آمده

معنی کلمه آمده در لغت نامه دهخدا

( آمده ) آمده. [ م َ دَ / دِ ] ( ن مف / نف ، اِ ) رسیده. وارد. واقع. حادث. کائن :
زآمده شادمان نباید بود
وز گذشته نکرد باید یاد.رودکی.خوارزمشاه اسب بخواست و بجهد برنشست اسب تندی کرد از قضای آمده بیفتادهم بر جانب افکار و دستش بشکست. ( تاریخ بیهقی ). || بدیهه. لطیفه. چربک. نادره :
بارها درشدی بمجلس خاص
گه نوازن بدی وگه رقاص
گاه گفتی بشوخی آمده ای
گه نمودی بعشوه شعبده ای.امیرخسرو. || طبیعی ، مقابل مصنوع و ساختگی :
فرق سخن عشق و خرد خواستم از دل
گفت آمده دیگر بود و ساخته دیگر.؟
آمده. [ م َ دَ / دِ ] ( اِ ) در اصطلاح بنایان ، قسمی گچ روان کرده گشاده و تُنُک یعنی بسیارآب و کم مایه ، برای سفید کردن ظاهر بناءچون دیوار و سقف. و بنّایان قُم آن را لایه گویند.
( امدة ) امدة. [ اَ م ِدْ دَ ] ( ع اِ ) تار و رشته تافته. || مساک کرانه جامه چون ببافتن گیرند. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
امده. [ اُ دَ ] ( ع اِ ) بقیه چیزی. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). بقیه از هر چیزی. ( از المرجع ). || افزونی و زیادتی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه آمده در فرهنگ عمید

( آمده ) ۱. رسیده، وارد.
۲. آن که وارد شده.
۳. آنچه روی داده: زآمده شادمان بباید بود / وز گذشته نکرد باید یاد (رودکی: ۴۹۵ ).

معنی کلمه آمده در فرهنگ فارسی

( آمده ) ( اسم ) ۱ - رسیده وارد . ۲ - واقع حادث . ۳ - بدیهه لطیفه نادره. ۴ - طبیعی مقابل مصنوع ساختگی . ۵ - قسمی گچ روان کرد. گشاده و تنگ یعنی بسیار آب و کم مایه برای سفید کردن ظاهر بنا چون دیوار و سقف لایه .
بقیه چیزی . بقیه از هر چیزی

معنی کلمه آمده در ویکی واژه

آنکه یا آنچه آمده است؛ رسیده و وارد شده.
(قدیم): پیشامده، اتفاق افتاده.

