احتساب

معنی کلمه احتساب در لغت نامه دهخدا

احتساب. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) شماره کردن و آزمودن. ( منتهی الارب ). بشمار آوردن. ( زوزنی ). حساب کردن. || مزد و ثواب چشم داشتن. ( منتهی الارب ). مزد بیوسیدن. ( تاج المصادر ). مزد چشم داشتن. کاری از بهر مزد کردن : و بتطهیر آن مواضع از خبث و نکد ایشان ، احتساب ثواب جست. ( ترجمه تاریخ یمینی ). و من خود از مقتضای دین و طریق دیانت روا ندارم شمشیری که همه عمر بدان مجاهدت کرده ام و در دیار کفر بدان راه احتساب و اکتساب ثواب جسته ، در روی اهل اسلام کشیدن... ( ترجمه تاریخ یمینی ). || انکار کردن چیزی بر کسی. ( تاج المصادر ). || شمار کار خود داشتن :
مکر شیطانست تعجیل و شتاب
لطف رحمانست صبر و احتساب.مولوی. || احتساب بر کسی ؛ نهی از منکر کردن او را. ( منتهی الارب ). || احتسب الرجل ابناً له ؛ فرزند او در بزرگی مرد. ( منتهی الارب ). || منتهی شدن. || عمل شرطه. نهی کردن از چیزهایی که در شرع ممنوع باشد. حسبة. و مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: احتساب و حسبة در لغت بمعنی شمردن و حساب آمده است و احتساب بمعنی انکار نیز استعمال شده. و حسبةبمعنی تدبیر و سیاست باشد. و در شرع هر دو لفظ بمعنی امر بمعروف است هنگامی که ترک معروف رواج یابد، و نهی از منکر است زمانی که فعل منکر رایج باشد ولی لفظ حسبة در شریعت عمومیت دارد و شامل هر امر مشروعی باشد که حسبةﷲ تعالی بجای آورند، مانند: اذان ، امامت ،اداء شهادت الی ماشأاﷲ، از کثرت شماره مشروعات. واز این روی گفته اند که امور قضائی بابی از ابواب حسبة باشد. و در عرف به امور محدودی اختصاص یافته ، از قبیل بر زمین ریختن اقسام مسکرات و شکستن آلات و ادوات طرب ، اصلاح طرق و شوارع. کذا فی نصاب الاحتساب - انتهی.
فی شرائطالحسبة و صفةالمحتسب - الحسبة من قواعدالأمور الدینیة و قد کان أئمة الصّدر الاوّل یباشرونها بانفسهم لعموم صلاحها و جزیل ثوابها و هی امر بالمعروف اذا ظهر ترکه و نهی عن المنکر اذا ظهر فعله و اصلاح بین الناس. قال اﷲ تعالی : لاخیر فی کثیر من نجواهم الاّ من امر بصدقة او معروف او اصلاح بین الناس . و المحتسب من نصبه الامام او نائبه للنظر فی احوال الرعیة و الکشف عن امورهم و مصالحهم و من شرط المحتسب أن یکون مسلماً حرّاً بالغاًعاقلاً عدلاً قادراً حتی یخرج منه الصبی و المجنون و الکافر و یدخل فیه آحاد الرعایا و اِن لم یکونوا مأذونین و یدخل فیه الفاسق و الرقیق ( ؟ ) و المراءة. ( معالم القربة فی احکام الحسبة، تألیف محمدبن محمدبن احمد القرشی معروف به ابن الاخوة ص 7 ) :

معنی کلمه احتساب در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - شمردن ، حساب کردن . ۲ - نهی کردن از کارهایی که در شرع ممنوع باشد.

معنی کلمه احتساب در فرهنگ عمید

۱. حساب کردن، شمردن.
۲. به شمار آوردن.
۳. گمان کردن.
۴. [قدیمی] آزمودن.
۵. [قدیمی] اکتفا کردن.
۶. [قدیمی] نهی کردن از آنچه در شرع ممنوع باشد.

معنی کلمه احتساب در فرهنگ فارسی

حساب کردن، شمردن، شمارکردن، به شمار آوردن، گمان کردن ، آزمودن ، اکتفاکردن، نهی کردن از آنچه که درشرع ممنوع باشد
۱ - ( مصدر ) شماره کردن بشمار آوردن حساب کردن . ۲ - مزد و ثواب چشم داشتن . ۳ - عمل شرطه نهی کردن از چیزهایی که در شرع ممنوع باشد . ۴ - اعتبار رسمی برای مبلغ معینی پول . یا احتساب بر کسی . نهی از منکر کردن اورا . یا احتساب ممالک . در روزگار صفویان رتب. رئیس محتسبان .

