آلایش

معنی کلمه آلایش در لغت نامه دهخدا

( آلایش ) آلایش. [ ی ِ ] ( اِمص ، اِ ) اسم مصدر و فعل آلودن. آلودگی. || مجازاً، فسق. فجور. عیب. ( برهان ). تردامنی. ناپاکی :
از ایشان ترا دل پرآلایش است
گناه مرا جای پالایش است.فردوسی.بران از دو سرچشمه دیده جوی
ور آلایشی داری از خود بشوی.سعدی.چه آمیزش بغساقش چه آلایش بغسلینش.قاآنی.|| در تداول امروزین ، دَین. وام. بدهکاری. || عادت های زشت ، چون عادت به افیون یا شراب. رجوع به بی آلایش شود.

معنی کلمه آلایش در فرهنگ معین

( آلایش ) (یِ ) (اِمص . ) ۱ - آلودگی . ۲ - ناپاکی .

معنی کلمه آلایش در فرهنگ عمید

( آلایش ) ۱. آلودگی.
۲. ناپاکی.

معنی کلمه آلایش در فرهنگ فارسی

( آلایش ) ( اسم ) ۱ - عمل و فعل آلودن آلودگی . ۲ - فسق فجور ناپاکی . ۳ - عادت زشت مانند عادت بافیون یا شراب .
آلودگی، ناپاکی

معنی کلمه آلایش در فرهنگستان زبان و ادب

آلایش
{contamination} [زمین شناسی، فیزیک] [زمین شناسی] فرایندی که در طی آن ترکیب شیمیایی ماگما براثر گوارد میانبارها یا سنگ درون گیر تغییر می کند [فیزیک] حضور ناخواستۀ مواد پرتوزا در هر جا
{offal, variety meats} [علوم و فنّاوری غذا] اجزای غیرگوشتی لاشه، مانند قلوه و جگر و روده، که به عنوان غذا مصرف می شوند

معنی کلمه آلایش در ویکی واژه

آلوده کردن، آلودگی، ناپاکی.
همه قسمت‌های دام ذبح شده جز گوشت آن.

