آرک
معنی کلمه آرک در لغت نامه دهخدا

آرک

معنی کلمه آرک در لغت نامه دهخدا

( آرک ) آرک. [ رِ] ( ع ص ) حیوان که اراک چرد. ( ربنجنی ). ج ، اوارِک.
ارک. [ اَ رَ ] ( ع مص ) مبتلا شدن شتر بدرد شکم از خوردن اراک. ( منتهی الأرب ). خوردن شتر درخت اراک را. ( منتخب اللغات ) ( شمس اللغات ) ( کنز اللغات ). بیماری شتر از خوردن اراک.
ارک. [ اَ ] ( ع مص ) ستیزه کردن مرد. ( منتهی الأرب ). || ساکن شدن ورم زخم و نزدیک بهی رسیدن. ( آنندراج ). نزدیک به بهی رسیدن و خوابیدن ورم ریش یا خستگی : ارک الجرح. ( منتهی الأرب ). || اقامت کردن در جایی. مقیم بودن بجائی. || درنگ کردن در کار: ارک فی الأمر. ( منتهی الأرب ). || گذاشتن شتران را در اراک. ( آنندراج ). گذاشتن اشتران بخوردن اراک. || لازم گردانیدن کار بر کسی. کاری را بگردن کسی گذاشتن : ارک الامر فی عنقه ؛ لازم گردانید کار را بر وی. ( منتهی الأرب ).
ارک. [ اَ ] ( اِخ ) بزبان علمی اهل هند اسمی است از اسامی نیر اعظم. ( جهانگیری ).
ارک. [ اَ رِ] ( ع ص ) اراکناک. جائی که دارای اراک بسیار باشد.
ارک. [ اِ ]( ع اِ ) حمض. نباتی تلخ و شورمزّه. ( منتهی الأرب ).
ارک. [ اُ رُ ] ( ع اِ ) ج ِ اراک و اراکه.
ارک. [ ] ( اِ ) موضع رستنگاه دندان. لثه : تدبیر آسان برآمدن دندان کودکان آنست که ارک او را یعنی آن موضع که رستنگاه دندان آنست بچیزهای نرم و چرب میمالند چو پیه مرغ و پیه بطو مسکه و مغز خرگوش پخته و خواجه ابوعلی سینا رحمه اﷲ اندر کتاب قانون حکایت می کند که طبیبان گذشته گفته اند اگر شیر سگ اندر ارک کودکان مالند، آنرا خاصیتی است اندر این باب و هرگاه که دردمند شود، عصاره عنب الثعلب و روغن گل بهم زنند و نیم گرم کنند و انگشت بدان چرب کنند و به آهستگی بر ارک او مالند و نباید گذاشت که چیزی خاید تا ماده دندان بتحلیل خرج نشود وهرگاه که دندان پدید آید... ( ذخیره خوارزمشاهی ).
ارک. [ اَ ] ( اِ ) ارگ. ( برهان ). هر قلعه ای که مسکن پادشاه باشد و این لفظ را بعضی بضمتین نوشته اند و بعضی بزیادت الف گفته اند و در رشیدی و جهانگیری نوشته که ارک بفتح اول و سکون ثانی هر قلعه ای که درون شهر باشد. ( غیاث اللغات ). درون قلعه. ( جهانگیری ). هر قلعه ای که درون قلعه باشد. ( رشیدی ): پادشاه ظفرقرین [ سلطان حسین میرزا ] از دروازه آهنین ببوستانسرای ارک رفته ، ساحت آن منزل را از قدوم سعادت هجوم ، رشک رخسار خوبان چگل ساخت. ( حبط ج 2 ص 287 ).

معنی کلمه آرک در فرهنگ معین

(اَ ) [ په . ] ( اِ. ) نک ارگ .