معنی کلمه احتساب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انجام عمل برای خداوند بدون قصد گرفتن اجر بر آن را احتساب گویند که از آن به مناسبت در باب طهارت و صلات سخن رفته است.
صبر در سختی ها و مصیبت به ویژه فقدان فرزند و احتساب آن ، و نیز اذان گفتن و حکایت آن به قصد تقرّب به خدا و تحصیل رضای او مستحب است.

معنی کلمه احتساب در ویکی واژه

شمردن، حساب کردن.
نهی کردن از کارهایی که در شرع ممنوع باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه احتساب

جمعیت آسونسیون در سال ۲۰۰۴ برابر با ۵۱۵٬۶۶۲ نفر و با احتساب محدوده پایتختی ۱٬۶۶۸٬۳۳۵ نفر بوده‌است. محدوده پایتختی آن تحت عنوان «آسونسیون بزرگ»، شامل شهرهای سن لورنزو، فرناندو دلامورا، لامباریه، لوکه، ماریانو لوکو آلونسو، نیمبی و ویلا الیزا است.
بر فلک رأی قضا حُکمت چو راند احتساب زهره ی بربط نواز از چنگ بندازد رباب
چون نیم هشیار بگذر از سرم چون ندارم عقل بگذار احتساب
طبق آمار رسمی ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱۶۵۸ نفر (۱۶۳۸ مرد - ۲۰ زن) با ۵۷ خانوار بوده است. و بعلت تخلیه روستا بدلیل توسعه پارس جنوبی پس از آن در سرشماری رسمی احتساب نشده است.
سگ توام، به من ارپاسبان خاطر تو به اعتماد وفا، سنگ احتساب انداخت،
تا قیامت اختر بی دولتی گشت آنکه کرد چون حوادث آسمان بر آستانت احتساب
اوج فاجعه زمانی روی داد که وقتی مسابقه رفت دو تیم در رشت با نتیجه صفر بر صفر مساوی شد و بازی برگشت در حالی که در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسیده بود و بر طبق قوانین بدیهی فوتبال به دلیل احتساب دو برابر بودن گل مهمان در خانه حریف، باید بازی به سود سپیدرود خاتمه پیدا می‌کرد، با دستور ایرج زهرابی مسابقه به وقت اضافه کشیده شد!
مدل ای که برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده‌ای با قابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین اف ۱۶ و ای ۱۰ شود. اف۳۵ ای پرتولیدترین و پر کاربرترین مدل از جنگنده اف-۳۵ خواهدبود به‌طوری‌که نیروی هوایی آمریکا قصد تولید ۱۷۶۳ از این مدل را دارد. بیشتر مشتریان خارجی اف-۳۵ نیز مدل ای این جنگنده را سفارش داده‌اند. مدلی ای همچنین ارزان‌ترین مدل اف-۳۵ خواهد بود که قیمت آن در تولید انبوه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در حدود ۸۵ میلون دلار خواهد بود که بر اساس احتساب نرخ تورم برابر با ۷۵ میلون دلار در سال ۲۰۱۲ است.
منع ما از باده عرض احتسابی بیش نیست محتسب افشرده انگور، آبی بیش نیست
هنگام انحلال اتحادیه ملل در سال ۱۹۴۶، از ۴۲ عضو مؤسس، ۲۳ یا ۲۴ عضو، با احتساب فرانسه آزاد عضو بودند. ۲۱ کشور دیگر بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۷ به این اتحادیه پیوستند، اما هفت کشور انصراف دادند و جامعه ملل را ترک کردند، یا قبل از سال ۱۹۴۶ اخراج شدند.
دشوود در ۲۲ می ۲۰۰۹ با نام واقعی خود وارد ای سی سی دبلیو شد. در سال ۲۰۰۹، برای کمپانی کانادایی دیگری با نام «تنیل ویلیامز» کار کرد. در ای سی سی دبلیو توانست نیکول متیوز را شکست دهد تا فرصتی برای قهرمانی سوپرگرلز بدست آورد؛ ولی در آن مسابقه از ورونیکا وایس باخت. در ۱ آگوست، تنیل با شکست دادن وایس و متیوز اولین عنوان قهرمانی سوپرگرلز خود را بدست آورد. با احتساب دفاع‌های موفقیت‌آمیز از عنوانش در مسابقاتی با وایس و متیوز، تنیل این قهرمانی را تا ۲۷ نوامبر ۲۰۰۹ حفظ کرد تا اینکه به وایس باخت.
