آلای

معنی کلمه آلای در لغت نامه دهخدا

( آلای ) آلای.( نف مرخم ) در کلمات مرکبه مخفف آلاینده :
نیست بر من روزه در بیماری دل زآن مرا
روزه باطل میکند اشک دهان آلای من.خاقانی.لبش گاهی بخواهش لقمه آلای
ولی در زیر لب لخت جگرخای.طالب آملی.
الای. [ اَ ] ( ترکی ، اِ ) اسباب. تشریفات. شکوه. ( دزی ).
- الای جاوش ؛ مأمور دولتی که کار او رساندن پیغامها و اعلان جنگ است. ( دزی ).
- الای مدافع ؛ زد و خورد. ( دزی ).
- امیر الای ؛ کلنل. سرهنگ. ( دزی ).
- بالالای ؛ با شکوه تمام. با تشریفات. ( دزی ).

معنی کلمه آلای در فرهنگ فارسی

( آلای ) ( اسم ) در کلمات مرکب بمعنی آلاینده آید : دهان آلای لقمه آلای .
نعمت ها، نیکویی ها، جمع الی
این کلمه ترکی است بمعنی اسباب تریشفات .

معنی کلمه آلای در فرهنگ اسم ها

اسم: الای (دختر) (ترکی) (تلفظ: elay) (فارسی: اِلای) (انگلیسی: elay)
معنی: ماه ایل، زیباروی ایل

معنی کلمه آلای در دانشنامه آزاد فارسی

آلای. آلای (Alay)
رشته کوهی به طول ۲۴۰ کیلومتر، در شمالی ترین قسمت پامیر. از شرق به غرب، میان جنوب غربی قرقیزستانو استان بدخشان در تاجیکستان امتداد دارد. بلندترین قلۀ آن ۷,۱۳۴ متر است. درۀ پهناور آلای در شمال و دره های موکسوو مارکانسودر جنوب آن واقع است.

معنی کلمه آلای در ویکی واژه

آلا-ی: بن مضارعِ آلودن، آلاییدن. آلا.
آلای: هر گروه از سپاه که دارای علامت و عَلَم ویژه‌ای است، و به مجاز پرچم، عَلَم.

جملاتی از کاربرد کلمه آلای

جوهر دل تیره از آلایش مستی مساز خاک این ویرانه با آب بقا هم گل مکن
میالا گر توانی دست ازین آلایش گیتی که‌دنیاسنگ استنجاست و آلوده است شیطانش
شعر تر بر خسان چه پیمایی؟ آب کوثر به گل چه آلایی؟
این رودخانه زیبا و پرآب در نزدیکی روستای به همین نام و در مرز پیرانشهر با سردشت باشد و دامنه‌های آن اغلب جنگلی بوده و تفرجگاه زیبای پردانان بر روی آن قرار دارد. آب این رودخانه بسیار گوارا و سالم وتمیز بوده و تا به رود زاب می‌ریزد پساب هیچ روستایی بدان وارد نمی‌شود. مجتمع پرورش ماهی قزل آلای بزرگی بر روی آن احداث شده است.
مسکینا! عزمت سست و نیتت متزلزل و قصدت بآلایش است. و از این روست که در بر تو باز نگردد و پرده از تو برداشته نیاید.
گل لازب چو خوشد بر سر گل بخوشاند ز آلایش پر دل
آلای علی فاضل (عربی: الاي علي فاضل؛ زادهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۰۳) بازیکن فوتبال اهل عراق-سوئد است.
دلق شب خلعت ساقیست به می رنگین دار که مبادا غمش آلایش دامان گردد
در کنار آلودگی هوا باید به آلودگی صوتی نیز به عنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ ایران اشاره داشت. به جز تهران میزان آلودگی هو ای شهرهای اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان نیز مورد توجه خاص قرار دارد.
چندین ردیابی فلز به‌طور طبیعی در سازندهای سنگی خاص رخ می‌دهد و می‌تواند از طریق فرایندهای طبیعی مانند هوازدگی وارد محیط شود. با این وجود، فعالیتهای صنعتی مانند معدن کاری، متالورژی، دفع مواد زاید جامد، کارهای رنگ آمیزی و مینای دندان و غیره می‌تواند منجر به افزایش غلظت فلزات سمی از جمله سرب، کادمیوم و کروم شود. این آلاینده‌ها این پتانسیل را دارند که خود را به داخل آب‌های زیرزمینی برسانند.
ولایت سغد در منطقۀ شمالی جمهوری تاجیکستان قرار دارد. حدود این ولایت را اساساً کوه‌ها تشکیل می‌دهند. در شمال آن رشته‌کوه‌های قُرَمه (با بلندای ۳٬۷۶۹ متر) و مغول (۱٬۶۲۴ متر) قرار دارند، که به رشته‌کوه‌های تیان‌شان داخل می‌شود. این ولایت در سمت جنوب با رشته‌کوه‌های ترکستان (۵٬۵۰۹ متر)، زرافشان (۵٬۴۸۹ متر) و حصار محصور است که به سلسله‌کوه‌های حصار و آلای معروف می‌باشند. بین رشته‌کوه‌های قرمه و ترکستان، بخش غربی درۀ فرغانه قرار گرفته که از آن سیردریا می‌گذرد. رشته‌کوه‌های ترکستان و زرافشان را درۀ فرغانه از هم جدا می‌کند.
فیض را چون عمر بگذشت و شد آلایش ز دست سوی دارالخلد جنت زودتر باید شدن
با چنین رتبه ز مامون دغا کی شاید که پی قتل تو انگور به زهر آلاید
دم‌سنج‌های نوع فلیسچ در اندازه‌های مختلف و برای بازه‌های مختلف شار عبوری وجود دارند. مقاومت در برابر عبور شار می‌تواند بر اثر انباشته شدن ترشحات یا سایر آلاینده‌ها افزایش یابد. همچنین با تقطیر بخار آب (موجود در بازدم) مشخصهٔ شاری آن دستخوش تغییر می‌شود. همچنین مشخصه شار با ویسکوزیته شار نیز تغییر می‌کند که این ویسکوزیته خود ناشی از نسبت گازهای موجود در هوای تنفسی و همچنین دمای هواست.
تیرشه‌گفتا عقابی تیز پرّم ‌کآمدست آشیان مرگ منقار شرنگ آلای من
معمولاً میزان آسیب بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار مانند تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی دارد. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.
آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیان‌بارش به یکی از ملموس‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده‌است. آمارها نشان می‌دهد که در روزهای افزایش آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابند. بیشترین عامل مرتبط با زیاد شدن بیماری‌های سیستم قلبی و عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به‌گونه‌ای که «آلودگی هوا در تهران به‌طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده‌است».
حامی تو به نفرین پدرگشته سیه‌روی تا حشر نگونساری از آلایش این رنگ
اسیدوباکترهای زیرمجموعهٔ طبقه‌بندی‌نشدهٔ شماره ۲ علاوه بر خاک که زیستگاه طبیعی آن‌هاست به‌عنوان آلایندهٔ معرف‌های کیت‌های استخراج دی‌ان‌ای شناسایی شده‌است.
معیارهای آلایندگی برای خودروهای تجاری کم وزن، 1305 تا 1760 کیلوگرم