جملاتی از کاربرد کلمه آلایش

مرا بس انکه شوم کشته در کشارگهت مباد از سرم آلایشی برآن فتراک
ترا بر بال و پر از خود اگر آلایشی نبود ز غوغای مگس طبعان چه داری باک ای عنقا
اتاق تمیز اصولاً به محیطی گفته می‌شود که جهت تولید یا تحقیقات علمی و صنعتی در آن فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و در این محیط مقدار آلاینده‌های زیست‌محیطی بسیار پایین‌تر از حد معمول فضای یک محیط بسته می‌باشد. آلاینده‌های معمول عبارتند از: گرد و غبار، میکروبهای معلق در فضا و بخار مایعات محیطی. به‌طور دقیق تر اتاق تمیز محیطی با آلایش کنترل شده ذرات معلق در فضاست که در هر متر مکعب آن تعداد معینی ذره موجود است. به‌طور مثال در ساختار تعریف شده در سازمان بین‌المللی استانداردسازی برای اتاق‌های تمیز تعداد کمتر از ۳۵ میلیون ذره در هر متر مکعب تشریح شده‌است.
پاز معتقد است که عشق و زبان می‌توانند ابزاری را برای کسب یگانگی و یک پارچگی در انسان پدیدآورند. شعرهای او به منزله دریچه قلب انسانی است پاک و بی‌آلایش که بر روی انسانیت و قلمروهای نا شناخته هستی گشوده می‌شود، از این رو می‌توان پاز را شاعر عشق و دوستی نامید. به نظر پاز آزادی بدون برابری و برابری بدون آزادی محقق نمی‌شود و از راه عشق و دوستی می‌توان به هر دوی آن‌ها دست یافت. پرسش پاز از خود و دیگران این است که «آیا بهتر نیست که زندگی را به صورت شعر درآوریم تا از زندگی شعر بسازیم؟ آیا شاعر نمی‌تواند به جای آفریدن شعر، خلق لحظه‌های شاعرانه زندگی را هدف اصلی خود قرار دهد؟»
و در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید و مانند دورهٔ جاهلیت پیشین با آرایش و خودآرایی بیرون نیایید، و نماز به پا دارید و زکات (مال به فقیران) بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید. خدا چنین می‌خواهد که هر رجس و آلایشی را از شما اهل بیت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند. (۳۳)
شکر کن اهلی که گر خاک رهی در کوی او دامن آن پاک را آلایش از گرد تو نیست
دست و پا در حق ما استایش است در حق پاکی حق آلایش است
بجز پندار هستی نیست رنج عاشقان جامی بشوی آلایش پندار هستی تا بیاسایی
نیم‌رساناها، خواص جالبی دارند. برای مثال، عبور دادن جریان تنها از یک سمت، داشتن مقاومت الکتریکی متغیر، و حساسیت به نور یا گرما. به دلیل اینکه می‌توان رسانایی نیم‌رساناها را با فرایند آلایش تغییر داد، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای تقویت‌کننده، قطع و وصل جریان (کلیدزنی)، و تبدیل انرژی استفاده کرد.
کاخ تو ز اندیشه اوهام منزه قدر تو ز آلایش ادراک مبرا
یارب خجلم چنان ز آلایش خویش کز خلد طمع ندارم آسایش خویش
باده صافی: عشق بی‌آلایش است. عشقی خالی از هر عیب و نقص، و فارغ از لذت وصل یا درد دوری و حرمان.
مواد نیم‌رسانا، به این دلیل مفید هستند که می‌توان رفتارشان را با افزودن ناخالصی به راحتی دستکاری کرد. به این کار آلایش یا دوپینگ گفته می‌شود. رسانایی نیم‌رساناها می‌تواند با قرار گرفتن در یک میدان الکتریکی یا مغناطیسی، قرارگیری در معرض نور یا گرما یا توسط تغییر شکل مکانیکی یک شبکه سیلیکون تک-کریستال آلاینده کنترل گردد؛ درنتیجه می‌توان از نیم‌رساناها حسگرهایی عالی ساخت.
سینه را از قید آلایش بسوز دیده را ازدیدن صورت بدوز
مجله، «اورانج کانتری رچیستر» به زبان صریح آلبوم اشاره کرد؛ او بیان کرد که این مشخصه به دنباله رپر آمریکایی، آیس-تی هست و مانند یک «توله پیش‌آهنگ» در مقابل آن به نظر می‌آید. همچنین بیان کرد که آلبوم «به صورت جالبی ساده و بی‌آلایش» است و اینکه «آلبوم فاقد بینش و شور است که باعث می‌شود بهترین کارهای کسانی مثل؛ آیس-تی، 'بوگی دوون پروداکشن' و 'دشمن ملت' بسیار بیشتر رو به جلو و پیشرو تر؛ در این رقابت باشند».
باید همه آفت شد اگر امت عشقی راضی نشود عشق یه آلایش آفت
به عنوان یک قاعده، اتصال‌های اهمی در محل‌هایی از نیم‌رسانا که ناخالصی زیادی داشته باشند شکل می‌گیرند. آلایش زیاد منجر به نازک‌تر شدن ناحیهٔ تخلیهٔ روی سطح می‌گردد و به الکترون‌ها اجازه می‌دهد به سادگی در هر دو جهت با استفاده از تونل‌زنی کوانتمی در درون سد جریان یابند.
آنچه از ادراک ما آرایش است ذات پاکت پاک از آن آلایش است
اولین ال‌ئی‌دی آبی-بنفش با استفاده از نیترید گالیم با آلایش منیزیم در دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۷۲ توسط هرب ماروسکا و والی راینز، دانشجویان دکترای علوم و مهندسی مواد ساخته شد.
در این روش با بررسی تغییرات قطبش نور بازتابیده از نمونه، می‌توان اطلاعاتی دربارهٔ لایه‌هایی که نازکتر از طول موج نور (حتی به اندازه یک لایه اتمی) است، بدست آورد. این اطلاعات می‌تواند شامل ریخت‌شناسی، ترکیب شیمیایی، زبری، ضخامت (عمق)، طبیعت کریستالی، غلظت آلایش، رسانایی الکتریکی و غیره باشد. نام الیپسومتری اشاره به این موضوع دارد که بیشتر حالتهای قطبش، بیضی‌گون هستند.