معنی کلمه آرک در فرهنگ فارسی

( آرک ) حیوان که اراک چرد
( اسم ) دژ کوچکی که در میان دژ بزرگ بسازند دژ در دژ قلع. کوچک میان قلع. بزرگ .
قلعه ای است از ولایت سیستان

معنی کلمه آرک در فرهنگستان زبان و ادب

آرک
{alveolus, alveolar cavity, odontobothrion tooth socket, dental alveolus} [پزشکی-دندان پزشکی] حفره ای استخوانی که ریشۀ دندان در آن قرار گرفته است
{SRC} [مهندسی مخابرات] ← ارتباطات کوتاه بُرد

معنی کلمه آرک در دانشنامه عمومی

آرک. آرَک یا آلوئول دندانی ( dental alveolus ) یا به طور غیرتخصصی پایهٔ دندان حفره ای استخوانی است که ریشۀ دندان در آن قرار گرفته است. آرَک ریشه های دندان را می پوشاند و پایه های استخوانی دندان را شکل می دهد.
آرک ها حفره هایی در فک هستند که ریشهٔ دندانها را در ساختار حفره مانند بوسیلهٔ فیبر پیرادندانی ( پریودنتال ) نگه می دارند. اصطلاح دیگری که به صورت غیر تخصصی برای آلوئول دندان بکار می رود، «پایهٔ دندان» است. مفصلی که ریشه های دندان و حفره را به هم متصل می کند نوعی از مفصل رشته ای است که مفصل چفتی ( گومفوز ) نام دارد.
در پستانداران، پایه های دندان در استخوان فک بالا، استخوان جلوی فک پایین، و فک مشاهده می شود.
محافظت پایه یا محافظت از برآمدگی آرک، روشی برای کاهش آسیب دیدگی استخوان آرک پس از کشیدن دندان به منظور محافظت از حفرهٔ ( پایهٔ ) دندان در استخوان حفرهٔ دندان است. غشای فیبرین غنی از پلاکت حاوی عناصر تقویت کنندهٔ رشد استخوان است که می تواند روی پایهٔ یک دندان کشیده شده، بخیه شود. سپس پایهٔ دندان بوسیلهٔ بخیه یا یک غشای غیرقابل جذب یا قابل جذب و بخیه بسته می شود.
تورم آرک دندان می تواند ناشی از التهاب استخوان ( حفره خشک یا آرَک آماس ) بوده، و به درد و ناراحتی دهان منجر شود.
برش آرَک یا آرَک سازه از طریق جراحی را آرَک بُری ( alveolotomy ) می گویند. تصحیح بدشکلی های استخوانی و برداشتن استخوان آرَک سازه از طریق جراحی نیز آرَک برداری ( alveolectomy ) نامیده می شود.
آرک (آویرون). آرک ( به فرانسوی: Arques ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Pont - de - Salars واقع شده است. آرک ۱۱٫۲۹ کیلومتر مربع مساحت دارد ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آرک (اود). آرک ( به فرانسوی: Arques ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Couiza واقع شده است. آرک ۱۸٫۵۳ کیلومتر مربع مساحت دارد ۳۵۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آرک (پرووانس). آرک ( پرووانس ) ( به انگلیسی: Arc ( Provence ) ) رودخانه ای است که در فرانسه جریان دارد.
ارک (خوسف). ارک یک روستا در ایران است که در شهرستان خوسف واقع شده است. ارک ۱۴۰ نفر جمعیت دارد.
ارک (نوشیدنی). ارک ( به انگلیسی: Arrack ) نوعی نوشیدنی های الکلی تقطیری است که در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا تهیه می شود. این نوشیدنی بسته به محل تولید از میوه نارگیل، نیشکر یا سایر غلات ساخته می شود.
این نوشیدنی را نباید با نوشیدنی الکلی ای که در کشورهای خاورمیانه تولید می شود و آن را عرق می خوانند یا با آنچه که در ارمنستان به جای ودکا عرق می نامند اشتباه گرفت.
معنی کلمه آرک در فرهنگ معین
معنی کلمه آرک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آرک در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آرک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرک در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آرک در دانشنامه آزاد فارسی

اِرِک
رجوع شود به:اوروک

معنی کلمه آرک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۵(بار)

معنی کلمه آرک در ویکی واژه

آرَک
(ریاضی): کمان.
حوزه: (پزشکی-دندان‌پزشکی): حفره‌ای‌ استخوانی‌ که‌ ریشۀ دندان‌ در آن‌ قرار گرفته‌ است.

