آبخو

معنی کلمه آبخو در لغت نامه دهخدا

( آبخو ) آبخو. ( اِ مرکب ) آبخوست. آبخست. جزیره ، یا جزیره ای در رودی بزرگ که آب سطح آن را فراگرفته و گیاه و درختان آن ظاهر باشد :
گویی که هست مردمک دیده آبخو
یا خود چو ماهی ای است که دارد در آب خو.عمعق بخاری.

معنی کلمه آبخو در فرهنگ معین

( آبخو ) (اِمر. ) جزیره .

معنی کلمه آبخو در فرهنگ عمید

( آبخو ) = آبخوست: گویی که هست مردم چشمم چو آبخو / یا خود چو ماهی است که دارد در آب خو (عمعق: ۲۰۰ ).

معنی کلمه آبخو در فرهنگ فارسی

( آبخو ) ( اسم ) جزیره
آبخست جزیره

معنی کلمه آبخو در ویکی واژه

جزیره.

جملاتی از کاربرد کلمه آبخو

گه روی سوی خلّخ و گه روی سوی مصر گه خوابگه به یثرب گه آبخور به شام
آبخوگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
تو ترک آبخورد محبت نمی‌کنی اینقدر بی‌حقوق هم ای دل ندانمت
پس نشان داد کاندرخت کجاست گفت از آن آبخورد که خانی ماست
آن را که جگر گرم شد از آتش کینت هم چشمه شمشیر تواش آبخور آمد
آب مورد استفاده انسان از منابع مختلفی پس از تصفیه آن تأمین می‌شود. این منابع شامل آب‌های زیرزمینی (آبخوان)، منابع سطحی (رودخانه، سد و دریاچه) یا دریاها پس از نمک‌زدایی می‌باشند.
اقتصاد محلی تاکوئو به کشاورزی و ماهی‌گیری وابسته است. در سال‌های اخیر، به دلیل نفوذ آب شور دریا به آب شیرین بر اثر مد زیاد دریا، کشت گیاهان غذایی با مشکل مواجه شده‌است. در نتیجه، مردم مجبور به درخواست کمک از دولت مرکزی پاپوآ گینه نو و دولت منطقه‌ای بوگنویل شده‌اند. در سال ۲۰۰۱ هنگامی که کشتی تأمین کننده نیازهای مردم، برای تعمیر ۶ ماهه، از سفر باز ماند مردم آبخوست‌های تاکوئو دچار گرسنگی و محرومیت شدند.
درازای آب‌سنگ حلقوی فایو ۲٫۷ کیلومتر (۱٫۷ مایل) و پهن‌ترین بخش آن ۱٫۴ کیلومتر (۰٫۸۷ مایل) و مساحت خشکی آن ۲٫۵ کیلومتر مربع (۰٫۹۷ مایل مربع) است. آب‌سنگ حلقوی فایو از یک آب‌سنگ مرجانی و یک تالاب داخلی کم فرازا بر روی آن پدید آمده است. در میانه تالاب داخلی، دو آبخوست قرار دارند که مساحت کل آنها ۴۰ هکتار (۹۹ جریب فرنگی) است.
پس از گشایش ترموپیل، آتن نیز در معرض یورش بود و آتنی‌ها ناچار همراه زنان و کودکان خویش، به سوی آبخوست سالامیس در جنوب آتن روانه شدند.
جَزیره (معرب گزیرک پارسی)یا آبخوست یا آداک یک خشکی است گِرداگِردش را آب فرا گرفته باشد.
گر خط تو خضر نیست از چه سبب چون خضر آبخور خویش را چشمه حیوان گرفت
آبخوست الاتو از دو آب‌سنگ حلقوی پدید آمده که شکل آن را مانند عدد هشت "8" در زبان انگلیسی کرده است. درازای کلی آن ۱۴ کیلومتر (۸٫۷ مایل) و پهنای آن ۲ کیلومتر (۱٫۲ مایل) است. بخش شمالی "اِلاتو" نام دارد که از دو تالاب داخلی و سه آبخوست کوچک پدید آمده است. آبخوست الاتو با یک یال نازک به آبخوست جنوبی که «لامولیور» نامیده می‌شود وصل شده است. لامولیور دو آبخوست کوچک دارد. الاتو و لامولیور هر دو بخشی از یک آبکوه هستند. مساحت خشکی کل هر دو بخش، تنها ۰٫۵۲۶ کیلومتر مربع (۰٫۲۰۳ مایل مربع) است. مدیریت آب‌سنگ حلقوی «الیمارائو» بر عهده الاتو است.
جوی زر جدولشان آبخورد سبزه تر گرد وی از لاژورد
ای آنکه آب خوش خوری از تشنگی فسق باقی ز آبخورد تو بانگ شرابه ایست
تنی چند از موج دریا برست رسیدند نزدیکی آبخوست
ما ز درگاه دوست محرومیم تشنه مسکین از آبخور دورست
به دلیل افزایش کنش‌های آتشفشانی و احتمال فوران در اوت ۱۹۹۰ ساکنان آگریهان تخلیه شدند. اگرچه در ۱۹۹۲، ۲۵ دودخان آب جوشان و چندین خروجی بخار در آگریهان دیده شدند اما فورانی دیده نشد. در سال ۲۰۰۰ شش نفر به یکی از چهار منطقه مسکونی آبخوست بازگشتند. اما در سال ۲۰۱۰ بار دیگر آگریهان، خالی از سکنه بود.
درکنار من نگاری رشک یک ‌فردوس حور چون غزالی با هژبری بر سر یک آبخورد
آبخورک، روستایی از توابع بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر در استان کرمان ایران است.
طول ام‌اس‌سی الیور ۳۹۵٫۴۰ متر (۱٬۲۹۷٫۲ فوت) و پهنای آن ۵۹ متر (۱۹۴ فوت) و آبخور آن ۱۶٫۰ متر (۵۲٫۵ فوت) است. تناژ وزن مرده کشتی ۱۹۶٬۰۰۰ تن و تناژ ناخالص آن ۱۹۳٬۰۰۰ تن می‌باشد. ظرفیت این کشتی کانتینری ۱۹٬۲۲۴ بارگنج است.