ابتدای

معنی کلمه ابتدای در فرهنگ فارسی

شروع کردن، آغازکردن ، آغاز، اول، آغازکاری

جملاتی از کاربرد کلمه ابتدای

آن که می رود و نماز سنت می کند و در ابتدای تکبیر روی به قبله کند که بر وی آسان بود و بر کسی که راکب بود دشوار بود و رکوع و سجود به اشارت می کند و در وقت تشهد می رود و التحیات می خواند و نگاه دارد تا پای بر نجاست ننهد، و بر وی واجب نیست نجاسات که در راه بود از راه بگردد و بر خویشتن راه دشوار کند. و هرکه از دشمن بگریزد یا در صف قتال بود یا از گرگ می گریزد، وی را روا بود که فریضه کند در رفتن یا بر پشت ستور، همچنین که در سنت گفتیم و قضا واجب نیاید.
- نازک شدن پوست: این عارضه ممکن است حتی در روزها و هفته های ابتدایی مصرف کورتون ها بروز دهد. پوست نازک، زودتر و راحت تر دچار تحریک، قرمزی، التهاب، زخم، ترک خوردگی و چین و چروک میشود. ضمن اینکه در پوست نازک، رگها، استخوان ها، تاندون ها و لیگامان های زیر پوست تا حدی قابل مشاهده اند که باعث ظاهر نازیبای پوست میشود.
آرشاویر مگردیچ در سال ۱۲۹۲ خورشیدی (۱۹۱۳ میلادی) در یزد به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه و کالج آمریکایی تهران گذراند و فارغ‌التحصیل رشتهٔ حسابداری از دانشگاه آمریکایی گردید.
و گروهی دیگر پیش از ایشان گفتند مردم را از طینت سفلی و وسخ طبایع آفریده اند و کدورات عالم درماده او صرف کرده، بدین سبب در اصل طبیعت شر در ایشان مرکوز است، و قبول خیر به توسط تعلیم و تأدیب کنند، و بعضی از ایشان که در غایت شر باشند به تأدیب اصلاح نپذیرند، و بعضی که اصلاح پذیر باشند اگر از ابتدای نشو با اهل فضیلت و اخیار نشینند خیر شوند و الا بر طبیعت اصل بمانند.
نماید مطلع اندر خفایش ز خلق و امر و اصل و ابتدایش
آخر دور جهان با اولش یک سر شده ابتدای ابتدا با انتها آمیخته
ماهرخا ابتدای فصل بهار است وقت گل و استماع صورت هزار است
تا ابتدای سال ۲۰۲۲ تعداد پایگاه‌های نیروهای خارجی در سوریه به ۵۹۷ رسید که جزئیات آن به شرح زیر است:
نمی‌باشد ز هم ممتاز نقصان و کمال اینجا خط پرگار در هر ابتدایی انتها دارد
تعداد گروه‌ها: در ۱۲ برنامه مقدماتی، ۱۴ نفر شرکت‌کننده در داخل استودیو جهت پرسش و پاسخ حضور دارند و در ابتدای هر مسابقه شرکت کنندگان ۳۰ امتیاز مثبت و یک بسته ۱۰۰۰۰۰ امتیازی در اختیار دارند.
باز جنید و ابوالعباس سیاری و ابوبکر واسطی و محمدبن علی، صاحب مذهب –رضوان اللّه علیهم اجمعین بر آن‌اند که: کرامت اندر حال صَحْو و تمکین ظاهر شود، بیرونِ سُکْر؛ از آن که اولیا را خداوند تعالی والیان عالم کرده است و حل و عقد بدیشان باز بسته و احکام عالم را موصول همت ایشان گردانیده. پس باید تا صحیح‌ترین همه رای‌ها رای ایشان باشد و شفیق ترین همه دل‌ها دل ایشان اخص بر خلق خدای؛ از آن‌چه ایشان رسیدگان‌اند. تلوین و سُکْر اندر ابتدای حال باشد. چون بلوغ حاصل آمد، تلوین با تمکین بدل گردد. آنگاه وی ولی بر حقیقت باشد و کرامات وی صحیح بود.
اطلاعات الزاماً باید در خطوط جداگانه نوشته شوند و پایان هر خط باید به وسیلهٔ دو نویسهٔ بازگشت به ابتدای خط[و ۲] و سرخط (با کدهای انسی ۱۳ و ۱۰) مشخص شوند.
مهیست دیده تمامی در ابتدای طلوع گل شگفته در آغاز نو بهار شباب
تالاب ازگن، تالابی فصلی در شهر دورود و در نزدیکی آبشار آب گرم قرار دارد. این تالاب فصلی بوده و از ابتدای بهار تا اواخر بهار به دلیل بارش‌ها، دارای آب می‌باشد. این تالاب یکی از دیدنی‌های شهر دورود در بهار می‌باشد.
چو دیباچه حمد حق شد تمام شخنشاه کرد ابتدای سلام
و در آن جزیره، انجیر بسیار بود که تابستان و زمستان به تر و خشک آن روزگار گذاشتی. چون مدتی بر آن بگذشت، اتفاق را ابتدای فصل خزانی درآمد و آفتاب دینارگون از مرحله سنبله در کفه میزان استقامت یافت و زر روز با سنگ شب تساوی پذیرفت و زبان ایام گفت:
به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان، برخی سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که از ابتدای سال ٢٠٢٣ تا کنون ۱۰۴ زن کشته شده‌اند. در همین محدوده زمانی ۱۶ زن اعدام شده‌اند و برای ۱۲۸ فعال زن احکام زندان، شلاق و اعدام صادر شده است. همچنین از اول سال جاری میلادی تا حالا دست کم ۳۰۸ فعال زن در ایران دستگیر شده‌اند.
تعداد اسم السا در ایران طبق آمار ثبت احوال ایران تا ابتدای ماه جاری ۱۱۴۷۷ نفر نام السا را دارند که البته این آمار از سال ۱۳۹۶ بروزرسانی نشده‌است.[نیازمند منبع]
در ابتدای سال ۲۰۲۳، بودو متوجه شد که ۱۲ سال قبل برنده جایزه گرمی شده‌است.
مسعود فراستی در مصاحبه ای با نشریه رمز عبور بیان داشته است:(( جلال آل‌احمد روشنفکر نیست و به نظر من نویسنده بسیار عقب‌افتاده‌ای است... غرب‌زدگی اصلا علیه غرب نیست. درک ابتدایی جلال از غرب‌زدگی اتفاقاً اشکال اوست. کاش علیه غرب‌زدگی بود؛ در حالی که رو به عقب و علیه ماشین، تکنولوژی و هر چیز مدرنی است. عقب است. به‌جای این که مماس با زمان و حریف زمان باشد، به عقب برمی‌گردد))