جملاتی از کاربرد کلمه آرک

در قرن های پس از آن، گوهر آرکن به عنوان میراث پادشاهان خاندان دورین دست به دست میشد.جواهر توسط پسر تراین به کوهستان خاکستری برده شد اما ترور  آن را به تالار بزرگ تراین در اره بور بازگرداند. وقتی اسماگ اره بور را ویران کرد، گوهر در میان جواهرات به غنیمت گرفته شده توسط او گم شد.
به بینی کنون کلک بیسمارکی همان دبسکور و کلی آرکی
برون آرکهریز و آب روان بر آن آب بنشان نهال جوان
آرکادی استانیسلاوی هامبارتسومیان (Արկադի Ստանիսլավի Համբարձումյան؛ زادهٔ ۹ آوریل ۱۹۷۱) یک حقوق‌دان، کارآفرین و سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۰۰۳ تا تاریخ ۲۰۱۸ سمت نمایندگی دوره‌های سوم تا ششم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
از آرکادی نستوویچ هانیبال تا علی هانیبال (نگاهی دوباره به وضعیت علوم انسانی در ایران) /دکتر سیدجواد میری/۱۵-۱۱-۹۳
میت رامنی به بیانیه اوباما حمله کرد و استدلال کرد که این بیانیه نشان می‌دهد اوباما به استثناگرایی آمریکایی اعتقاد ندارد. مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس گفت: «جهان‌بینی اوباما به‌طور چشمگیری با هر رئیس‌جمهوری، جمهوری‌خواه یا دموکرات، متفاوت است… او بیشتر به عنوان یک جهانی گرا بزرگ شد تا یک آمریکایی. انکار استثناگرایی آمریکا در اصل نفی قلب و روح این ملت است.»
کوه‌های اوزارک در شمال غرب آرکانزاس بخشی از «فلات اوزارک» را تشکیل می‌دهد. رودخانهٔ آرکانزاس این رشته‌کوه و کوه‌های اوآچیتا را از مناطق پست جنوبی و شرقی جدا می‌کند. این رشته‌کوه‌ها بخش از ارتفاعات مرکزی آمریکا را تشکیل می‌دهند و تنها کوهستان‌های بین کوه‌های راکی و کوه‌های آپالیشین می‌باشند. بلندترین نقطهٔ ایالت آرکانزاس قلهٔ ماونت مگزین در کوه‌های اوآچیتا می‌باشد و ۸۳۹ متر ارتفاع دارد.
برای رقص سنتی رومانیایی، آرکان (رقص رومانیایی) را ببینید.
بازی آرکید یک دستگاه مرتبط با سرگرمی سکه‌ای (همچنین کارتی و اسکناسی) که معمولاً در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و به‌خصوص محل‌های برگزاری بازی‌های ویدئویی کار گذاشته می‌شود. اکثر بازی‌های آرکید شامل بازی‌های ویدئویی، ماشین پین‌بال، جوک‌باکس، بازی‌های الکترومکانیک و سرگرمی جرثقیل چنگکی کالا هستند. عصر طلایی بازی‌های آرکید از اواخر سال ۱۹۷۰ شروع شده و تا اواسط سال ۱۹۹۰ ادامه داشت. اما این دستگاه‌ها با روی کارآمدن کنسول‌های بازی خانگی محبوبیت خود را کم‌کم از دست دادند.
به لیدی کلی آرک را یاد کرد به دستور یونانیان کار کرد
اسقف‌نشین باکو و آذربایجان (روسی: Бакинская и Азербайджанская епархия) به حوزه نفوذ شرعی کلیسای ارتدکس روسی در جمهوری آذربایجان گفته می‌شود. اکثریت اعضای آن را شهروندان روس‌تبار آذربایجان تشکیل می‌دهند. حیطه نفوذ شرعی اسقف‌نشین ارتدکس روسی باکو و آذربایجان سراسر قلمرو این کشور را پوشش می‌دهد، که مرکز اصلی آن کلیسای جامع مربه‌دستان مقدس است. یک کلیسای روسی دیگر نیز به اسم کلیسای میکائیل آرکانجل نیز در باکو وجود دارد.
آرکادی دوورکوویچ (روسی: Арка́дий Влади́мирович Дворко́вич؛ زادهٔ ۲۶ مارس ۱۹۷۲) سیاست‌مدار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و رئیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج است.
استر آرکین یک ریاضیدان و دانشمند رایانه اسرائیلی-آمریکایی است که علائق تحقیقاتی او شامل تحقیق در عملیات، هندسه محاسباتی، بهینه سازی ترکیبی، و طراحی و تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها است. او استاد ریاضیات کاربردی و آمار در دانشگاه استونی بروک است. در استونی بروک، او همچنین برنامه کارشناسی در ریاضیات کاربردی و آمار را تنظیم کرد، و یکی از اعضای هیئت علمی وابسته به گروه علوم رایانه است.