ایذه

معنی کلمه ایذه در لغت نامه دهخدا

ایذه. [ ذَ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای 6گانه بخش ایذه شهرستان اهواز است. این دهستان در قسمت خاوری دهدز و رود کارون در جلگه واقع شده است. آب اکثر قراء از قنوات و چاه است و محصول عمده آن غلات است. از 43 آبادی بزرگ وکوچک تشکیل شده. جمعیت آن در حدود 5000 تن است. قراء مهم آن ازگیل ، شکفت کاو، برچستان ، گوردائی و ده نو میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ). شهریست [ بخوزستان ] با سوادهای سخت خرم و آبادان و بانعمت و خواسته بسیار بر لب رود نهاده و از وی دیباهای بسیار خیزد و دیبای پرده مکه آنجا کنند. ( حدود العالم ). رجوع به تاریخ کرد و جغرافیای غرب ایران و ایذج شود.

معنی کلمه ایذه در فرهنگ فارسی

نام قدیمی سرزمینی است در ناحیه بختیاری که بعد ها مال امیر ( مالمیر ) نامیده شد و در شهریور ۱۳۱۴ به موجب تصویب هیئت وزیران نام آن به ایذه بدل گردید .
نام یکی از دهستانهای ۶ گانه بخش ایذه شهرستان اهواز است .

معنی کلمه ایذه در ویکی واژه

شهر و ناحیه باستانی با سکنه قوم بختیاری در استان خوزستان. در گویش بهاری به معنی ردپای هر موجودی بویژه انسان یا خرس، اما ظاهراً منظور از شهر یا ناحیه ایذه ردپای تاریخ بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه ایذه

پسر و جانشین هخامنش، (چیش‌پیش ۶۴۰ تا ۶۷۵ پیش از میلاد) به خود لقب پادشاه شهر انشان داده بود و ما تصور می‌کنیم که این شهر همان ایذه کنونی است.
گروهی از مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه مقابل ساختمان اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان و همچنین استانداری خوزستان در اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع مربیان پیش‌دبستانی استان خوزستان در روز پنجم آبان چندمین اعتراض این مربیان بوده‌است. در مهرماه نیز این مربیان در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواهان استخدام در آموزش و پرورش شدند.
منطقه لر بزرگ شامل چهارمحال بختیاری، نیمه بختیاری خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و شرق لرستان کنونی می‌شده است.[نیازمند منبع] مؤسس این سلسله ابوطاهر نام داشت و پایتخت این امرا شهر ایذه (ایذج) بود.
آبجاز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
ار دوت‌درویش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
آبچل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه استان خوزستان کشته شدن دونفر از متعرضان و زخمی شدن تعدادی خوزستانی در شب ۱۰ دی ۱۳۹۶ را تأیید کرد اما از هویت تیراندازان ابراز بی‌اطلاعی کرد.
و دیگر هرکه در وجود آِد از جن و انس و ملایکه و شیاطین همه هستی ایشان و بقای ایشان به ایشان نیست، پس به حقیقت همه فقیرند. و برای این گفت، «والله الغنی و انتم الفقراء بی نیاز خدای تعالی است و شما همه درویشید». و عیسی (ع) فقر را بدین تفسر کرد و گفت، «اصحبت مرتهنا بعلمی و الامربید غییری، فلا فقیر منی» گفت، «من گرو کردار خویشم و کلید کردار من به دست دیگری است. کدام درویش است درویش تر را از من؟» بلکه خدای تعالی بیان این همی کرد و گفت، «وربک الغنی ذوالرحمه ان یشایذهبکم و یستخلف من بعدکم ما یشاء» گفت، «غنی آن است که اگر خواهد همه هلاک کند و قومی دیگر را بیافریند». پس همه خلق فقیرند.
آبریزکی (ایذه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
اشگفت گاو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.
چهارشنبه شب ۲۱ اردیبهشت مردم دزفول ابتدا با تجمع در محدوده چهارراه سی‌متری در مرکز این شهر آغاز شد و سپس با تظاهرات به خیابان‌های اطراف گسترش یافت و شعار «مرگ بر رئیسی» و «مرگ بر گرانی» و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر دادند. همچنین در شوش، ماهشهر، ایذه و اهواز اعتراضات مردم ادامه داشت.