نقلست که جوانی قلاش می‌رفت ربابی در دست و سرمست ناگاه بوعثمان رادید موی در زیر کلاه پنهان کرد و رباب در آستین کشید پنداشت که احتساب خواهد کرد بوعثمان از سر شفقت نزدیک او شد و گفت: مترس که برادران همه یکی‌اند جوان چون آن بدید توبه کرد و مرید شیخ شد و عسلش فرمود و خرقه در وی پوشید و سربرآورد و گفت: الهی من از آن خود کردم باقی ترا می‌باید کرد در ساعت واقعه مردان بوی فرو آمد چنانکه بوعثمان در آن واقعه متحیر شد نماز دیگر را ابوعثمان مغربی برسید بوعثمان حیری گفت: ای شیخ در رشک می‌سوزم که هرچه ما بعمری دراز طمع می‌داشتیم رایگان بسر این جوان درافکندند که از معده‌اش بوی خمر می‌آید تا بدانی که کار خدای دارد نه خلق.
در ۲ جولای ۱۹۳۷ ساعت ۱۰:۰۰ صبح (نیمه شب به وقت گرینویچ)، ارهارت و نونان از فرودگاه لائه حرکت کردند. مقصد مورد نظر آنها جزیره هاولند، قطعه زمینی به طول ۶۵۰۰ فوت (۲۰۰۰ متر) و عرض ۱۶۰۰ فوت (۵۰۰ متر) و ارتفاع ۱۰ فوت (۳ متر) بود. زمان مورد انتظار پرواز حدود ۲۰ ساعت بود، بنابراین، با احتساب اختلاف منطقه زمانی ۲ ساعته بین لائه و هاولند و عبور از خط تاریخ بین‌المللی، انتظار می‌رفت هواپیما صبح روز بعد، ۲ جولای، به هاولند برسد. این هواپیما با حدود ۱۱۰۰ گالن بنزین لائه را ترک کرد.
وقتی قرافی در کشتی احتساب کرد، دست و پای او ببستند و در آب انداختند، چون وقت نماز بود در صف اول دیدند او را، جامه وی ذره‌تر نشده بود.
شگفت نیست گر از بیم احتساب تو زین پس به جام زهره شود زرد رنگ باده ی احمر
هنگام داوری ست، کنون زال دهر را گیسوکشان به محکمهٔ احتساب کش
ای خواجه ای که نافذ تقدیر در ازل ذات ترا ز جمله جهان احتساب کرد
در ۳۱ اوت ۲۰۰۲ پس از ناکامی تیم ملی آرژانتین در صعود از مرحله گروهی جام جهانی هرنان با قراردادی به مبلغ ۲۶ میلیون یورو راهی اینترمیلانی که با رفتن رونالدوی برزیلی به رئال مادرید در پی جایگزینی برای وی بود شد. طی این فصل کرسپو به همراه کریستین ویری و آلوارو رکوبا خط حمله قدرتمندی را برای اینترمیلان تشکیل داده بودند. در همین فصل بود که او توانست طی ۶ بازی دور نخست گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۸ گل به ثمر رساند، تا با احتساب تک گلش در مقابل نیوکاسل با ۹ گل موفق‌ترین فصلش در این رقابتها را پشت سر بگذارد. او در این فصل در سری آ نیز در ۱۸ بازی ۷ گل برای اینترمیلان به ثمر رساند.
در کل، این خط ـ بدون احتساب نویسه‌های دوگانه ـ ۳۷ همخوان و ۱۶ واکه دارد. به‌طور کلی، دو نوع شیوهٔ اصلی ترانویسی برای خط اوستایی وجود دارد: شیوه نوی آن از کارل هوفمان که از سال ۱۹۹۶ میلادی‌ست و شیوهٔ قدیمی‌تر آن از کریستین بارتولومه.
۲. ابعاد زمین ورزشی در سالن‌های چند منظوره مطابق اندازه‌های زمین فوتسال در نظر گرفته شود. بدین ترتیب در سطح ملی اندازه این زمین ۲۵*۴۲ متر و در سطح استانی ۱۸*۳۸ متر (بدون احتسابفضاهای جانبی) می‌باشد.