پاپ بر منطقهٔ ایالات پاپی در سال ۱۸۷۰ با پیوستن آن به ایتالیا، پایان یافت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به شنگاویت، باشگاه فوتبال بانانتس، متالورگ دونتسک، باشگاه فوتبال گاندزاسار، باشگاه ورزشی المحرق، باشگاه فوتبال واردار، باشگاه فوتبال آلاشکرت، اورارتو، آتیراو و پیونیک اشاره کرد.
بدانک مال ونعمت و جاه و دولت دنیا بر مثال نردبان است که بدان بر علو توان رفت و هم بدان بسفل فرو توان رفت. پس مال و جاه را هم وسیلت درجات بهشت و قربت حق میتوان ساخت و هم وسیلت درکات دوزخ و بعدحضرت میتوان کرد. چنانک حق تعالی بدین کیمیاگری سعادت اشارت کرد فرمود «واتبغ فیما آتیک الله الدار الاخره» یعنی بدانچ خدای ترا داده است از مال دنیا درجات اخروی را بطلب و آنچ نصیبه تست از دنیا فراموش مکن. اشارت بدان است که از مال دنیا نصیبه تو آن است که در راه خدای صرف کنی نه آنچ بهوا خرج کنی یا بنهی که «ما عندکم ینفد و ما عندالله باق».
ذکر ماضی ز عاشقان نه رواست ماضی و آتی از جهان فناست