جملاتی از کاربرد کلمه آمده

از ره هجر آمده و آورده ما عجز خود را ارمغانی فاسقنا
کیاهای چلاوی - یا چلابی و جلابی - منسوب به ناحیهٔ چلاو در شهرستان آمل بودند و از زمین‌داران بزرگ آن منطقه محسوب می‌شدند. گویا این خاندان خود را به بیژن و گیو، از شخصیت‌های شاهنامه فردوسی، منتسب می‌کردند و این مسئله در منابع تیموری آمده‌است، اما به نظر می‌رسد این نسب‌نامه جعلی باشد.
بخت‌النصر بعد از فتح و ویرانی بیت‌المقدس، فرمانده‌ای به نام صقلاب را به قصد تصرف همدان می‌فرستد، ولی وی شکست خورده و در نامه‌ای به بخت‌النصر می‌نویسد: «من به شهری آمده‌ام، دارای بارویی بلند و سرکش و مردمی بسیار و کوی و برزن‌هایی فراخ و رودهای فراوان.».
در جدول زیر، فرکانس طبیعی چند مولکول دو اتمی آمده‌است.
تیزوهمی بود در راه آمده از بد و از نیک آگاه آمده
۵- دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان بابل جمعاً دو قطعه زمین به مساحت ۴۰ هکتار با احتساب ۵۰٪ تخفیف از وزارت جهاد کشاورزی دریافت داشته است. جالب آنکه این دانشگاه مبلغ متعهد شده برای پرداخت را به حساب دولت واریز نکرده ولی این دو زمین از سوی وزارتخانه مذکور به صورت قطعی به دانشگاه واگذار می‌گردد. این در حالی است که در تبصره ۴ ماده ۳۴ قانون واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به صراحت آمده که اراضی واقع در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و تهران مشمول تخفیف نمی‌باشند.
دید برون آمده ماری عجب بر تن او نقش و نگاری عجب
از مارس ۲۰۱۹، رابرتز با بازیگر گرت هدلند رابطه دارد. در اوت سال ۲۰۲۰، وی اعلام کرد که منتظر فرزند پسرشان هستند. هدلند خبر داد که پسرشان در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ با اسم رودس رابرت هدلند بدنیا آمده.
در کتاب انیس العقلا آمده است که از عادت پادشاهان ایران آن بود که هر گاه بر دانشمندی خشم همی گرفتند، ویرا با نادانی به زندان همی افکندند.
بدیهه آمده، انگارده فسانه و نقل نکشک مردم مقروض دان و عریان لاج
از سعد طالعت بس چندین هزار سال آوازه سعادت کیوان برآمده
ای ز آتش عزم رفتن تو از بینی‌ها برآمده دود
در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی، مقامات مسئول در دانمارک این دارو را فقط برای عدهٔ معدودی از مبتلایان به نوع ۱ بیماری (نوزادان) توصیه کردند و از پذیرش آن به عنوان داروی استانداردِ درمانی در همهٔ انواع این بیماری، سر باز زدند، چرا که قیمت نامعقول آنرا در مقایسه با اثرات بالینی بدست‌آمده، زیاد می‌دانند.
درآمدهای غیر مالیاتی دولت مرکزی از محل خدمات مالی، بهره دریافتی‌ها، سود سهام بخش دولتی و غیره تأمین می‌شود درحالیکه درآمدهای غیر مالیاتی ایالت‌ها از مبالغ اعطایی توسط دولت مرکزی، بهره دریافتی‌ها، سودسهام و درآمدهای همگانی و خدمات اقتصادی و اجتماعی تأمین می‌شود.
اسماعیل مرآت در تهیهٔ کتاب‌های درسی کوشش مداوم داشت. در زمان وزارت او نزدیک به دویست جلد کتاب درسی دبیرستانی تألیف و چاپ شد. وی خطی خوش داشت، و از این رو در کتاب‌های درسی سخت‌گیری بسیار می‌کرد چندان که خطاطان به عجز درآمده‌ بودند.
حقوق مدنی اشخاص و محجورین معروف به مدنی ۱ نام کتابی به قلم سید حسین صفایی و سید مرتضی قاسم‌زاده است. این کتاب جزو دروس دانشگاهی و از منابع کارشناسی ارشد و دکتری رشته حقوق می‌باشد. هسته اصلی بخش اول کتاب جزوه‌ای بود که قبل از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران نگاشته شده بود، این جزوه پس از تجدیدنظر در سال ۱۳۵۸ چاپ و از آنجا که مطالبی تازه، با شیوه‌ای نوین در آن آمده بود، مورد عنایت دانشجویان و استادان حقوق واقع گردید و بارها در دانشکده‌های حقوق تکثیر شد. بعدها این کتاب توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.
زمانه مر او را به تنگ آمده ست که با این سپه سوی جنگ آمده ست
آن یکی از دانه در دام آمده وآن دگر از سوختن خام آمده
«روان تنها»، روح انسانی است که خدا از او روی برتافته و در تنهایی و بلاتکلیفی رنج می‌برد. این باور در آمریکای لاتین محبوبیت دارد، و همچنین بسیاری در اندلس، ناپل و پالرمو به آن باور دارند. باورمندان، دعا می‌کنند که روح بستگانی از آن‌ها که به اعتقاد آن‌ها «گناه» کرده‌اند اگر که در زندان «روان تنها» گیر افتاده‌اند به واسطه این دعاها تکلیفشان مشخص شده و آزاد شوند. برخی نیز دعا می‌کنند که «دشمنانشان» به صورت روان تنها درآمده و تا زمانی که «مستحق» نیستند از این زندان برزخی به‌در نیایند.
چرخ را کرده کمان، دوکش تیر؛ سوزنش آمده پیکان چکنم؟!